Skrze pochyby blíž k pravdě

Vydání: 2009/12 Mateřská není vězení, 17.3.2009, Autor: Lukáš Jirsa

Film amerického dramatika a filmaře Johna Patricka Shanleyho Pochyby se odehrává v prostředí katolické školy v polovině 60. let. Newyorská církevní škola je místem střetu progresivního otce Flynna a upjaté předkoncilně smýšlející sestry Aloysius, která kněze podezřívá ze sexuálního zneužívání žáků. Motiv sexuálního zneužívání je ale jen prostředkem pro střet dvou způsobů prožívání víry a dvou přístupů k pastoraci.

Kdy naposledy jsme měli možnost v kinech vidět film přímo hovořící o víře, ale zdaleka nejen o ní, tak důstojným a inspirujícím způsobem? Nyní taková příležitost je. John Patrick Shanley napsal Pochyby jako divadelní hru. Získal za ni mnohá ocenění včetně Pulitzerovy ceny a inscenace dosáhla celosvětového úspěchu. Po dva roky ji na svém repertoáru mělo i pražské Národní divadlo. Pro své filmové zpracování si Shanley vybral výjimečné herecké obsazení. Domácí tisk se většinou obšírně věnoval výkonu hvězdy první kategorie Meryl Streepové v roli sestry Aloysius a ostatní herce zcela neprávem odbyl jednou či dvěma větami. Přitom film stojí nejen na ní, ale stejnou měrou i na jednom z nejlepších herců současné střední generace Philipu Seymourovi Hoffmanovi v roli otce Flynna a na Amy Adamsové v roli mladé sestry James. Základní dramatický trojúhelník doplňuje Viola Davisová v roli matky černošského chlapce, který má být obětí sexuálního zneužívání. Všichni jmenovaní byli nominováni jak na Zlaté glóby, tak na Oscary. Příběh se odehrává v roce 1964, v období převratných změn nejen v katolické církvi, ale i ve světě jako takovém. Uplynul rok od zavraždění J. F. Kennedyho, v Evropě se schylovalo k zásadnímu zpochybnění základů společnosti, světem vál svěží vítr, který se posléze změnil v prudkou bouři na obou stranách „železné opony“. Ve filmu je pocit nejistoty, změny a pochybování budován na několika úrovních: truchlivé podzimní počasí, déšť a prudký vítr nevěstí nic dobrého, nečekané barevné tóny interiérů, neustále pootevřené okno sestry Aloysius, jímž do jejího pevně hierarchizovaného světa proniká ono vnější nebezpečně chaotické počasí. Papež Jan XXIII. ostatně v souvislosti s 2. vatikánským koncilem také hovořil o touze „nechat otevřená okna církve, abychom viděli na lidi venku a oni se zase mohli dívat dovnitř“. Někteří okna otevírali s láskou a důvěrou v Boží milost, někteří by je raději nechali zavřená dál. Otec Flynn byl jedním z těch, kteří očekávali svěží vzduch s nadějí. Philip S. Hoffman jej ztělesnil s vnitřní pravdivostí a jistotou. Úvodní kázání o pochybách a nejistotě, v níž nejsme nikdy sami, nenechá na pochybách nikoho. Set- káváme se s hereckým projevem, který v sobě nese mnohaletou zkušenost nejen hereckou a divadelní, ale také hluboce lidskou. Kázání o pomluvách, které jsou nezadržitelné jako poletující peří, pak díky filmovému zachycení dodává slovům otce Flynna další rozměr. Nejde o zbytečnou doslovnost, ale naopak o jeden z nejsilnějších okamžiků filmu. Poletující peří v sobě nese odkaz na vrcholné spirituální dílo filmové historie – na Andreje Rubleva ruského režiséra Tarkovského. Vyprávění o neochvějné jistotě, která může být nebezpečná, a o pochybách, jež skrze svoji bolestivost mohou vést k hlubšímu poznání pravdy, bychom v kinech neměli minout.

Sdílet článek na: 

Sekce: Zpravodajství, Kultura, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 8 20. – 26. února 2018

Zesnul Jaroslav Med

Na Popeleční středu zemřel ve věku 85 let literární historik a dlouholetý předseda redakční rady Perspektiv KT Jaroslav Med.

celý článek


Mladí lidé chudobu dědí

Chudoba se u nás dědí, zjistila Charita ČR. Při výzkumu se soustředila na mladé lidi, jichž je takto ohroženo zhruba tři sta tisíc. Charita proto navrhuje šest opatření,…

celý článek


Pouť ke hrobu svatého Cyrila

Mší svatou, jejímž hlavním celebrantem byl arcibiskup Jan Graubner, oslavili věřící v Římě svátek jednoho ze slovanských apoštolů.

celý článek


Na hranicích jsem se modlil

Jeho osudy inspirovaly spisovatele, filmové tvůrce i socialistickou propagandu. JOSEF HASIL po únoru 1948 převáděl ohrožené lidi přes hranice. „Nikdy jsem nešel přes hranice,…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay