Proč vadí katolické diecéze v Rusku?

Vydání: 2007/50 Role můžu v adventu, 11.12.2007, Autor: Martin T. Zikmund

Ruský metropolita Kyril prohlásil minulý týden v Moskvě, že požádá Řím o zrušení katolických diecézí na svém území. Postoje pravoslavných představitelů ke katolické církvi se přitom nápadně podobají Putinově konfrontační rétorice vůči Západu.

Moskevský patriarcha Kyril řekl, že si přeje návrat před rok 2002. V tom roce totiž papež Jan Pavel II. zřídil na území Ruska čtyři diecéze. Do té doby byla katolická církevní správa v Rusku organizována prostřednictvím tzv. apoštolské administratury, tj. bez vlastního sídelního biskupa. Ruská pravoslavná církev si však klade nárok na územní církevní jurisdikci (správu) nad celým Ruskem a historickým územím, které Rusku podléhalo. „V ruské pravoslavné církvi se nikdy nesmíříme s nynějším statutem katolických diecézí na ruském teritoriu a proti jejich existenci budeme protestovat,“ podtrhl metropolita Kyril na mezinárodním fóru věnovaném kanonickým, právním a mezináboženským aspektům místních církví a kanonického území za přítomnosti apoštolského nuncia v Moskvě Mons. Antonia Menniniho. Dodal také, že rozhodnutí Jana Pavla II. zřídit ruské diecéze bylo chybou.

AŤ SE STANOU PRAVOSLAVNÝMI
„Z hlediska pravoslavných by bylo nejsprávnější, aby katolíci na území Ruska vstoupili do tamní pravoslavné církve,“ řekl Katolickému týdeníku prof. Pavel Ambros z olomoucké CMTF UP. „Problém je ten, že pravoslavní v západních zemích do katolické církve také nevstupují a dokonce zde zakládají své diecéze. Když Svatý stolec před pěti lety diecéze v Rusku zřídil, sledoval tím nejen určitou reciprocitu, tedy postupoval podobně jako pravoslavní na Západě, ale byl veden především potřebou zajistit pastýřskou péči pro katolíky na území Ruska,“ vysvětluje prof. Ambros. Za tyto katolíky se podle něj považují především Poláci, Litevci a Němci, kteří dříve žili na západní Ukrajině, ale po bolševické revoluci byli násilně přesunuti na různá místa v Rusku. Jazyk si už zpravidla neudrželi, ale povědomí o svém vyznání ano. Při posuzování kritického vyjádření ruského metropolity je potřeba brát v úvahu i fakt, že „církev je v Rusku odnepaměti spjata se státem a jeho politikou. To platí v plné míře o vztahu pravoslavné hierarchie k Putinově vládě,“ uzavřel prof. Ambros.
Podle agentury Asianews vzbudilo vyjádření moskevského metropolity mezi ruskými katolíky negativní reakci. Zvláště proto, že katolické diecéze existovaly v Rusku až do revoluce, kdy byly zakázány. Oficiální odpověď nuncia nebo katolického arcibiskupa v Moskvě Paula Pezziho však nebyla dosud zveřejněna. Sdílet článek na: 

Sekce: Zpravodajství, Zahraniční, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 3 16. – 22. ledna 2018

Břevnov má nového opata

Dlouhých sedmdesát let dělí od sebe dvě opatské benedikce na Břevnově. Toto slavnostní požehnání a uvedení do úřadu přijal Anastáz Opasek v roce 1947, P. Prokop Siostrzonek…

celý článek


Kdo na Hrad? Zeman, nebo Drahoš?

Do druhého kola prezidentských voleb postupuje Miloš Zeman se 38,6 % a Jiří Drahoš s 26,6 % hlasů. Jaký vztah mají k církvi?

celý článek


Podrobně k počátkům Vatikánského rozhlasu

Před rokem ohlásil šéf vatikánských médií Dario Viganò reformu, která se dotkla i Vatikánského rozhlasu. Zatímco digitální kanály sloučené pod značku Vatican News…

celý článek


Mlčení kolem Laudato si’

Zanedlouho má vyjít odborně i jazykově opravené nové české vydání encykliky Laudato si’ s podtitulem O péči o společný domov, což bude příležitost se aspoň v katolickém…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay