26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Vlastní ritus mívalo každé město

3. 4. 2018

|
Tisk
|

S knězem a liturgikem P. RADKEM TICHÝM jsme se prošli historií a vývojem liturgie. Jak vypadalo společné slavení v dobách prvních apoštolů a nakolik je dnes jiné?

Vydání: 2018/14 Kristovo vzkříšení je pravá naděje, 3.4.2018, Autor: Alena Scheinostová


„Krásná a hluboká liturgie by se měla stát skutečným zdrojem našeho duchovního života,“ říká v rozhovoru P. Radek Tichý, farář z pražských Stodůlek. Snímek Martina Houdek
 
Etymologicky slovo liturgie spojuje dvě řecká slova: lid a dílo. Liturgie je tedy konání lidu nebo také konání Boha pro lid. Církev dnes používá krásnou definici, že liturgie je „výkon Kristova kněžství“. Tím se chce říci, že když Boží lid slaví liturgii, koná Ježíš to samé, co dělal za svého pozemského života. Patří sem mše svatá, denní modlitba církve – breviář, svátosti a svátostiny – jako různá žehnání, pohřeb či exorcismus.
Ano. Už v evangeliích se do líčení poslední večeře promítají podoby raně křesťanské liturgie. U Lukáše se například ještě mluví o dvou kališích, což odráží židovské slavení, ale u jiných evangelistů už je zmíněn jen jeden kalich, jak ho známe z křesťanství. Ve Skutcích se vypráví, jak během Pavlova kázání prvního dne v týdnu vypadl chlapec z okna – pravděpodobně se jedná o eucharistickou bohoslužbu v noci ze soboty na neděli. V Listech zase najdeme citace hymnů, které asi byly křesťanskými liturgickými zpěvy. Jednotlivé detaily jednoduchých bohoslužeb pak naznačují spisy církevních otců z 1. až 3. století. Od 4. století, poté, co církev díky císaři Konstantinovi získala svobodu, dokladů silně přibývá. V křesťanském umění jsou zachycovány různé liturgické výjevy, máme i archeologické nálezy liturgických prostorů.
Protože je liturgie veřejnou modlitbou církve, církev upravuje, jak bude vypadat. To ale naprosto neznamená, že musí být unifikovaná. Základ je samozřejmě stejný – ve mši se nejdřív čte z Písma, pak se slaví eucharistická část. Je ale na papeži, potažmo biskupovi či patriarchovi dané církve, jakou konkrétní podobu liturgie v souladu s tradicí své církve stanoví. Mimochodem i sama západní církev má hned tři rity – vedle římského je to milánský ritus odvozovaný od svatého Ambrože a ritus mozarabský spojený se španělským Toledem.
Není to tak, že by celá církev měla v dějinách stejný ritus a ten se pak nějakým pochybením rozdrobil. Konkrétní podoba liturgie byla daná lokálně, s nadsázkou můžeme říci, že svůj ritus mělo každé velké město. Bohoslužba se sjednocovala až postupně, což souviselo někdy i s politikou. Například původní rity na území dnešní Francie zanikly kolem roku 800, kdy Karel Veliký celé své říši vnutil ritus římský. Byl to pro něj způsob, jak říši sjednotit. Podobný střet se odehrál později i na našem území, kde se potýkaly latinská a slovanská liturgie.



Radek Tichý (nar. 1980) vystudoval sociologii a teologii na Univerzitě Karlově v Praze, v dizertační práci sledoval programy obnovy českých farností po roce 2000. Kněžské svěcení přijal v roce 2012, během přípravy na kněžství studoval v Římě a vykonával zde službu pomocného ceremonáře papežů Benedikta XVI. a Františka. Od roku 2016 je farářem farnosti sv. Jakuba v Praze-Stodůlkách. Vyučuje na teologické fakultě a rediguje webový portál Liturgie.cz.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou