Boží mlčení ve světě plném utrpení
Vydání: 2017/6 Zasvěcení je dar, ne přežívání, 7.2.2017, Autor: Lukáš Jirsa
Do českých kin přichází náboženské drama Mlčení. Dvě a tři čtvrtě hodiny dlouhý film vypráví příběh jezuitských misionářů, kteří se v polovině 17. století vydávají na nebezpečnou cestu do Japonska, kde jsou tamní křesťané tvrdě pronásledováni.
Jezuitský kněz s japonským katolíkem – historické drama Mlčení. Snímek Kerry Brown
Americký režisér Martin Scorsese snímek zfilmoval na základě stejnojmenného románu japonského spisovatele Šúsakua Endóa. Hlavními hrdiny jsou dva jezuitští kněží, kteří se rozhodnou jet do Japonska, aby zjistili pravdu o svém učiteli Ferreirovi. O něm totiž kolují zvěsti, že se po letech misionářského působení vzdal víry a žije po japonském způsobu.
Mladí jezuité Rodrigues a Garupe odhodlaně vstupují na půdu ostrovní země, která zavrhla křesťanství jako ideologii ohrožující soulad tamní společnosti. V zemi již nepůsobí žádní kněží a lidé, kteří se přiznají ke křesťanské víře, jsou krutě mučeni a zabíjeni. Jak dokážou odvážní zvěstovatelé evangelia odolat setkání s krutostí páchanou na zuboženém a křesťanství oddaném venkovském obyvatelstvu?
Martin Scorsese již dlouhá léta patří mezi žijící legendy světového filmu. Jeho tvorbu bychom mohli charakterizovat jako neúnavnou analýzu zla v jeho nejrůznějších podobách. Otázkám morálky, vztahu dobra a zla a nebezpečí nejrůznějších svodů (peníze, drogy, sex) se nikdy nevyhýbal stejně jako náboženské rovině skutečnosti. Z jeho filmografie se náboženství nedotýká jen ve své době skandální Poslední pokušení Krista (1988) či životopisný portrét 14. dalajlamy Kundun (1997). Méně zjevně je přítomné třeba v prvotině Špinavé ulice, ve slavném Taxikáři či v méně známém portrétu newyorského sanitáře Počítání mrtvých (1999). Téměř třicetileté Scorseseho přání převést na filmové plátno právě duchovně laděné Mlčení není tudíž až tak překvapivé.
Scorseseho tíživé vyprávění stojí na skvělých hereckých výkonech amerických i japonských herců i na vizuálně atraktivním zachycení japonské hornaté krajiny, nuzného způsobu tamního venkovského života i vnější uměřené elegance tehdejší vládnoucí třídy. Potřebnou sílu mají i četné scény fyzického mučení, které ovšem přesně plní svůj účel a ani v náznaku nejsou samoúčelným předváděním násilí, ze kterého těží tolik současných filmů.
Téměř tříhodinový opus je odvážným ponorem do hlubin křesťanské duše, která se musí vyrovnávat s Božím mlčením ve světě plném utrpení. A nakonec pak nejde o nic menšího než o otázku, za jakých okolností a jakým způsobem (ještě) můžeme pohlédnout na Ježíšovu tvář.
Martin Scorsese ve svém duchovním tázání zachází skutečně daleko. Stejně daleko jako svého času filmoví klasici Ingmar Bergman, Carl T. Dreyer či Andrej Tarkovskij.
Mlčení (Silence), režie Martin Scorsese, Mexiko/Tchaj-wan/USA 2016
Autor je dramaturg televize Noe a filmový kritik
Sekce: Přílohy, Perspektivy, Kultura, Články