26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Prostor pro zázrak je otevřený

29. 12. 2010

|
Tisk
|

Vydání: 2011/1 Církevní nemocnice, 29.12.2010, Autor: Lukáš Jirsa

Juliánce jsou tři roky a žije. Nic zvláštního, řekne si většina z nás. Všechny děti přece žijí. Dokumentární film Zachraňte Edwardse nicméně ukazuje něco jiného. Vypráví o rodičích, jejichž dcera se neměla kvůli své diagnóze ani narodit.

Film dokumentaristky Dagmar Smržové portrétuje manžele Sladkowské, kteří se rozhodli nejít na potrat, ani když věděli téměř jistou fatální diagnózu. Jejich dítě se totiž mělo narodit – a také se skutečně narodilo – postižené Edwardsovým syndromem. Jedná se o závažnou genetickou vadu, kdy organismus v různé míře trpí mnohými defekty. Jde o postižení fyzické i mentální. Asi polovina dětí s tímto postižením umírá ještě před porodem, velká část těsně po něm a jen polovina dětí s touto diagnózou žije déle než dva měsíce.

Nutnost rozhodnutí

Maminka Šárka je zdravotní sestra, její manžel pracuje v diecézním archivu. Se svatbou delší čas otáleli a pak si miminko přáli co nejdříve. Do domácnosti mladých manželů Sladkowských vstupujeme ve chvíli, kdy se již těší na svoji první ratolest. Dagmar Smržová začala manžele sledovat během těhotenství, v době, kdy již věděli o pravděpodobném postižení svého dítěte. Vidíme nastávajícího tatínka a maminku v intimních chvílích, kdy se snaží najít rovnováhu a naději ve světě, který je najednou tak nejistý. Lékaři Sladkowským sdělili, že se jejich dítě narodí vážně fyzicky i mentálně poškozené, a jasně doporučili potrat. Šárka s Marcelem se však rozhodli dítě donosit. „Přestanu mu snad zpívat jen proto, že je nemocný,“ ptá se maminka a velice jemně, nicméně přímo svým něžným konstatováním ukazuje na závažný rys současného přístupu k ještě nenarozenému životu. Zjistí-li se v lůně matky předpokládaná nevyléčitelná vada plodu, jaksi automaticky se dochází k tomu, že těhotná žena zamíří na potrat. Jako by měl život smysl pouze v případě, že jsme stoprocentně mentálně i fyzicky fit.

Síla života

Manželé Sladkowští se rozhodli říci životu ano. Rozhodli se přijmout dceru Juliánku, rozhodli se vystavit neporozumění svého okolí – jejich rodiči počínaje a lékaři konče. Rozhodli se stát rodiči, i kdyby to znamenalo jen jediné obejmutí jejich v okamžiku narození již zároveň umírajícího dítěte. Režisérce Smržové se podařilo dosáhnout vysokého stupně intimity. Manžele sledujeme ve chvílích psychického i fyzického vypětí, před porodem, během něho i těsně po něm. Autorka dosáhla síly výpovědi i prostřednictvím kamery, kterou svěřila samotným manželům, aby mohli sami zaznamenávat zajímavé a důležité momenty svého života. Tak se dostáváme k postřehům, myšlenkám či situacím, které bychom při občasné a předem domluvené návštěvě filmového štábu mohli vidět jen stěží. Autorka také výrazně pracuje s hudební složkou, která ovšem nijak nenarušuje naprostou realističnost příběhu. Film měl být původně uveden pouze v televizi HBO, ale po úspěšné premiéře se nakonec dostává i do kin. Bouřlivá debata odehrávající se po několik týdnů na stránkách Pátku Lidových novin nasvědčuje tomu, že se jedná o téma závažné a živé.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou