Víra na karlovarském festivalu

Vydání: 2006/31 Umění odpočívat, 1.8.2006

Bůh sice nebyl ani letos na seznamu hvězd karlovarského filmového festivalu, ale jeho přítomnost v dílech filmových tvůrců se nedala přehlédnout. Nemám na mysli pouze přehlídku názvů jako Anděl Páně, Ve jménu Boha, Slepí andělé, ale spíše latentní „výskyt“ Boží existence v kladení otázek, v permanentní konfrontaci lidské existence s vírou - ať už šlo o nejniternější filozofické reflexe hraných příběhů nebo dokumentární pohled na náboženskou variabilitu tohoto světa.

Vedle snímků vybírajících si z náboženské problematiky „atraktivní“ témata, jako je vymítání ďábla (Requiem) či islámský fundamentalismus (Ve jménu Boha), skýtaly jiné možnost bořit klišé - například právě v pohledu na islám. Zážitkem se tak stal německý soutěžní dokument Mast Qalandar režiséra Tilla Passowa. Mast Qalandar byl světec, který žil ve 13. století a hlásil se k sufizmu, mystickému směru islámu. Mast je přitom označení pro toho, kdo se nachází v extatickém stavu, pohlcen vnitřním rytmem meditace. Na počest setkání světce s Alláhem se v pákistánském poutním místě Sehwam Sharif koná každoročně shromáždění milionu věřících, stoupenců mystického islámu na hony vzdáleného jakémukoli fundamentalismu. Právě mezi zmíněný extatický milion se vydal režisér s kamerou. Pocity diváka mohou být sice smíšené při pohledu na davy mlátící v náboženském vytržení hlavami do svatostánku, ale i tyto dimenze života umožňuje režisér pochopit prostřednictvím postavy muže, který žije dobrovolně třicet let v řetězech, poslušen „Božího příkazu“. Extatické setkání nikoli s Alláhem, ale s Bohem připomínal jiný pozoruhodný dokument V jámě, který nakonec získal ex-equo Cenu za nejlepší dokument nad 30 minut. Mexický režisér Juan Carlos Rulfo strávil dva roky se skupinou dělníků při stavbě dálničního mostu v Mexico City. Gigantická a nekonečná stavba pod nebeskou klenbou je z rodu těch, kterými zpupní vládci ke své vlastní slávě soupeří s Bohem. Podle staré mexické legendy kdykoli je dostavěn most, požaduje ďábel jednu duši výměnou za jeho zachování. I pilíře této stavby jsou „zpevňovány krví“ těch, kteří mají v závratných výškách spíše strach z toho, že nebudou mít druhý den co jíst, než že přijdou o život. Vždy jsou ale opřeni o svou víru v Boha.

KDYŽ BŮH NENÍ DOMA
Z celovečerních hraných filmů s náboženskou tematikou patřil bezesporu k vrcholným zážitkům peruánsko-španělský snímek Madeinusa režisérky Claudie Llosové. Jde o jméno čtrnáctileté peruánské indiánské dívky, které jí zřejmě dala matka jako ironický vzkaz otci, než ho opustila a prchla ze zaostalé, izolované horské vesnice. Pro místní obyvatele je typická nejen bída, ale také náboženský zápal vrcholící každoročně pompézními oslavami velikonočních svátků. Celý rok čekají vesničané dychtivě na tyto dva dny: jsou totiž přesvědčeni, že je mrtev nejen Kristus, ale i Bůh, a tak nemůže nic vidět. Všechno je povoleno, hřích ani svědomí neexistují (ale jen do šesté hodiny ranní Velikonoční neděle). Ve snaze „ošulit“ Pána Boha je přítomen nezralý dětský vztah k Bohu jako k trestajícímu Otci, založený navíc na náboženském fetišismu a modlářství. Je v něm kus pohanství komunity v zapadlých horách, kde Bůh působí ve funkci jakéhosi Krakonoše - a když „není doma“, v revíru mu hned řádí škodná. Námět může působit úsměvně, ve skutečnosti jde ale o strhující drama, v němž se protagonistka snaží vymanit z tohoto prostředí.
EVA HROZKOVÁ Sdílet článek na: 

Sekce: Kultura, Zpravodajství, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 38 19. – 25. září 2017

Fatimské poselství putuje Českem

Na tři týdny se k nám po padesáti letech vrací socha Panny Marie Fatimské, kterou biskupové dovezli z národní pouti do Fatimy. Poutě do Portugalska se na sté výročí zjevení…

celý článek


Na fatimské světlo nezapomenete

Do Českomoravské Fatimy v Koclířově zamíří na počátku října i hosté z Portugalska. „Fatima je jen zdůraznění některých stránek evangelia,“ říká v rozhovoru…

celý článek


Tajemství Nejsvětějšího Salvátora

Na konci roku 1989 jsem po jedenácti letech kněžského působení „v ilegalitě“ navrhl kardinálu Tomáškovi, že obnovím pastoraci vysokoškoláků v pražském kostele Nejsvětějšího…

celý článek


Zahajujeme předvolební seriál

Přestože mu ještě není padesát, je nejzkušenějším českým poslancem. V Parlamentu zasedá s krátkou přestávkou od roku 1990 – nejprve za Křesťansko-demokratickou stranu,…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay