Čapek na špacíru s Masarykem
Vydání: 2018/44 Proč slavíme svátky zesnulých?, 30.10.2018, Autor: Lukáš Jirsa
Příloha: Perspektivy 44
Výročí vzniku Československa můžeme oslavit různě. Třeba jít do kina na neobvyklý film Hovory s TGM. Fiktivní setkání Karla Čapka s T. G. Masarykem v mnohém pozitivně překvapí.
„Masaryk dával demokracii náboženský náboj. Odvozoval jej od Ježíšovy lásky a říkal, že jako demokrat potřebuje mít rád lidi,“ popisuje TGM autor scénáře, historik Pavel Kosatík. Snímek Bontonfilm
Nebývá zvykem, aby se ve filmu objevili pouze dva herci, kteří si spolu 80 minut povídají. A přesto Hovory s TGM stojí za diváckou pozornost, a to nejen kvůli svému edukativnímu rozměru.
Na plátně vede konverzaci spisovatel Karel Čapek se zakladatelem Československa Tomášem Garriguem Masarykem. Slibné je herecké obsazení: Čapka hraje Jan Budař a Masaryka slovenský herec Martin Huba – a oba hrají výjimečně. Charismatický Huba i spíš introvertní Budař studovali gesta, chůzi či způsob řeči svých reálných předobrazů. Oba dva navíc věnovali dlouhý čas studiu textů Masaryka i Čapka, aby do nejvyšší možné míry poznali i jejich vnitřní svět, zkušenosti a jejich pravděpodobné duševní a duchovní naladění.
Kniha Karla Čapka Hovory s TGM vyšla v roce 1928, ovšem asi málokdo ji – zvlášť ze současných mladších generací – četl. Stejnojmenný film samozřejmě není zkráceným přepisem tohoto dialogu dvou prvorepublikových vzdělanců. Spíše je pozvánkou ke (znovu)objevení jednoho z našich zásadních literárních děl. Zároveň není ani naprostou fikcí, za což ručí jméno autora scénáře – spisovatele Pavla Kosatíka.
Ten zápletku filmu postavil na Masarykově záměru již hotovou Čapkovu knihu, která měla být dárkem národu k 10. výročí vzniku Československa, nevydat – a to ze soukromých důvodů. Filmový Čapek je tímto rozhodnutím zaskočen, jeho autorské sebevědomí je dotčeno, zároveň jej ale tlačí čas, protože se chce co nejdřív vrátit do Prahy za svojí láskou Olgou Scheinpflugovou. Konfliktní procházka s Masarykem po zámeckém parku ve slovenských Topoľčiankách tak nabírá na dramatičnosti i jasné časové vymezenosti. Čapek má 80 minut na to, aby Masaryka přiměl rozhodnutí změnit. Pak mu totiž jede vlak.
Postoje pramenící z víry
Riskantní režijní koncepce producenta a debutujícího režiséra Jakuba Červenky (* 1983), aby čas jiskřivého setkání dvou velikánů odpovídal času strávenému v kině, se ukázala jako nanejvýš šťastná. Snímek od prvních minut získává dynamičnost. Divák má privilegium doprovázet slovně zápasící dvojici jako kouzelná muška rozumějící lidské řeči. Někdy zblízka a někdy z větší vzdálenosti pozoruje Čapka, jemuž „jde o vše“, i Masaryka, vědomého si své společenské i intelektuální převahy.
Čapek s Masarykem neřeší dávno zapomenuté nuance prvorepublikových dějin, ale poutavě nastolují zásadní témata Masarykova myšlení a postojů, které vyvěraly z hluboké víry v Boha i z prezidentova svébytného osudu. Mezi oběma muži to často jiskří, ovšem jsou to jiskry zapalované vzájemnou úctou, snahou o pochopení a o hledání podstaty Masarykovy nezdolné snahy dovést Čechoslováky ke svobodnému státu. Rozmlouvají o politice, ale také o lásce, víře a naději v sílu lidskosti.
Kamera zkušeného Jana Malíře pracuje s dnes již neobvyklým filmovým formátem 4:3 a svým propracovaným kolorovaným stylem nás přenáší do dob první republiky. Hovory s TGM lze chápat i jako výzvu k poměřování úrovně a stylu zakladatele Československa s jeho dnešním protějškem. Film každopádně patří mezi největší letošní domácí filmová překvapení.
Hovory s TGM. Režie Jakub Červenka (Česko 2018)
LUKÁŠ JIRSA. Autor je dramaturg televize Noe a filmový kritik
Sdílet článek na: