Zachráněné malby vyprávějí o Marii

Vydání: 2019/45 Zazní díky za svobodu, 5.11.2019, Autor: Alena Scheinostová

Příloha: Perspektivy 45

Dvakrát čtyři výjevy ze života Panny Marie zachycuje gotický oltář z kostela v severomoravské Lubině. Díky náročnému restaurátorskému zásahu je k vidění v někdejším lesku.


Takto postupovalo restaurování výjevu Mariiny návštěvy u Alžběty. Snímky Arcidiecézní muzeum Olomouc


Poté, co Arcidiecézní muzeum Olomouc vystavilo na jaře soubor zrestaurovaných obrazů křížové cesty z kostela v Orlici, navazuje nyní výstavou čtyř oboustranných oltářních desek z dílny Jakoba Beinharta, datovaných počátkem 16. století. Pocházejí z kostela sv. Václava v Lubině. Vystaveny jsou ve stálé expozici v podzemí muzejní budovy. Toto umístění jim svědčí: zajímavě členěný podzemní prostor s nevšední kombinací přirozeného a umělého osvětlení nechává vyniknout živou barevnost a krásu maleb. Ty navíc přirozeně navazují na sbírku madon – námětem lubinského oltáře jsou totiž výjevy ze života Panny Marie.

Nečekaný nález

Původní vnější stranu oltářních křídel zdobí „Mariiny bolesti“, tedy útěk do Egypta, dvanáctiletý Ježíš v chrámě, oplakávání a málo obvyklý motiv Panny Marie jako tkadleny. Vnitřní křídla nesou vyobrazení „Mariiných radostí“ od zvěstování přes návštěvu u Alžběty po narození a klanění. Jak vysvětlila autorka výstavy Jana Hrbáčová, „ve všední dny býval oltář zavřený a lidé v kostele viděli jen vnější stranu obrazů, zatímco o nedělích a svátcích se otevíral a vystavoval na odiv vnitřní stranu desek a také centrální část, která se ovšem nedochovala.“ Kurátoři na tuto praxi upomínají tím, že obrazy otáčejí podle liturgické doby.

Z textu a snímků na doprovodném panelu se návštěvník dozvídá více o okolnostech nálezu oltáře a náročném procesu jeho záchrany. V roce 2014 byly desky objeveny v sakristii kostela v Kopřivnici. Byly v tristním stavu, během staletí utrpěly přemalbami, neodbornými správkami i ohněm. Restaurování pod rukama opavské restaurátorky Romany Balcarové trvalo dva roky.

Výstava poučí o metodách takové práce, zahrnující podrobný průzkum, ošetření radiací i čištění od nánosů špíny a nepůvodních barevných vrstev. Desky je nutné upevnit a srovnat, šupiny odlupující se barvy zajistit a vrátit na místo. Zajímavostí je leštění zlatých ploch achátem. Oživnou pak nejen barvy, ale i mnohé detaily. Novorozený Ježíšek najednou neleží na slámě, ale na oblaku světla. Mariiny šaty ozdobí zcela jiná spona a změní se i výraz tváře či gesta rukou. Starobylá malba promluví řečí, kterou jí vtiskli autoři před pěti sty lety a které je náhle zase rozumět.

Oltář z Lubiny: Restaurování 2014–2016. Arcidiecézní muzeum Olomouc 17. 10. 2019 – 12. 1. 2020


 

Sdílet článek na: 

Sekce: Kultura, Zpravodajství, Články



Aktuální číslo 49 3. – 9. prosince 2019

Nezapomněli, radovali se v Sýrii

Druhý ročník Červené středy, akce, která upozorňuje na pronásledování pro víru, se minulý týden konal nejen v hlavním městě, ale na 80 místech v celém Česku.

celý článek


DARUJTE Katolický týdeník

Už začínáte přemýšlet nad dárky pod stromeček? Tím naším můžete povznášet, inspirovat a (in)formovat po celý rok! Líbí se vám Katolický týdeník a chcete, aby…

celý článek


Teologové proti eutanazii

Děkani tří teologických fakult zveřejnili otevřený dopis, který adresovali Parlamentu ČR. Varují v něm před chystaným zákonem o eutanazii.

celý článek


Mesiáš, který přišel

O tom, že jediným možným smyslem života je marné očekávání, pojednává populární divadelní hra Čekání na Godota. Godot ve hře nedorazí. V tom je její absurdita.…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay