12.–18. března 2024
Aktuální
vydání
11
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

O katolických knihách budoucnosti

9. 7. 2019

|
Tisk
|

Jaké knihy nabízet dnešním čtenářům, v jaké podobě je vydávat a jak přitom ekonomicky obstát – tím se zabývali zástupci několika desítek nakladatelství z různých zemí na historicky prvních Mezinárodních dnech katolických nakladatelů v Římě. Byl zde i zástupce Karmelitánského nakladatelství.

Vydání: 2019/28 Velehrad: Dávejme ze sebe to nejlepší, 9.7.2019, Autor: Alena Scheinostová


Setkání od 26. do 29. června pořádalo vatikánské Dikasterium pro komunikaci, které zastřešuje vydavatelskou, nakladatelskou i mediální práci Vatikánu. Jeho prefekt Paolo Ruffini zahájil i zakončil toto čtyřdení přednášek, workshopů, diskusí a kulturních představení. Své plány a zkušenosti představili zástupci katolických organizací, mezi nimi například Philippe Colombet z předního francouzského nakladatelství Bayard, P. Marko Ivan Rupnik SJ z římského jezuitského Centra Aletti či účastníci z Brazílie, Indie, Jihoafrické republiky, Konga, Švédska nebo Portugalska. Vystoupili také zástupci nadnárodních společností Google nebo Amazon. Ti obrátili pozornost především k očekáváním čtenářů a k praktickým obchodním otázkám.
Jedním z témat byla výzva postupující digitalizace. „Kdyby byl Facebook národem, byl by lidnatější než Indie,“ srovnal ředitel Vatikánského knižního nakladatelství (LEV) P. Giulio Cesareo OFMConv. pro Vatican News. Katoličtí nakladatelé se proto podle něj musejí přizpůsobit době, aby „zůstali ve službě lidstvu, jež se vzhledem k minulým desetiletím velmi změnilo, ale jeho potřeba víry a setkání s Pánem zůstala táž“. Lidé v nakladatelské branži proto podle něj musejí „beze strachu obydlet současné digitální prostředí a hledat, jak s druhými budovat vztahy“.
Na papíře, nebo ve čtečce?
To znamená také zamyslet se nad budoucností tištěných knih ve srovnání s jejich elektronickou podobou či nad tím, jak se změnila očekávání čtenářů. „Ukázalo se, že s digitalizací knih nemají mnozí nakladatelé větší zkušenost. Papírové knihy výrazně převládají a také představují hlavní objem prodeje, ty elektronické jsou stále spíše doplněk,“ popsal pro KT ředitel Karmelitánského nakladatelství Martin Steiner, který je též ekonomem KT i ČBK. Jak čtenářům úspěšně nabízet, co nakladatelství vydává, bylo podle něj stejně diskutovanou otázkou, jako jaký obsah produkovat.
„Velmi mě zaujala produkce pro děti, zvláště pro ty předškolní, která u některých nakladatelů představovala až polovinu prezentovaných titulů,“ přiblížil Steiner a upřesnil: „Například americké nakladatelství Loyola Press vydává metodické příručky pro učitele náboženství z řad laiků, které dávají podněty, jak s dětmi pracovat podle příslušných pracovních sešitů. Tyto materiály, které jsou praktické a kvalitně připravené, využívají katecheté ve farnostech i církevních školách. Považuji to za velmi dobrý obchodní model, protože když se děti takto učí několik let podle téže koncepce, umožní to nakladateli vyšší náklad, a tak jsou tyto učební pomůcky díky nižší koncové ceně dostupnější.“
Jak se udržet na trhu, dobře hospodařit a úspěšně nabízet svou produkci, to podle Steinera řeší všichni nakladatelé od nejmenších po největší. „I ti, kdo se pohybují na velkých trzích, jako třeba Francouzi, musejí svou produkci pečlivě zvažovat, aby se jim ekonomicky vyplatila,“ potvrdil ekonom. „Mnohá z nakladatelství však nefungují zcela jako obchodní společnosti, ale spíše jako neziskové organizace a svou produkci vydávají díky darům a dotacím,“ dodal. Zvláště u těchto nakladatelství pak někdy vyvstává problém, že nedokážou svou produkci čtenářům úspěšně nabízet, ačkoli do ní investovaly mnoho úsilí, a nejednou i „kus srdce“. „Někdy se stane, že pak nabízejí něco, co pokládají za zcela jedinečné a výjimečné, ale téměř nic neprodají, protože se jejich předpoklad naprosto míjí s tím, co lidé poptávají,“ podotkl Martin Steiner.
Účastníci diskutovali také o tom, že by se podobná setkávání mohla pravidelně – třeba i každoročně – opakovat.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou