26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Poslušnost vlastnímu svědomí

23. 5. 2013

|
Tisk
|

Dostala se mi do rukou kniha, jejíž obsah vhodně zapadá do těchto dní květnových oslav a májových pobožností. Staví totiž vedle sebe životy dvou současníků – mučedníka a mariánského ctitele Maxmiliána Kolbeho a velitele osvětimského koncentračního tábora Rudolfa Hösse.

23.5.2013, Autor: Jiří Gračka

Text s podobným námětem uveřejnil na tomto místě před nedávnem kolega Martin T. Zikmund a ukázal v něm, jak malý rozdíl (v onom případě zeměpisný) je někdy mezi „cestou života“ a „cestou smrti“. Paralela mezi M. Kolbem a R. Hössem však zachází ještě dál, a proto stojí za to ji připomenout – zvláště ve dnech, kdy slavíme květnové výročí konce druhé světové války a navštěvujeme májové pobožnosti k Panně Marii.

Nevíme sice, zda se tito dva potkali někdy tváří v tvář, snadno k tomu nicméně mohlo dojít. Polský minorita a misionář Maxmilián Kolbe, jehož časopisy dosahovaly před válkou milionových nákladů, byl do Osvětimi přivezen 28. května 1941 a o necelého čtvrt roku později, 14. srpna, zde zemřel spolu s devíti dalšími druhy jako oběť krutého trestu, k němuž se dobrovolně nabídl výměnou za jiného vězně, otce rodiny.

Tento trest – nechat k smrti vyhladovět deset odsouzenců jako výstrahu po útěku jiného vězně – byl přitom jen jedním z mnoha opatření, které v Osvětimi zavedl velitel tábora Rudolf Höss. Fanatická oddanost nacistickému programu jej vedla k tomu, že usiloval o „zefektivnění“ této největší továrny na smrt, kde za den mohlo zemřít a být spáleno až deset tisíc lidí, jedno malé město.

I Hössovi se nicméně Osvětim stala osudnou. Umírá na šibenici postavené za branami tábora o šest let později, 16. dubna 1947, jako odsouzený válečný zločinec. Stejně jako Maxmilián Kolbe zemřel ve věku 47 let a jen několik set metrů od místa, kde vyhasl život světce.

Další podobnosti mezi životy obou mužů shrnuje Władysław Kluz, autor knihy Světlo a stín (vydal Zvon, Praha 1991), těmito slovy: „První léta jejich života se velmi podobala. Oba byli ministranty, často přistupovali ke zpovědi a svatému přijímání, snili o kněžství a o práci v misiích. Oba se dobře učili. Měli podobné duševní dispozice – lásku k přírodním vědám a organizační schopnosti. Oba toužili získat pro své ideály celý svět, a to cestou slepé poslušnosti.“

Právě poslední slova jsou, zdá se, v celém textu nejdůležitější. „Slepá poslušnost“, kterou oba muži slíbili, zrodila ovšem v jednom případě misionáře, jehož časopisy přiváděly miliony lidí k Bohu, zatímco v případě druhém ze stejné slepé poslušnosti vznikl nástroj, kterým byly miliony lidí povražděny.

Těžko se už dnes asi dozvíme, co všechno vedlo Hösse k tomu, že opustil víru a mládenecké ideály a rozhodl se sloužit těm nacistickým. Jeho osud, stejně jako osud tisíců dalších přisluhovačů zločinných režimů, tak zůstává mementem, že je ještě něco důležitějšího než poslušnost, věrnost a oddanost idejím – totiž hlas svědomí a rozum, jímž člověk musí dobře rozlišovat, v koho svou důvěru vloží.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou