Stavba domu jako cesta k pochopení svobody

Vydání: 2011/44 Češi a Moravané, 26.10.2011, Autor: Lukáš Jirsa

Film Dům je celovečerní prvotinou slovenské scenáristky a režisérky Zuzany Liové. Rodinné drama proti sobě staví zatvrzelého otce a jeho dospívající dceru toužící po svobodě. Jemný snímek stojí na výtečných hereckých výkonech i citlivé práci s kamerou.

Zuzana Liová za svůj scénář k filmu Dům dostala na filmovém festivalu v Cannes prestižní cenu Krisztofa Kieslowského za nejlepší středoevropský scénář již v roce 2007. Nyní vstupuje do kin i výsledek jejího letitého snažení. Miroslav Krobot se ujal role otce, jenž své rodině vládne se zádumčivou umanutostí. Není pochyb o tom, že své dvě dcery i manželku má skutečně rád. Svoji otcovskou lásku neprojevuje slovy, ale činy. Činy, které ovšem nejsou přijímány s nadšením. Otec Imrich již léta staví pro každou z dcer vlastní dům. Zatímco starší dcera se jeho plánu na společné rodinné bydlení vzepřela, vdala se a nyní se s hrdostí snaží přijímat všechny rány osudu, které schytává, studijně nadaná mladší dcera Eva má právě před maturitou a její cesta z rodinného hnízda ji právě čeká. Eviným snem je odjet do Anglie jako au-pair, i přesto však otci pomáhá s nekonečnou stavbou svého budoucího domu. Alespoň částečným únikem z nikdy nekončící dřiny jí je vztah s mladým mužem. Vztah naplněný jemností a něhou je protiváhou k tvrdosti a studenosti vztahu s otcem, jehož cesta k porozumění ženskému srdci i pochopení nutné svobody a samostatnosti svých dcer je důležitým tématem filmu.

Nadějeplný příběh

Vedle uzavřeného Miroslava Krobota dostala výrazný prostor u filmu začínající slovenská herečka Judit Bardósová. Ta svoji dospívající Evu dokázala obdařit dívčím půvabem, jemností, odhodláním i svůdným a zároveň nevinným úsměvem. Zprvu zastřená Evina křehkost dostává postupem času stále větší prostor, což je podpořeno i všímavou kamerou Jana Baseta Střítežského a Juraje Chlpíka. Jeho talent pro zachycení nálady a emocionálního rozpoložení postav vyniká především při scénách rozvíjení vztahu mezi Evou a mužem, který se z náhodného řidiče stává zdrojem podpory, ale i nutného zklamání. Intimní rodinná mozaika je doplněna postavou matky (Taťjana Medvecká), jejíž cit a porozumění pro obě zúčastněné strany je důležitým katalyzátorem na cestě k manželovu vyzrálému přijetí svobodných rozhodnutí obou svých dcer. Zuzana Liová natočila skromný film o potřebě rodinné lásky, která nesvazuje, nýbrž dává silná a bezpečná křídla do samostatného dospělého života. Snímek Dům není drsnou skicou rozpadající se rodiny (jak je známe z mnohých realistických dramat francouzské či anglické provenience), je naopak nadějeplným příběhem, který je napsán i natočen s ženskou citovostí a neskrývanou vírou v dobrou podstatu svých snad mírně zmatených hrdinů.

Sdílet článek na: 

Sekce: Zpravodajství, Kultura, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 24 11. – 17. června 2019

Vstoupili do křesťanské dospělosti

Svátost křesťanské dospělosti neboli biřmování přijali při nedělní slavnosti Seslání Ducha Svatého v uplynulých dnech především mladí lidé po celé republice.

celý článek


Počet svateb stoupá

Loni se v Česku konalo nejvíce svateb od roku 2007. Církevních byla desetina: 5 470 z 54 470.

celý článek


Duchovní poselství slavného mostu

Kolikrát už jste šli po pražském Karlově mostě? A víte, že se řadí mezi posvátná místa hlavního města? Následující text, jehož autor o této vzácné památce nedávno…

celý článek


Dorůst ve společenství vrstevníků

„To s ním tříská puberta“ je věta, kterou dospívajícího kluka stoprocentně nenadchnete. Aniž bychom si to uvědomili, obsahuje hodnocení, v němž mu sdělujeme, že…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay