O duchovním filmu v srdečné atmosféře

Vydání: 2007/36 Kněží v důchodu, 4.9.2007

Šestý ročník mezinárodního festivalu Film ve znamení ryby přivítal letos v Olomouci na přelomu srpna a září mnoho hostů. Promítání kratších hraných i dokumentárních snímků střídaly debaty s tvůrci a diskuse o duchovním filmu a jeho roli v současném světě.

V sále Arcidiecézního muzea i v konviktu, kde se většina prezentací odehrávala, se neustále střídali lidé. Těch zhruba sedmdesát, kterých bylo stále přítomno, sál téměř zaplnilo. Nechyběly žádné věkové kategorie – v publiku seděly řádové sestry, mladíci v džínách, malí chlapci s cyklistickými helmami i stařičká paní, která přišla o holi. Maďarského režiséra Zoltána Hevéra, jenž představil svůj snímek Maďarská kalvárie, potěšila především velká účast publika. „Vždycky mě překvapí, že na film starý více než deset let je ještě někdo zvědavý, protože nad vším, co má víc než rok, obvykle kroutíme hlavou se slovy: To už vůbec není aktuální,“ řekl Hevér. Herec a režisér Jiří Strach přijel na promítání svého filmu o kardinálu Tomáši Špidlíkovi. Patnáct minut nabitých úsměvy, gesty a myšlenkami významného teologa odměnilo publikum potleskem a následně živou diskusí s režisérem o detailech natáčení filmu i o kardinálu samotném. Podle Jiřího Stracha se velké festivaly (například karlovarský) s festivaly jako Film ve znamení ryby nedají srovnávat. Na těch prvních jde o podporu velkých filmů a filmového řemesla. Malé mají výhodu, že sdružují lidi stejných zájmů – ať už jde o tvůrce nebo publikum, představují se zde amatéři, nejrůznější žánry a na technické kvalitě až tolik nezáleží. „I kdyby přišlo jen pár lidí, má takový festival smysl. Do Varů jezdím rád, do Olomouce ale radši,“ řekl Strach a prozradil, že na Hanou si odskočil ze Šumavy, kde právě natáčí pohádku Tři životy. Na motivy Boženy Němcové ji napsali Václav a Věra Šaškovi a diváci by ji měli vidět letos o Vánocích.
Největším hitem festivalu byla přítomnost slavného polského režiséra Krzysztofa Zanussiho a uvedení jeho děl Život jako smrtelná choroba přenášená pohlavním stykem a Persona non grata, které zcela zaplnily kino Metropol. „Ke všem filmům si píšu scénáře sám. Persona non grata je výjimečná tím, že vznikla k výročí polské Solidarity,“ řekl Zanussi a vysvětlil, proč do jedné z hlavních postav obsadil ruského režiséra Nikitu Michalkova: „Potřeboval jsem antagonistu k hlavnímu hrdinovi, a to prostě musel být Rus. Už při psaní scénáře jsem myslel na Michalkova a domlouval jsem se s ním, že pro něj takovou postavu napíšu.“
ZITA CHALUPOVÁ


Sdílet článek na: 

Sekce: Zpravodajství, Kultura, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 38 19. – 25. září 2017

Fatimské poselství putuje Českem

Na tři týdny se k nám po padesáti letech vrací socha Panny Marie Fatimské, kterou biskupové dovezli z národní pouti do Fatimy. Poutě do Portugalska se na sté výročí zjevení…

celý článek


Na fatimské světlo nezapomenete

Do Českomoravské Fatimy v Koclířově zamíří na počátku října i hosté z Portugalska. „Fatima je jen zdůraznění některých stránek evangelia,“ říká v rozhovoru…

celý článek


Tajemství Nejsvětějšího Salvátora

Na konci roku 1989 jsem po jedenácti letech kněžského působení „v ilegalitě“ navrhl kardinálu Tomáškovi, že obnovím pastoraci vysokoškoláků v pražském kostele Nejsvětějšího…

celý článek


Zahajujeme předvolební seriál

Přestože mu ještě není padesát, je nejzkušenějším českým poslancem. V Parlamentu zasedá s krátkou přestávkou od roku 1990 – nejprve za Křesťansko-demokratickou stranu,…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay