26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

TRADOVANÉ POLOPRAVDY, OMYLY A MÝTY

11. 4. 2012

|
Tisk
|

Vydání: 2012/15 Čech chrání papeže. Poprvé v dějinách, 11.4.2012, Autor: Jiří Macháně

PAPEŽ NEEXISTUJE

Irští katoličtí dělníci si s hrůzou šeptali o údajném sériovém čísle Titaniku 3909 04 (Titanic měl ve skutečnosti sériové číslo 401). Při pohledu z paluby pak zrcadlově odražené číslo od vody vypadá jako nápis „no pope“, volně přeloženo „ne papeži“. Číslo 3909 04 si vymysleli protestantští dělníci loděnice, aby postrašili katolické kolegy.

NEKOMPETENTNÍ VELENÍ

Titaniku velel jeden z nejzkušenějších a nejlépe placených důstojníků britského obchodního loďstva E. J. Smith. Měla to být jeho poslední plavba a po jejím zakončení se chystal na zasloužený odpočinek. I jeho důstojníci patřili mezi pečlivě vybrané. Sám komodor si ještě na poslední chvíli vyžádal svého oblíbeného vrchního důstojníka, ale jiné změny již neprovedl. V souvislosti s výměnou a posunem důstojníků o jednu služební příčku se stále traduje historka o zapomenutém a nepředaném klíči od dalekohledů, jimiž měli být vybaveni námořníci hlídkující na předním stěžni, kteří měli ledovec spatřit. Klíček opravdu patřil ke skřínce s dalekohledem, ale byl to exkluzivní kousek, který hlídkám do rukou rozhodně nepatřil. Při pátrání po příčinách nehody mnoho důstojníků a kapitánů před vyšetřovacími komisemi vypovídalo, že hlídky ve službě na jejich lodích často dalekohledy ani vybaveny nebyly.

NEUPOSLECHLI VAROVÁNÍ PŘED LEDOVCI

Varování před ledovci na palubu Titaniku dorazilo během neděle hned několik, ale běžná praxe všech lodních kapitánů se kvůli nutnosti dodržovat přesný časový harmonogram omezovala jen na zvýšené pozorování okolního moře. I zde se kapitán Smith zachoval jako všichni jeho kolegové. Přesto nebezpečí nepodceňoval a rozhodl se nechat loď plout o něco jižněji, než byla obvyklá trasa, aby se ledovcům vyhnul.

NEDOSTATEK ZÁCHRANNÝCH ČLUNŮ

Často se dočítáme o nedostatku záchranných člunů, ale jejich počet nejenže i tak převyšoval oficiální požadavky, ale byl obdobný jako na většině tehdy provozovaných osobních parníků. Titanic byl při své první a poslední plavbě obsazen cestujícími jen zhruba ze dvou třetin, ovšem i tak by se do člunů vešla ani ne polovina všech lidí, kteří byli na palubě. Přestože mohl Titanic nést dvojnásobné množství záchranných člunů, nestalo se tak. Majitelé jen naplnili požadavky úřadů, jimž stačilo ke způsobilosti k plavbě 16 člunů. Titanic jich vezl celkem dvacet. Loď se potápěla cca dvě hodiny čtyřicet minut. První čluny dosedly na mořskou hladinu až hodinu poté, co se loď definitivně zastavila. I kdyby bylo dostatečné množství záchranných člunů k dispozici, posádka by je nestačila včas spustit.

ORCHESTR

Snad jeden z nejslavnějších mýtů se týká lodního orchestru. Zda však opravdu hrál jako poslední skladbu slavnou píseň „Blíž k Tobě, Bože můj“, není známo. Co víme, je, že celá kapela zahynula poté, co pomohla mírnit svým vystoupením náznaky paniky.

TITANIC BYL TECHNICKY DOKONALÝ

Striktní lpění na oficiálních normách spojené s nemístnou spořivostí stavitelů způsobily, že se na moře vydaly lodě sice na pohled velmi krásné, ale ve skutečnosti jen tak tak konstrukčně způsobilé. Dostatečně to ilustruje právě příběh starší sestry Titaniku, Olympicu, z něhož odpadávaly nýty oplechování trupu i při běžné plavbě. Slabou konstrukci dosvědčuje konec konců i rozlomení Titaniku na dvě části, přes sedmdesát let vehementně popírané.

MUMIE

Jedna z pověr praví, že potopení lodě mělo být trestem za převoz mumie egyptského panovníka, která měla na palubě lodi cestovat do USA.

LOĎ NEBYLA „POKŘTĚNA“

To je ovšem pravda. V rodině majitele společnosti se tato tradice neprovozovala. Lodě spouštěli s velkou slávou, ale mj. z náboženských důvodů odmítali Ismayové zvyk o loď rozbíjet láhev se šampaňským a nazývat to křtem. Toto jejich přání respektovala i královna Victorie.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou