Křesťané slaví mariánský svátek

Vydání: 2013/33 Křesťané slaví mariánský svátek, 14.8.2013, Autor: Jiří Prinz

S velkým náporem poutníků se budou muset tento týden vypořádat všechna významná mariánská poutní místa v zemi. Slaví se jeden z největších mariánských svátků v roce – slavnost Nanebevzetí Panny Marie. 

Repro KT

Divadelní představení, soutěže a hry pro děti, muzea otevřená zdarma veřejnosti. Takovou nabídku připravili na 15. srpen pro návštěvníky baziliky Nanebevzetí Panny Marie na moravském Velehradě. Ani na jiných mariánských poutních místech však nechtějí zůstat s oslavami pozadu. Ve Staré Boleslavi například rozložili oslavy hned do dvou dnů – čtvrtka a neděle. V neděli zde slavnost vyvrcholí bohoslužbou, kterou bude celebrovat český primas kardinál Dominik Duka.

Proč je právě tomuto svátku věnována v církvi taková pozornost a co je vlastně jeho podstatou? „Dogma o nanebevzetí Panny Marie bylo vyhlášeno papežem Piem XII. v roce 1950 a říká se v něm, že Matka Boží byla na konci svého pozemského života vyzdvižena s tělem i duší do nebeské slávy,“ uvádí teolog P. Ctirad Václav Pospíšil a objasňuje, na základě čeho bylo dogma vyhlášeno, když o Mariině nanebevzetí Bible nic neříká: „Za vším stojí velmi prostá logika: Maria je v Písmu vždy úzce spjata s údělem svého Syna. Syn vstal z mrtvých a je oslaven jako celý člověk. Zdá se proto nesmyslné, aby Maria, která dala Slovu lidské tělo, podléhala porušenosti v hrobě.“  

Víra v nanebevzetí Panny Marie sahá až do dob církevních otců, a od raných křesťanských staletí tak byla součástí mariánské úcty. Podle P. Pospíšila je pro dnešní generaci křesťanů důležité, aby mariánská úcta ve 21. století byla zdravě sebekritická a primárně se zaměřovala nikoli k Marii, nýbrž ke Kristu a Bohu Otci. „Přehánění v oblasti mariánské úcty ‚Mariinu věc‘ ve skutečnosti značně diskredituje a poškozuje,“ míní teolog a dodává, že zdravá mariánská úcta rozhodně neznamená, že by se člověk musel poddat čiré citovosti a rezignovat na požadavky myšlení. „Mariánská úcta neznamená věčnou dětinskost ve vztahu k ‚velké matce‘. Nebeský Otec totiž chce, abychom dospívali k pravé svobodě a duchovní dospělosti. Jak rosteme, je nám dáváno na srozuměnou, že Maria není pouze naší matkou, nýbrž také sestrou,“ uzavírá teolog.

Sdílet článek na: 

Sekce: Zpravodajství, Domácí, Články

Diskuse

Nejen P. Maria, humila 14.8.2013 12:32
Re: Nejen P. Maria, Servitor 17.8.2013 17:12
Re: Re: Nejen P. Maria, humila 18.8.2013 15:37
Re: Re: Re: Nejen P. Maria, Servitor 19.8.2013 02:34
Re: Re: Re: Re: Nejen P. Maria, humila 19.8.2013 20:33

Zobrazit vše Zobrazit vybrané

Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 17 23. – 29. dubna 2019

Svátky naplněné novou nadějí

S novou nadějí a také se změnami, které tuto naději posilují, prožívají velikonoční svátky křesťané v zemích, kde církev čelí diskriminaci nebo přehlížení.

celý článek


Přišli o schránku, ne o poklad

Vidět kostel v plamenech nechá málokoho zcela chladným. Zvlášť když jde o chrám, který reprezentuje západní křesťanství, a navíc vzplane jen několik dní předtím,…

celý článek


Noc kostelů už za měsíc

Za měsíc – 24. května – se otevřou brány kostelů po celém Česku. Přihlášeno je jich už přes 1 360.

celý článek


Charta práv rodiny

V současné době se ve společnosti mnoho diskutuje o rodině, která je v krizi. Hledají se nové představy a někdy je vidět, že i věřící se těžko orientují. Jak být…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay