26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Na Velehradě se natáčí film o soluňských bratřích

4. 7. 2012

|
Tisk
|

Vydání: 2012/27 První záběry nového filmu o Cyrilu a Metodějovi!, 4.7.2012, Autor: Jiří Gračka

Těsně předtím, než na Velehrad dorazí tisíce poutníků, hostilo okolí poutního místa vzácnou návštěvu: svaté Cyrila a Metoděje. Na místa spjatá s dějinami Velké Moravy ovšem tentokrát bratři ze Soluně nepřišli sami, ale s početným doprovodem, který vedl český režisér Petr Nikolaev. V okolí poutního místa se totiž začal natáčet film Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů a KT byl hned první den u toho.

Mezi stvoly vinné révy se objevuje několik postav ve starodávném oděvu. Nejvyššímu z nich splývá z ramen kněžská štola a on začíná odříkávat slova modlitby: „Bože, zachránce náš, požehnej plody vinice,“ přitom pravou rukou žehná zrající hrozny. Vzápětí prostorem zazní: „Stop. Výborné!“ Na tvářích herců i celého štábu je vidět úleva. Zakrátko všichni nasedají do aut a z vinice nad obcí Modrá u Velehradu sjíždějí do nedalekého archeoskanzenu, kde se budou točit další scény.

Okolí poutního místa spjatého s cyrilometodějskou tradicí je ovšem jen jednou z několika lokalit, kde má natáčení filmu o Cyrilu a Metoději probíhat. „Rádi bychom točili také někde u moře, ale záleží to na možnostech produkce,“ svěřuje se režisér snímku Petr Nikolaev a dodává: „V Modré budeme týden a začátkem července se přesuneme do pražských studií, kde vzniknou scény z Cařihradu i Říma.“

Skutečnost, že se část filmu o slovanských věrozvěstech natáčí právě v okolí Velehradu, pozitivně hodnotí starostové dotyčných obcí, kteří se na vznikání filmu přišli podívat. „Jsme rádi, že se tato místa ještě více zviditelní,“ říká starosta Velehradu Stanislav Gregůrek a jeho kolega Miroslav Kovářík z Modré jej doplňuje: „Je to něco úplně jiného, než když se točí jen v nějakých kulisách. Tady je cítit genius loci místa, kde žili naši velkomoravští předkové,“ poznamenává.

NAD SCÉNAMI BDÍ ODBORNÍCI

V archeoskanzenu, který v Modré vznikl jako kopie vesnice z velkomoravské doby, se mezitím připravuje další scéna a všichni členové štábu, jenž v tuto chvíli čítá kolem třiceti lidí, mají plné ruce práce. Jedni zpevňují proutěnou ovčí ohradu, další staví kolejnice pro vozík s kamerou, dohlížejí na to, aby byly připraveny všechny rekvizity, nebo dávají pokyny hercům a četnému komparzu. Těm naopak příprava scény skýtá možnost odpočinku a mají čas i na rozhovor. Až ze severomoravských Kunčic pod Ondřejníkem přijela na natáčení Karla Tryščuková se svým manželem Petrem a dvouletou dcerou Vesnou. Během čekání si prohlížejí okolí a také se svěřují se svými výhradami ke kostýmům. „Velkomoravské době se věnujeme už řadu let a o tom, jak se tehdy lidé oblékali, proto něco víme. Některé věci neodpovídají skutečnosti, ale to nic nemění na tom, že celý tým kolem filmu je výborný, a jsme rádi, že si v něm můžeme zahrát,“ říká paní Karla.

Navzdory výhradám k některým jednotlivostem je ovšem zřejmé, že nad přípravou každé scény zde bdí řada zkušených očí. „Mým úkolem je všechny upravit tak, aby vypadali jako z devátého století,“ sděluje maskér Tomáš Kuchta. „Asi nejvíc mi dá zabrat postupné stárnutí Cyrila a Metoděje, to je vždy práce i na hodinu,“ podotýká s pohledem upřeným na představitele hlavních rolí – Ondřeje Nováka a Romana Zacha.

Filmovému štábu je k ruce také řada odborných poradců. Veškerý průběh natáčení pozorně sleduje i P. Walerian Bugel z olomoucké teologické fakulty. „Snažím se ohlídat především věci související s bohoslužbou, například roucha nebo gesta,“ vysvětluje a připojuje: „Docílit naprosto přesné rekonstrukce je nemožné, snažíme se ale vyhnout alespoň největším omylům.“

Po zhruba hodinové přípravě je vše hotovo a všichni nastupují na svá místa. V ohradě pobíhají dvě ovce, třetí leží na zádech a nad ní se s nůžkami v rukou sklání vesničan. Vedle něj stojí Cyril s Metodějem a pronášejí modlitbu při střiži. Celá scéna se opakuje asi čtyřikrát a režisér Nikolaev pro každé opakování vymyslí jinou variantu pohybu komparzu, který jinak statický výjev oživuje přecházením.

Samotné natáčení zjevně nejvíce zdržuje čekání na mrak. „Všechny navazující scény musí mít stejné světelné podmínky,“ říká hlavní kameraman David Ployhar. Kromě světla si hlídá barevnost kostýmů, scény i výpravy. „Na tomto filmu ovšem dělají samí profesionálové a všechno funguje,“ chválí své kolegy. Cení si také spolupráce s režisérem Nikolaevem: „Je radost s ním dělat, jen málokterý režisér má takový cit pro práci jako on,“ konstatuje Ployhar.

Radost z práce na filmu s cyrilometodějskou tematikou je vidět i na režisérovi samotném. „Považuji za velké štěstí, že u toho mohu být,“ přiznává Petr Nikolaev. Poselství soluňských bratří je podle něj stále aktuální. „Ti lidé šli za svým snem, dokázali pro něj přinést oběti a udělali něco, co tady trvá už jedenáct set let,“ říká režisér, který se prohlašuje za věřícího. „Chtěl bych ovšem, aby z toho vznikl poutavý příběh, který přitáhne nejen věřící,“ uzavírá. Zda se mu to povede, budou moci diváci posoudit až za rok: naučně dobrodružný film Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů odvysílá Česká televize v červnu roku 2013.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou