26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Církev proniká do virtuální komunikace

29. 9. 2010

|
Tisk
|

Vydání: 2010/40 Facebook, 29.9.2010, Autor: Tomáš Kutil

Co spojuje pražského arcibiskupa Dominika Duku a papeže Benedikta XVI.? Oba si uvědomují dosah a důležitost nových forem komunikace, a kromě jiného tak na Facebooku vznikly jejich profily. Samozřejmě je nespravují oni sami, ale na starosti je mají jejich spolupracovníci. Přesto je to místo, kde lze nalézt pohromadě užitečné informace či odkazy na zajímavé články o nich. Například na profilu papeže byl během jeho návštěvy Velké Británie umístěn odkaz na web, na kterém bylo možné online sledovat přímý videopřenos všech oficiálních bodů jeho návštěvy Spojeného království.

Vatikán spustil nejprve v roce 2009 na webových stránkách www.youtube.com vlastní papežův kanál, kde je možné sledovat nejrůznější videa z akcí, jichž se papež účastní. Jeho profil na Facebooku pak vznikl krátce poté jako součást webových stránek www.pope2you.net, jež zastřešují veškerou papežovu webovou komunikaci a prezentaci na světové síti. Nejdůležitějším a nejvyužívanějším obsahem facebookového profilu papeže jsou pak tzv. virtuální pohlednice. Ty jsou sestaveny z obrázků papeže a obsahují výňatky z různých jeho poselství. Každý uživatel Facebooku si je pak může posílat buďto na svůj profil, anebo svým přátelům. Koncepci celých stránek www.pope2you.net navrhl italský kněz Paolo Padrini, který je duchovním otcem průniku Vatikánu do světa internetu, včetně vývoje internetového breviáře iBreviary. Tato aplikace umožňuje modlit se breviář pomocí mobilního telefonu iPhone. Papež však nezůstal jen u své vlastní webové prezentace, nýbrž vyzval všechny věřící a především duchovní, aby využívali nové formy komunikace a používali je především k evangelizaci. „Drazí přátelé, také na internetu jste povoláni stát se ‚animátory společenství‘ a pozorně připravovat stezky, jež vedou k Božímu slovu, a být vnímaví k těm, kteří jsou malomyslní a v srdci mají nevyhasínající touhu po absolutnu a pravdě,“ řekl papež v dubnu letošního roku na sympoziu pracovníků digitální komunikace pořádaném italskou biskupskou konferencí. „Tak se bude moci internet stát určitým druhem ‚nádvoří pohanů‘, tedy prostorem pro ty, kteří Boha dosud neznají,“ dodal pa- pež.

ARCIBISKUP ONLINE

Trochu jinou strategii zvolil na Facebooku pražský arcibiskup Dominik Duka. Jeho profil neobsahuje žádné pohlednice, ale více se blíží klasické prezentaci uživatele Facebooku. Jsou zde o něm k dispozici základní informace a několik fotek z různých akcí, jichž se zúčastnil. Nejvyužívanější na jeho profilu je pak aplikace „Zeď“, kde se pravidelně objevují odkazy na články, případně videa, které o arcibiskupovi vyšly, či další informace – například o jeho významných návštěvách, korespondenci aj. Dukův profil se za dobu svého fungování stal velmi oblíbeným a v současnosti má přes 850 fanoušků – uživatelů Facebooku. „Profily Dominika Duky jsou na Facebooku ve skutečnosti dva,“ vysvětluje P. Milan Badal, poradce pražského arcibiskupa. První založil před časem jeden bohoslovec a funguje jen jako fanouškovská stránka. Výše popsaný profil je ten druhý, oficiální, o který se stará právě P. Milan Badal. „Jeho cílem je představit všední život pana arcibiskupa a nabídnout informace, které jinde nenajdete,“ říká P. Badal. To se podle něj zatím úplně nepodařilo, protože pražský arcibiskup ještě nenašel dostatek času, aby připravoval informace pro pravidelnější aktualizaci svého profilu. „I když arcibiskup Duka občas odpovídá na vzkazy a vyvěšujeme tam odkazy na zajímavé články, chtěli bychom, aby tam bylo například více jeho fotek či jeho krátké aktuální postřehy,“ prozrazuje plány do budoucna P. Milan Badal.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou