Seriál, který přichází právě včas

Vydání: 2010/12 Konvertité, 18.3.2010, Autor: Jaroslav Someš

Česká televize má zvláštní způsob prezentace svých programů. Někdy rozpoutá bombastickou reklamu kolem projektu, který nestojí za zlámanou grešli, jindy nechává proběhnout skutečnou uměleckou událost, aniž na ni diváky výrazněji upozorní. Právě to se nyní děje s desetidílným ruským seriálem Mistr a Markétka, který vysílá ČT 2 každé pondělí od 21.20 hodin.

Když před pěti lety seriál vznikl, vzbudil v Rusku mimořádný ohlas. Není divu. Román Michaila Bulgakova je kultovní dílo. Byl napsán v roce 1940, ale v plném, necenzurovaném znění mohl vyjít až po 26 letech. Dnes je celosvětově uznáván jako jedno z nejvýznamnějších literárních děl 20. století. Jde o groteskní podobenství, v němž se prolíná faustovská a biblická tematika v atmosféře meziválečného sovětského Ruska. Moskva, metropole země, která se zřekla Boha, se stává rejdištěm působení ďábla Wolanda a smečky jeho služebníků. Na jedné straně to autorovi otevírá prostor pro satirický pohled na bizarní galerii komunistických přisluhovačů, především z řad literátů, na druhé straně mu to umožňuje vyslovit přesvědčení, že víra je pro člověka jediným východiskem ze zmatků moderního světa. Románem prochází apokryf o Pilátovi Pontském jako dílo jedné z hlavních postav – Mistra. Pro svou složitou strukturu se Bulgakovova kniha téměř vzpírá divadelním či filmovým adaptacím. Přesto se o ně tvůrci jak v Rusku, tak v zahraničí vždy znovu pokoušejí. Někdy zpracovávají jen určitý výsek, nejčastěji právě příběh Pilátův. Scenáristou a zároveň režisérem seriálu, uváděného nyní na ČT 2, je Vladimír Bortko. Zjevně se rozhodl respektovat skutečnost, že Bulgakovova kniha je v dnešním Rusku obecně známa do nejmenších detailů: je citována v běžných hovorech, jsou navštěvovány moskevské lokality, kde se odehrává, mládež pořádá happeningy v převlečení za postavy románu atp. Seriál proto nejde cestou osobitého tvůrčího uchopení námětu, ale naopak je jeho věrným přepisem. Přesně sleduje spletitou strukturu díla a snaží se co nejcitlivěji zachytit jak jeho dějovou, tak jeho myšlenkovou náplň. Režisérovou velkou oporou je výborné a typologicky přesné herecké obsazení v čele se známým petrohradským hercem Olegem Basilašvilim v úloze Wolanda. Od dob, kdy Bulgakov psal svého Mistra a Markétku, se poměry v Rusku samozřejmě podstatně změnily. Rysy společenského rozvratu však přetrvávají. Na zdech v moskevských ulicích i na tričkách ruské mládeže se objevují nápisy: „Wolande, přijď a udělej pořádek!“ Je smutné, že nevolají po Ješuovi Ha-Nocrim, tedy Bulgakovově Ježíši. Zdá se, že Bortkův seriál přišel v pravý čas.

Sdílet článek na: 

Sekce: Zpravodajství, Kultura, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 8 18. – 24. února 2020

Pro církev s amazonskou tváří

Papež František zveřejnil apoštolskou exhortaci „Milovaná Amazonie“.

celý článek


Sestupme z hlavy do srdce

Slýcháváme řadu dobrých rad, jak předcházet infarktu a dalším srdečním onemocněním úpravou jídelníčku či sportem, ale jak často bereme ohled na svá srdce ve významu…

celý článek


Velkolepé dědictví Tovaryšstva

Z historického pohledu problematický seriál o životě Marie Terezie nabídl obraz jezuitů, který odpovídá tradiční propagandistické karikatuře. Po tolika studiích o historii…

celý článek


Prožít půst napříč generacemi

Je tu postní doba. Jako každý rok, a přitom vždy jiná. Jak ji strávit v rodině, napříč generacemi, když se děti, dospělí a staří lidé postí úplně jinak? Je možné…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2020

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay