S Donem Boscem proti proudu

Vydání: 2008/5 Tajemství, 30.1.2008, Autor: Jan Paulas

Více než tříhodinový film začíná dramatickým okamžikem, kdy se nemocný Don Bosco zcela vyčerpán péčí o chlapce, sháněním peněz na splácení dluhů a sporem se svým arcibiskupem dostává na pokraj života a smrti. Lékař vyjadřuje pochybnost, zda se dožije rána. V následném jakoby horečnému snu, v němž se nemocnému promítá celý život, se Don Bosco vrací do dětství - a divák s ním. V retrospektivě sledujeme jeho životní příběh, který začal na italském venkově v chudým poměrech rodiny bez otce. Díky vnímavému starému knězi ho mine úděl domácího čeledína a otevře se mu možnost studovat na kněze. A čekala by ho možná i skvělá kariéra, nebýt jedné návštěvy Turína.
Zatímco v životopisech Dona Bosca bývá zdůrazňován hlavně jeho dětský sen, který ho nasměroval ke kněžství, ve filmu režiséra Ludovica Gaspariniho je onou klíčovou událostí cosi jiného. Zatímco dětský sen je zde obestřen tajemstvím, jedno pátrání po zatoulaném mladíkovi v turínských brlozích a hlavně v místním vězení se stává téměř iniciační poutí, při níž mladý kněz pochopí, kde ho Bůh chce mít. „Tady schází i vzduch k dýchání a ty myslíš na zpověď. Bude lepší, když odtud zmizíš, faráři. Vypadni!“ dostává první drsnou lekci od vězněného mladíka. Toto setkání rozhodne, že neudělá církevní kariéru, o níž bychom dnes už možná nic nevěděli, ale ucítí v sobě povolání pomoci těmto dětem ulice najít vlastní důstojnost. Od této chvíle bude také kdekoho zneklidňovat: od řádových bratří přes městského prefekta až po turínského arcibiskupa.

Hagiografie i drama
Tvůrci filmů s náboženskou tematikou, zejména pokud jsou zakotveni v církvi, se obvykle potýkají s jedním problémem - jak být církevně korektní (podat kanonizovaný obraz světce) a zároveň nesklouznout do prvoplánové agitky. Často tak vznikne film spíš propagačního rázu, který dobře poslouží v hodinách náboženství, názorně přiblíží život světce a jeho názory, ale širší veřejnost už neosloví.
Film Don Bosco má větší ambice. Najdeme v něm sice řadu schematických až polopaticky popisných pasáží, které dobře naplňují zažitou představu o životě světce, ovšem postrádají vnitřní hloubku a stávají se pouhou líbivou ilustrací na pomezí kýče. Zároveň zde ale najdeme i silné pasáže, jimiž snímek vybočuje z pouhého hagiografického zachycení světcova života - a před námi se odehrává skutečné drama. Mám na mysli třeba pasáž, kdy od Dona Bosca utíká mladík Enrico, když je přistižen při krádeži, a kněz se s ním znovu setkává až v cele smrti, kde Enrico čeká jako vrah na popravu. „Já jsem nikdy v životě neměl nikoho rád, ale vás mám rád,“ přiznává Enrico, který pak v následné vypjaté scéně přes veškerou knězovu útěchu propadá strachu ze smrti. A Don Bosco odchází z vězení viditelně otřesen.
Film je vlastně nejlepší ve chvílích, kdy Don Bosco prožívá nějaký vnitřní boj či pnutí a na povrch jeho všeobjímajícho úsměvu vybublají emoce, pochyby, hluboký zármutek, nedočkavost či obyčejný vztek nad lidskou hloupostí. Jsou to chvíle, kdy přestává být sterilně kladným hrdinou, ale stává se zkoušeným člověkem, který musí o svou víru či poslání zápasit až na samou hranici lidských sil. Než opět nalezne Boží světlo. Ostatně nedávno objevené intimní záznamy Matky Terezy dávají tušit, že život světců bývá plný „temných nocí“ a je vnitřně mnohem dramatičtější než zachycují stohy křesťanských knih o nich. Film Don Bosco se snaží podat živý, plastický obraz zakladatele salesiánů a lze říct, že se mu to vcelku daří.

Sdílet článek na: 

Sekce: Kultura, Zpravodajství, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 8 20. – 26. února 2018

Zesnul Jaroslav Med

Na Popeleční středu zemřel ve věku 85 let literární historik a dlouholetý předseda redakční rady Perspektiv KT Jaroslav Med.

celý článek


Mladí lidé chudobu dědí

Chudoba se u nás dědí, zjistila Charita ČR. Při výzkumu se soustředila na mladé lidi, jichž je takto ohroženo zhruba tři sta tisíc. Charita proto navrhuje šest opatření,…

celý článek


Pouť ke hrobu svatého Cyrila

Mší svatou, jejímž hlavním celebrantem byl arcibiskup Jan Graubner, oslavili věřící v Římě svátek jednoho ze slovanských apoštolů.

celý článek


Na hranicích jsem se modlil

Jeho osudy inspirovaly spisovatele, filmové tvůrce i socialistickou propagandu. JOSEF HASIL po únoru 1948 převáděl ohrožené lidi přes hranice. „Nikdy jsem nešel přes hranice,…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay