Existují i nevěrní zemřelí?

Vydání: 2012/44 Prezident vyznamenal hrdiny, 31.10.2012, Autor: Miloš Szabo

 

V liturgickém kalendáři je u 2. listopadu uvedeno „Vzpomínka na všechny věrné zemřelé“. Jsou tedy také nevěrní zemřelí?

Modlitba za zemřelé patří již k nejstarší křesťanské tradici, zmínka o ní se nachází mj. v tzv. římském kánonu, nyní známém jako první eucharistická modlitba. Modlíme-li se tedy za zemřelé, prosíme vlastně o jejich vysvobození z očistce, tedy toho duševního stavu, který jim zatím zabraňuje v plném prožívání blaženosti, způsobené přítomností ve věčném Božím království. Očistec má vždy pouze jeden směr, a to směrem k Bohu, k věčnému životu, nikoli směrem k zatracení.

Právě to je totiž úděl těch zemřelých, kteří umřeli bez kajícnosti a ve stavu těžkého neboli smrtelného hříchu. Zažitá a opravdu letitá terminologie pojmenovává tyto zemřelé jako nevěrné: vychází z několika míst v evangeliu, kdy Ježíš sám dělí služebníky na dobré a věrné a na špatné a nevěrné.

Protože zatracení už nemají naději na záchranu, ani modlitba za ně nemůže způsobit jejich spásu. O nikom ovšem nemůžeme prohlásit, že je zatracen. Od raného křesťanství církev uctívala konkrétní svaté a blahoslavené, tedy ony „věrné“ zemřelé. Není však znám jediný případ, kdy by dogmaticky prohlásila opak, že někdo konkrétní je zavržen. Tato skutečnost má dopad i na náš každodenní duchovní život, protože modlit se lze opravdu za každého zemřelého. Nemá však jít pouze o odříkání nějakých slov či vět, nýbrž o projev lásky: právě láska totiž zachraňuje člověka. Především láska Boží, která se projevila v jeho vtělení a smrti za naše hříchy, a pak také naše vzájemná láska.

A co kdybychom se takto modlili za toho „nevěrného“? Naše modlitba, nebo přesněji láska projevená v modlitbě, určitě nebude zapomenuta. Dotyčnému to sice už nepomůže, nás však tato modlitba více uschopňuje připravit se na vlastní odchod do věčnosti.

Když tedy v názvu této liturgické památky nacházíme přídavné jméno „věrné“, nemyslíme tím nikoho konkrétního. Podle katolické víry však zároveň vyznáváme, že modlitbou a vzpomínkou pomáháme těm, kteří o tuto pomoc vlastně stáli i během svého života. Vzpomínání a modlitba je tedy naše role; soudit a určovat, kdo je věrný a kdo nevěrný, je jedině Boží záležitostí.

Sdílet článek na: 

Sekce: Odpovědny, Články

Diskuse

Čili je myšleno "věrní Kristu"? Libor 31.10.2012 17:03

Zobrazit vše Zobrazit vybrané

Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 43 22. – 28. října 2019

Kdo by se děsil, kdo by se třás?

Někdo má ty hřbitovní procházky rád. Náhrobky dokážou prozradit mnohé: jak si místní cení svých předků, jak se jim žije dnes. Jiný se ale krchovu zdaleka vyhne. Je…

celý článek


Spřátelit se s vlastní smrtí?

Legalizovat eutanazii chce skupina poslanců v čele s Věrou Procházkovou z Hnutí Ano. Návrh zákona, který minulý týden dokončila skupina poslanců, bude ještě připomínkován…

celý článek


Stavba svatovítských varhan jde do finále

Ochutnávkou krásy a možností budoucích svatovítských varhan byl inaugurační koncert 14. října přímo ve varhanářské dílně Gerharda Grenzinga ve španělském El Papiolu.…

celý článek


Misionář, „který utekl smrti“

P. MATEUSZ DZIEDZIC působí od roku 2009 jako misionář ve Středoafrické republice (SAR). Vrátil se tam i přesto, že ho v roce 2014 zajali místní ozbrojení povstalci. S KT…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay