26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Homilie: Kdo pravdu hlásá, ale nežije

29. 8. 2017

|
Tisk
|

Každý týden nebo i každý den prožíváme účast na mši svaté. Opravdu prožíváme? Je naše účast na bohoslužbě výrazem pokorného a oddaného vztahu k Bohu, plného obdivu, úcty, vděčnosti, touhy i bázně? Pokud se o to aspoň snažíme, i když jsme unavení a roztržití, můžeme si být jisti, že se Pán dotkl našeho srdce a něco se změnilo. Nejvíc ubližuje pravdě ten, kdo ji hlásá, ale nežije. Největším nebezpečím lidí, kteří „chodí do kostela“, je prázdná religiozita, obřadnictví bez pokorného vztahu k Bohu. Bohoslužba se může stát jen příležitostí k sebeobdivování a sebeoslavování, při níž vlastně od Boha nic nečekáme, protože se obsloužíme sami, a nic Bohu nedáváme, protože mu nechceme dát sebe.

Vydání: 2017/35 Pietro Parolin jednal v Rusku, 29.8.2017


Vyznáváme se z hříchů, ale běda, když nám někdo nějaký vytkne.
Zpíváme Bohu chvalozpěvy, ale vlastně si chceme jen zazpívat, co se nám líbí. Říkáme: „Slyšeli jsme slovo Boží“, ale nesnažili jsme se do svého srdce zachytit ani jednu výzvu pro náš život.
Ujišťujeme, že máme srdce u Pána, a zatím je připoutáno u tolika přízemních věcí.
Přinášíme oběť Kristovu, ale sami se nechceme stát obětí úplnou a ustavičnou.
Modlíme se Otčenáš, ale nejsme ochotni přijmout za sourozence ani všechny kolem nás v kostele.
Říkáme: „Buď vůle tvá“, ale nechceme se přitom vzdát vůle své.
Zdravíme se pozdravením pokoje, ale nepodali bychom upřímně ruku každému.
Zveme Ježíše do svého nitra, ale nejsme pozornými hostiteli a náš život venku je pak jen nudným pokračováním našich všedních dnů.
Katechismus katolické církve říká: „V eucharistii se Kristova oběť stává také obětí údů jeho těla. Život věřících, jejich chvála, jejich utrpení, jejich modlitba, jejich práce jsou spojeny s Kristovou chválou a modlitbou, s jeho utrpením a prací a s jeho bezvýhradnou obětí, a tím získávají novou hodnotu.“ Kristova oběť, přítomná na oltáři, poskytuje všem generacím možnost být spojeny s jeho obětí. V liturgii tedy jedná především Bůh v Ježíši Kristu a teprve potom člověk odpovídá na Boží volání díkem a chválou Otci spolu s Kristem a skrze něho v Duchu Svatém. Je to dialog od Boha k člověku a od člověka k Bohu. Bůh se dotýká svým působením lidského srdce a otvírá je k Boží chvále a v tomto obnoveném dialogu s Bohem dozrává člověk pro nebe.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou