Křesťané slaví mariánský svátek

Vydání: 2013/33 Křesťané slaví mariánský svátek, 14.8.2013, Autor: Jiří Prinz

S velkým náporem poutníků se budou muset tento týden vypořádat všechna významná mariánská poutní místa v zemi. Slaví se jeden z největších mariánských svátků v roce – slavnost Nanebevzetí Panny Marie. 

Repro KT

Divadelní představení, soutěže a hry pro děti, muzea otevřená zdarma veřejnosti. Takovou nabídku připravili na 15. srpen pro návštěvníky baziliky Nanebevzetí Panny Marie na moravském Velehradě. Ani na jiných mariánských poutních místech však nechtějí zůstat s oslavami pozadu. Ve Staré Boleslavi například rozložili oslavy hned do dvou dnů – čtvrtka a neděle. V neděli zde slavnost vyvrcholí bohoslužbou, kterou bude celebrovat český primas kardinál Dominik Duka.

Proč je právě tomuto svátku věnována v církvi taková pozornost a co je vlastně jeho podstatou? „Dogma o nanebevzetí Panny Marie bylo vyhlášeno papežem Piem XII. v roce 1950 a říká se v něm, že Matka Boží byla na konci svého pozemského života vyzdvižena s tělem i duší do nebeské slávy,“ uvádí teolog P. Ctirad Václav Pospíšil a objasňuje, na základě čeho bylo dogma vyhlášeno, když o Mariině nanebevzetí Bible nic neříká: „Za vším stojí velmi prostá logika: Maria je v Písmu vždy úzce spjata s údělem svého Syna. Syn vstal z mrtvých a je oslaven jako celý člověk. Zdá se proto nesmyslné, aby Maria, která dala Slovu lidské tělo, podléhala porušenosti v hrobě.“  

Víra v nanebevzetí Panny Marie sahá až do dob církevních otců, a od raných křesťanských staletí tak byla součástí mariánské úcty. Podle P. Pospíšila je pro dnešní generaci křesťanů důležité, aby mariánská úcta ve 21. století byla zdravě sebekritická a primárně se zaměřovala nikoli k Marii, nýbrž ke Kristu a Bohu Otci. „Přehánění v oblasti mariánské úcty ‚Mariinu věc‘ ve skutečnosti značně diskredituje a poškozuje,“ míní teolog a dodává, že zdravá mariánská úcta rozhodně neznamená, že by se člověk musel poddat čiré citovosti a rezignovat na požadavky myšlení. „Mariánská úcta neznamená věčnou dětinskost ve vztahu k ‚velké matce‘. Nebeský Otec totiž chce, abychom dospívali k pravé svobodě a duchovní dospělosti. Jak rosteme, je nám dáváno na srozuměnou, že Maria není pouze naší matkou, nýbrž také sestrou,“ uzavírá teolog.

Sdílet článek na: 

Sekce: Zpravodajství, Domácí, Články

Diskuse

Nejen P. Maria, humila 14.8.2013 12:32
Re: Nejen P. Maria, Servitor 17.8.2013 17:12
Re: Re: Nejen P. Maria, humila 18.8.2013 15:37
Re: Re: Re: Nejen P. Maria, Servitor 19.8.2013 02:34
Re: Re: Re: Re: Nejen P. Maria, humila 19.8.2013 20:33

Zobrazit vše Zobrazit vybrané

Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 33 15. – 21. srpna 2017

Olomouc žije setkáním mládeže

Nejvýznamnější událost mladých křesťanů v tomto roce – Celostátní setkání mládeže – vrcholí tento týden v Olomouci.

celý článek


Rodiny prošly metropolí

Oslavit rodinu se do centra Prahy vydaly stovky účastníků Pochodu pro rodinu.

celý článek


Přestat pít? Když to nejde

Není snad falešnějšího obrazu alkoholika: často opilý, špinavý a páchnoucí muž, povalující se v hospodě a pak ve škarpě. Jistě je nemálo takových. Skutečnost, jak…

celý článek


Vrátit se k modlitbě s papežem

Na duchovní straně 10 každý měsíc zveřejňujeme papežské modlitební úmysly. Jak vznikají a k čemu slouží? Ptali jsme se P. FrédéricA FornosE SJ, ředitele Světové…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay