Zní moderní hudba i z Vatikánu?

Vydání: 2010/9 Knihy mého života, 23.2.2010, Autor: Milan Tesař

V roce 1999 vzniklo ve spolupráci vydavatelství Sony Music a Rádia Vatikán CD Abba pater. Obsahovalo pasáže z promluv Jana Pavla II. přimíchané do směsi klasického zpěvu, orchestrální hudby a překvapivě i elektronického doprovodu. Přesně o deset let později přichází Rádio Vatikán (tentokrát ve spolupráci s vydavatelstvím Universal) s pokračováním.

Název nového CD Alma mater odkazuje k současnému papeži-intelektuálovi, avšak slovo „mater“ současně evokuje matku. Ústředním tématem alba je totiž Maria jako Bohorodička, naše Přímluvkyně, Pomocnice i Královna. I na tomto CD se sborový zpěv a hudba mísí s promluvami Benedikta XVI., který v klíčové předposlední skladbě Regina coeli zazpívá Vesel se, nebes Královno. Tiskové zprávy, které se loni před Vánoci objevily i v sekulárních médiích, upozorňovaly na „moderní hudbu z Vatikánu“. Ale to je třeba brát s velkou rezervou. Autoři alba (především Simon Boswell a Stefano Mainetti) se rozhodli ctít evropskou hudební tradici: zvolili klasické orchestrální aranže a sborový zpěv (částečně vycházející z gregoriánského chorálu), zatímco výpůjčky z popové instrumentace (jako naprogramované bicí v pozadí) zde prakticky nenajdeme. Naopak s popem souvisí snaha o líbivost, kterou se naštěstí podařilo skloubit se složitější strukturou některých kompozic. Z melodických motivů převzatých z populární či lidové hudby upozorňuji například na předehru skladby Mater ecclesiae, která připomíná irské balady. Jediným odvážnějším úkrokem je skladba Advocata nostra, ve které její autor, marocký představitel tradiční pouštní kultury Nour-Eddine, využil melodických postupů arabské hudby. Pokud by album mělo být skutečně „moderní“, jednou z cest by mohla být právě reflexe jiných, neevropských kultur. Nejen jako odraz jednoho z hlavních trendů v současné hudbě, ale také jako znak univerzality církve. V závěrečné skladbě Magistra nostra například Svatý otec hovoří o Latinské Americe do zvuku evropské hudby. Logicky se přece nabízelo využití latinských rytmů, které by invenční skladatel dokázal propojit i se strhujícím finále alba, kterým je motiv Kristus vítězí. Mimochodem, tato vhodně zvolená tečka vyjadřuje směřování (skrze Marii) ke Kristu, a tím pádem i k nebeskému Otci. Kruh se tak uzavírá a obě vatikánská alba tvoří i tematicky jeden celek.

Alma mater. Music from the Vatican. Featuring the Voice of Pope Benedict XVI. (Universal 2009)

Sdílet článek na: 

Sekce: Zpravodajství, Zahraniční, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 46 14. – 20. listopadu 2017

Daň z náhrad znovu ve hře

Církevní restituce. Až do minulého týdne uzavřené téma se znovu stává součástí politického boje při povolebním vyjednávání o nové vládě.

celý článek


Češi pro Haiti: od adopcí k dílnám

Déle než měsíc strávila Klára Löffelmannová z Arcidiecézní charity Olomouc (ACHO) na Haiti. Po návratu se podělila o své zkušenosti.

celý článek


Potřebovali bychom také sochu Odpovědnosti

Před několika desítkami let mluvil rakouský lékař a zakladatel logoterapie Viktor Frankl o tom, že je sice hezké, že na východním pobřeží Spojených států příchozí…

celý článek


DARUJTE KATOLICKÝ TÝDENÍK

Už začínáte přemýšlet nad dárky pod stromeček? Tím naším můžete povznášet, inspirovat a (in)formovat po celý rok!

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay