26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Chtěli bychom umírat doma, ale nevíme jak

12. 10. 2011

|
Tisk
|

Vydání: 2011/42 Toleranční patent, 12.10.2011

Většina lidí neumírá tam, kde by chtěla. Zjistil to aktuální průzkum veřejného mínění, který agentura STEM/MARK učinila mezi lidmi a zdravotníky. Velmi dobře v něm dopadly hospice, které mají důvěru především u zdravotníků. Také se ukázalo, že velký prostor pro rozvoj má i domácí hospicová péče.

Téměř osmdesát procent respondentů odpovědělo, že by chtělo umírat doma, a ještě o osm procent lidí více potvrdilo, že by se o své blízké doma rádi starali. Proč je realita jiná? Proč většina lidí umírá v různých nemocničních zařízeních? „Těch, kdo odpověděli, že by se o své blízké nepostarali, jsme se zeptali proč. A odpovídali velmi prakticky – například že by nedostali volno v práci, nezvládli by to finančně, případně by to nezvládli psychicky. Bylo vidět, že už o tom tématu přemýšleli, nebo se s ním dokonce setkali,“ vysvětluje Jan Tuček, ředitel výzkumné agentury. Většina lidí je proto podle něj ochotna pomoci, ale mnozí si neuvědomují, co to prakticky znamená. A když pak dojde na lámání chleba, stejně se nakonec většinou obrátí na nemocnice. Právě zde se objevuje velký prostor pro domácí hospicovou péči, která u nás funguje, ovšem zatím není příliš známá a využívaná. Umírající při ní nemusejí dožít v hospici, ale jsou doma – ve svém prostředí. Odborníci za nimi docházejí a pomáhají rodině či nejbližším s péčí. Problém je však v české legislativě, která této péči dosud není nakloněna, protože ji neumožňuje platit ze zdravotního pojištění. Zajímavý nesoulad ukázal průzkum ve vnímání hospiců u veřejnosti a zdravotníků. Umírat by v něm nechtělo zhruba 40 % všech dotázaných (dvě třetiny respondentů by si v něm tedy konec své životní pouti uměly představit), zatímco z dotázaných zdravotníků hospic jako místo nevhodné k umírání označilo pouze 6 %. Drtivá většina těchto zdravotníků tedy považuje hospic za velmi dobré místo k umírání, a někteří dokonce odpověděli, že je v něm lepší úroveň zdravotní péče než v nemocnicích. Podle Martiny Špinkové z organizace Cesta domů, která zajišťuje právě domácí hospicovou péči, se ukazuje, že zdravotníci, kteří hospice znají lépe z titulu svého povolání, je vnímají mnohem pozitivněji než zbytek populace, která je ještě často neodlišuje od jiných typů zdravotnických zařízení.

Cena i koláč

Pro hospice je tudíž velmi důležité „být vidět“, jako se to nedávno podařilo hospici v jihočeských Prachaticích. Ministr zdravotnictví Leoš Heger mu totiž udělil cenu Makropulos, kterou ředitel hospice Robert Huneš slavnostně převzal 1. října v Národním divadle v Praze. Podle něj chce ministerstvo touto cenou stimulovat právě rozvoj nových zdravotně-sociálních služeb a současně pomáhat měnit stereotypy v přístupu ke stáří. Na jihu Moravy zase tradičně sází na koláče. Minulý týden se v ulicích Brna, Židlochovic a Rajhradu konala akce „Koláč pro hospic“ a dobrovolníci při ní prodávali ve stáncích sladké pečivo. Cílem nebylo jen získat peníze pro rozvoj rajhradského hospice, ale také představit jeho činnost lidem. Podobné koláčové sbírky uskutečnily také Oblastní charity Blansko, Jihlava a Třebíč. Jejich cílem byla podpora právě domácí hospicové péče, konkrétně získání peněz na nákup léků. „Snažíme se oslovit širokou veřejnost, aby jí svět péče o nevyléčitelně nemocné nepřipadal odtažitý a nevlídný. Čím více lidí se do akce zapojuje, tím větší známost paliativní péče získává. V naší zemi je navíc tolik potřebná a poskytuje protiváhu hlasům na podporu eutanazie,“ vysvětluje ředitel Diecézní charity Brno Oldřich Haičman.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou