16.–22. dubna 2024
Aktuální
vydání
16
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Papež je nejoblíbenější osobností

2. 2. 2016

|
Tisk
|

Papež František je pro Čechy nejlépe hodnocenou zahraniční osobností. Na celé čáře porazil německou kancléřku Angelu Merkelovou, amerického prezidenta Baracka Obamu, ale i britského premiéra Davida Camerona.

Vydání: 2016/6 Papež je nejoblíbenější osobností, 2.2.2016, Autor: Tomáš Kutil


Oblibu zahraničních osobností zjišťovala v obsáhlém průzkumu agentura STEM. Respondentů starších osmnácti let se ptala, jaký názor mají na devět konkrétních jmen. Hodnotit mohli na škále od velmi příznivý až po zcela nepříznivý. Suverénně nejlépe dopadl papež František, kterého pozitivně hodnotí 74 % dotázaných, z toho 30 % velmi příznivě (nejlepší možné hodnocení).
Zcela nepříznivě ho naopak vidí pouhá čtyři procenta dotázaných. Je na tom výrazně lépe i ve srovnání s papežem Benediktem XVI. Toho v obdobném průzkumu v roce 2009 pozitivně hodnotilo 52 % dotázaných lidí.
„Papež František se stal skutečnou celebritou. Je oblíbený prakticky všude na Západě a Česko není výjimkou. Je to tím, že se chová jako otevřený, upřímný, laskavý a radostný člověk. Nevyvyšuje se a bere vážně starosti a potřeby těch nejobyčejnějších a nejchudších lidí. A má osobní kouzlo, charisma,“ popisuje sociolog Jan Spousta. S Františkem se tak podle něj mohou ztotožnit i ti, kdo nejsou katolíci nebo o katolictví moc nevědí. „Jeho popularita v Česku spočívá hlavně na jeho osobnosti,“ připojuje Spousta a dodává, že církev v Česku tím dostala šanci představit se lidem jako nositelka papežova poselství, což by mohlo její důvěryhodnost posílit.
„František je správnou osobností ve správný okamžik pro očekávání, které od jeho úřadu doba má. Je hluboce lidský, s nepředstíranou a láskyplnou pozorností k blízkým,“ souhlasí se sociologem odborník na reklamu Vilém Rubeš. Tato popularita podle něj rozhodně není plodem marketingových praktik a politické komunikace. „Občas se potkávám u značek nebo osobností, kterým radím s jejich prezentací, s touhou být jako někdo jiný. Je to podobné, jako když si dáma přinese do kadeřnictví obrázek modelky a trvá na tom, že chce stejný účes. Ale stříhej a češ, jak chceš, stejné to nikdy nebude,“ srovnává Rubeš.
Podle něj je možné každou osobnost a její rysy v prezentaci navenek jen podpořit a také sjednotit v celistvý obraz. Nikoli však zcela změnit. „Lidé, kteří stojí u Svatého otce, mu jenom obratně pomáhají vyjadřovat, co z něj přímo prýští. A pracují dobře. Ostatně František není v komunikační práci s veřejností sám. Dnes už se podobně třeba na sociálních sítích projevují kardinálové, zvláště Ravasi,“ pokračuje Rubeš.
Slova papeže Františka v češtině vnáší na sociální síť Facebook dominikán P. Romuald Rob. Často je pak svědkem přímých reakcí diskutujících lidí. „František neříká nic převratného ani nemění učení církve. Říká to však způsobem, který je jednoduchý a srozumitelný pro všechny, a umožňuje tak každému dostat se k jádru evangelia. A hlavně to často říká s humorem a s říznou latinskoamerickou spontánností. Tím boří naše zavedené klišé a konvence, které jsme vystavěli a druhým brání vstoupit,“ je přesvědčen P. Rob. A to je podle něj hlavní důvod jeho popularity vně církve.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou