Papež jako vyslanec míru a pokoje

Vydání: 2017/49 Papež jako vyslanec míru a pokoje, 5.12.2017, Autor: Lukáš Nosek

„Vaše Svatosti, přinášíte nám sílu a naději ve svém pochopení pro naše potřeby, naše touhy po míru, národním smíření a sociálním souladu,“ řekla nositelka Nobelovy ceny míru Aun Schan Su Ťij, když papeže Františka vítala v Myanmaru.


Papež se zdraví s mládeží po mši svaté v katedrále Neposkvrněného početí Panny Marie v Rangúnu v Myanmaru. Snímek ČTK

S cílem povzbudit dvě místní menšinové katolické církve v buddhistickém Myanmaru (bývalé Barmě) a v muslimském Bangladéši odjel minulý týden papež František do jihovýchodní Asie. Cesta byla ostře sledována i pro své další souvislosti. V posledních měsících totiž docházelo v Myanmaru k vlně pronásledování menšího muslimského etnika Rohingů. Ti v počtu více než 650 tisíc osob utekli převážně do sousedního Bangladéše, kde dnes žijí v uprchlických táborech.

Ostře sledovaní Rohingové

V obou zemích se papež dočkal vřelého přijetí od politických i náboženských představitelů. Zatímco v Myanmaru se setkal s představiteli místní buddhistické většiny, v Bangladéši to byli zástupci muslimů a hinduistů. V papežových projevech bylo znát, že svůj slovník uzpůsobil posluchačům. Často hovořil o harmonii a soucitu, citoval i Buddhu či bengálského muslimského básníka.

Ostře sledovanými byli zejména papežské proslovy v Myanmaru. Před návštěvou se totiž zdejší kardinál Charles Bo nechal slyšet, že papeže požádal, aby neužíval termínu „Rohingové“, který buddhistická většina odmítá. Papež této žádosti skutečně vyhověl.

V pátek se však v Bangladéši sešel se 16 rohingskými uprchlíky, kteří mu popisovali útrapy, jež zažili. František je požádal o odpuštění za „lhostejnost světa“. „Plakal jsem a snažil jsem se to skrýt,“ přiznal se pak novinářům v letadle při zpáteční cestě a dodal: „Kdybych pronesl slovo ‚Rohingové‘ v oficiální promluvě, bylo by to jako bouchnout dveřmi před svými hostiteli. Popsal jsem však situaci a mluvil o právech menšin, abych potom v soukromých rozhovorech mohl říci více.“

Terorismus klevet

V Bangladéši se setkal s kněžími, řeholníky a řeholnicemi. Pronesl k nim improvizovanou promluvu. V ní zmínil i to, že pomluvy jsou něco jako každodenní terorismus. „To, co ničí komunitu, je to, když špatně mluvíme o druhých. Zdůrazním jejich chyby, které před nimi zamlčím a o nichž mluvím za jejich zády. Vytvářím tak atmosféru nedůvěry a podezírání, atmosféru rozdělení. Jde o terorismus klevet, protože hovoříme o druhém a přitom za sebou zanecháváme bombu, která ničí,“ dodal papež. A jako řešení navrhuje: „Když chceš druhého pomlouvat, kousni se do jazyka.“

LUKÁŠ NOSEK
 

 

Sdílet článek na: 

Sekce: Články, Zahraniční, Zpravodajství



Aktuální číslo 7 11. – 17. února 2020

Nedělní účast 375 tisíc lidí

Katolická církev zveřejnila výsledek podzimní ankety mezi účastníky nedělních bohoslužeb. Podle ní na ně v Česku zavítá 375 tisíc lidí, pětinu z nich tvoří mladí lidé do 20 let.

celý článek


Světec, který rozděloval, smiřuje

Hned tři výročí spojená s mučedníkem sv. Janem Sarkandrem si letos připomínají věřící olomoucké arcidiecéze a nejen jí. Dne 17. března uplyne 400 let od jeho mučednické…

celý článek


Papež Jan Pavel II. o Evropě

Polští biskupové u příležitosti sta let od narození sv. Jana Pavla II. (1920–2005) žádají papeže Františka, aby ho prohlásil učitelem církve a spolupatronem Evropy.…

celý článek


Jak zorganizovat karneval?

Masopust je krátké období před začátkem postní doby, kdy se lidé radují, pořádají zábavy, hostiny a maškarní průvody. Jiné označení karneval lze z latiny vysvětlit…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2020

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay