Aby nikdo nescházel

Vydání: 2008/40 Jak se žije nejchudším, 30.9.2008, Autor: Miloš Doležal

Příloha: Perspektivy

Když v roce 1947 vyšla drobná knížka Václava Chalupského Cesta českého kněze pod sekeru, měla křesťanská obec možnost seznámit se s dramatickým osudem kněze-mučedníka P. Josefa Jílka (1908–1945) a přijmout posilující výzvu v předvečer nových politických temnot. I autor těchto řádků četl tuto knihu, ač o mnoho let později, s neskrývaným pohnutím. Podstatný vhled do Jílkova života, duchovního zrání, odbojové činnosti, zatčení, kriminálního vláčení, pastorace ve stínu sekery a posledních týdnů života před popravou přinesla obsáhlá monografie Aby národ žil (Arca Jimfa, 1996), kterou připravil premonstrátský kněz Hroznata F. Janoušek (za přispění F. Peřky a Jílkova spoluvězně J. Čížka), přičemž se autoři podrobně věnovali také Jílkovým blízkým odbojovým spolupracovníkům, statečným laickým křesťanům ze Strako- nic MUDr. Hradeckému a četníku F. Peřkovi. Publikace byla bohatě doplněna výborem z prostých a přitom strhujících listů J. Jílka z německých kriminálů. A v letošním roce, kdy si 19. října připomeneme 100. výročí narození tohoto jihočeského duchovního, vydal Hroznata Janoušek v nakladatelství Dauphin hutnou, na několika místech nově doplněnou či upřesněnou životopisnou črtu Světlá památka a odkaz P. Josefa Jílka.
Předně: Jílek není postavou z národopisných omalovánek ani pouťových kalendářů. Ramenatý, s vlasy česanými na pěšinku, výrazným nosem a ostrou bradou, sympatický na první pohled. Muzikant, který si rád zazpíval a zašel na pivo se svými farníky. Mužný kněz, jehož charakterizovala citlivá ohleduplnost, diskrétnost a umění jednat s druhými (křesťany i nevěřícími). Jílkovo kněžství se neodehrávalo na žádné zabedněné faře, ale uprostřed lidí. Dynamická pastorace, pravidelné návštěvy nemocných, materiální pomoc chudým. Jílka vystihují i zdánlivě okrajové epizody – třeba jak jako vášnivý motocyklista několikrát zavezl chlapce ze své obce na rande za milou. Když pana faráře upozorňovali, že zase pomohl někomu, kdo nechodí do kostela, Jílek opáčil: „To se nedává za to, že chodí do kostela, ale proto, že to potřebuje.“ Nejen v tom připomíná pastorační práci jiného mučedníka, P. Josefa Toufara. Být lidem nablízku, hovořit s nimi jejich řečí, mluvit skutky.
Jílek pocházel z rozložitého statku ve vsi Výheň (jak symbolický název!) u Kaplice. Studoval českobudějovické gymnázium, hrával na harmoniku a taneční zábavy i veselá společnost pro něj nebyly žádným tabu. A pak přišlo rozhodování, co dál. Na vysokoškolská studia doma nebyly peníze. Sám hledal další uplatnění kdesi v Praze na úřadě, což ale nevyšlo. A nakonec, tak trochu z nezbytí, vstupuje do kněžského semináře a v roce 1932 je vysvěcen na kněze. Zachovala se vzpomínka na jeho prožitek obřadu před jáhenským svěcením – ve chvíli, kdy s ostatními bohoslovci ležel na zemi a ještě mohl odejít, měl tak silné pokušení vstát a sbalit si své věci, že úpěnlivě prosil Pannu Marii a všechny svaté, aby mu vyprosili sílu Ducha Svatého zvítězit nad tímto pokušením. Nevstal. Jeho kněžská cesta vedla pak přes Prachatice, Kunžak do Katovic a naposledy do Čestic. Pouhých deset let kněžské služby – skutečné služby, jak dosvědčují vzpomínky jeho farníků.
Mužnost patera Jílka charakterizuje i to, že se hned po okupaci zapojil do odboje, byl navázán na síť ÚVODu a jednal – vystavoval falešné křestní listy, pomáhal falšovat přihlášky a odhlášky pobytu, sháněl potraviny a potravinové lístky pro odbojáře a zřejmě i u sebe na faře ukrýval pronásledované. Evangelium kázal činem. Jenže gestapácká smyčka se kolem jeho skupiny zatáhla s brutální razancí a Jílek byl společně se spolupracovníky za heydrichiády zatčen, odsouzen k trestu smrti a popraven v Brandenburgu 20. dubna 1945, tedy týden před osvobozením věznice Rudou armádou. Na Jílkově životní cestě je pozoruhodné a autentické jeho kněžské zrání – sám kdesi píše, že dozrál až ve vězeňské cele. Až teprve v té strohé a hrubé katakombální situaci nahlédl nejen Krista bolestného, ale také Krista útěchy. Jílkovo kristovské zanícení přineslo v německých kriminálech své plody – přispěl tam ke konverzi většího počtu lidí. Jílkovi tuze záleželo na proměně srdce a na vnitřním, modlitebním propojení přátel a vůbec všech křesťanů. V jednom z vězeňských dopisů napsal: „Prosím vás všecky, abyste byli tak živi, abyste žádný nescházel v Božím království Krista, krále věčného a nás tolik milujícího.“
Miloš Doležal
František Hroznata JANOUŠEK: Světlá památka a odkaz patera Josefa Jílka, Dauphin 2008


Sdílet článek na: 

Sekce: Přílohy, Perspektivy, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 12 21. – 27. března 2023

Na cestě ke křtu

„Prosme Pána, aby tento vyvolený překonal každé pokušení. Aby byl vděčný za to, že si ho Bůh vyvolil, že se mu dává poznat,“ zazní pátou neděli postní ve farnostech…

celý článek


Neplést si zpověď s psychoterapií

Svátost smíření, duchovní doprovázení a psychoterapie mají jedno společné: jsou to tři způsoby práce s nitrem člověka. Ale děje se to pokaždé jinak. Zpovědnici nelze…

celý článek


Když se náš svět setká se světem Božím

Bůh většinou mlčí. Jen někdy, výjimečně, hlasitě promluví, viditelně se ukáže, prolomí nebesa, pronikne do našeho srdce. Jednou z takových událostí bylo vzkříšení…

celý článek


Jak uspořádat besedu

Byl by zájem a vy máte chuť zorganizovat program se zajímavým hostem pro svou farnost? Jak na to? O zkušenosti s technikou i propagací se dělí pořadatelé přednášek, debat…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2023

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay