Podobenství o zániku pyšné civilizace

Vydání: 2007/7 Dokud nás smrt nerozdělí, 13.2.2007, Autor: Jaroslav Šebek

Jednoduchý a dojímavý příběh, ovšem s řadou zbytečně drastických scén. Tak by se dal velmi stručně popsat děj nejnovějšího filmu amerického herce a režiséra Mela Gibsona Apocalypto. Ten je známý jako nositel Oskara za film Statečné srdce, ale především jako tvůrce snímku Umučení Krista, jenž sklidil po celém světě rozporuplné hodnocení. Neméně kontroverzní reakce lze bezpochyby očekávat také po uvedení jeho zatím posledního počinu, v němž se rozhodl převést na plátno období rozpadu mayské kultury ve Střední Americe krátce před příchodem Španělů na začátku 16. století.

V úvodu se ocitáme v malé vesničce uprostřed džungle, kde žijí příslušníci indiánského kmene v harmonické shodě s přírodou. Idylické okamžiky však přeruší vpád nepřátelských bojovníků, kteří obyvatele zčásti zavraždí a zčásti zotročí. Zajatci se ocitnou v sídelním městě mayské říše, kde monumentalita filmu dosahuje svého vrcholu. Stáváme se společně s nimi svědky krvavých náboženských rituálů, jež mají za pomoci lidských obětí odvrátit epidemie a neúrodu.
Záhy však můžeme vytušit, že zvyky starých Mayů zde posloužily i jako metafora pro kritiku současné západní civilizace, orientované převážně na konzum a primitivní zábavu. Krvavé scény, aplaudované zfanatizovaným davem, mají jen zdůraznit současnou zálibu v dryáčnických podívaných a nejrůznějších „reality show“ na televizní obrazovce. V podtextu filmu se navíc skrývá i kritika současné americké politiky za její velmocenskou aroganci a tažení na Blízkém východě (usekávání hlav zajatců údajně připomíná obětování amerických vojáků v Iráku). Na mušku si film bere rovněž neúctu k životu, opouštění tradičních hodnot i drancování přírody. Z tohoto hlediska určitě nutí Gibsonovo podobenství pozvolného zániku pyšné a sebejisté civilizace k zamyšlení a rozhodně si zaslouží, aby v současné produkci nezapadlo. Dobrým tahem byla také sázka na neokoukané herce, většinou indiánského původu. K autenticitě filmu napomohlo i to, že dialogy byly namluveny ve starém mayském dialektu. Při scénách z džungle se „vyřádila“ také kamera, podporovaná lehce exotickou hudbou.

HONIČKA V deštném PRALESE
To by ovšem snad nemohl být ani Gibson, aby se nad hodnocením filmu nevznášela nějaká ta „ale“. Často je mu totiž vytýkáno, že si neláme hlavu s historickou věrohodností. Například u svého snímku Patriot si vysloužil kritiku za jednostranné ztvárnění americké revoluce, kde z britských vojáků udělal krvežíznivé surovce, zatímco osadníci z něho vyšli jako vtělená dobrota. Výtky k filmu Apocalypto se týkají zejména Gibsonova svévolného přehlížení vědeckých poznatků ke skutečnému charakteru předkolumbovských kultur, při jejichž líčení přebral stereotypy španělských dobyvatelů, líčící domorodce jenom jako krvelačné barbary. Právě černobílé vidění vývoje na americkém kontinentu před příchodem Evropanů se stalo předmětem kritického hodnocení filmu ze strany mnoha odborníků zabývajících se touto epochou. Gibson nejspíš také dospěl k názoru, že hlubokomyslné mudrlantství by kasy kin stěží naplnilo, takže druhá polovina příběhu je už klasickou akční honičkou v atraktivních kulisách deštného pralesa, kde se hlavní hrdina snaží uniknout skupině pronásledovatelů, aby zachránil svou těhotnou ženu a malého synka. Z kina jsem tak nakonec odcházel s rozpačitým dojmem, že dobrá myšlenka a tvůrčí umění tentokrát nenašly tu správnou formu k vyjádření.


Sdílet článek na: 

Sekce: Kultura, Zpravodajství, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 12 19. – 25. března 2019

Biskupové se modlili na poušti

Minulý týden prožili čeští a moravští biskupové duchovní cvičení v Izraeli, modlili se na poušti i u Božího hrobu. Tento týden pokračují v Jeruzalémě plenárním zasedáním.

celý článek


Abychom se naučili správně rozlišovat

Několika osobností jsme se zeptali, co jim pomáhá, aby slyšeli hlas svého svědomí, a jak v tom sami podporují druhé.

celý článek


Křesťan v rozbouřených časech

Žijeme ve zvláštní době. Všechno se zdá být v pohybu. Jsme vystaveni záplavě obrazů, slov a zpráv. Překotné tempo změn strhává staré jistoty dravým proudem pádícího…

celý článek


Práci mezi Romy bych neměnil

Romské poutě nebo živelné modlitby chval – to si představíme, když se řekne „pastorace Romů“. Na východě Slovenska, kde Romové tvoří až polovinu obyvatelstva a…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay