Jak zachovat a oživit poklady rorátů?

Vydání: 2008/49 Marta a Marie v adventu, 2.12.2008

České specifikum – ranní rorátní mše svaté se před koncilní obnovou konaly denně v průběhu celého adventu prakticky ve všech farních kostelích. A na poutních místech, jako je Svatá Hora, zvlášť. Byly to mše, při nichž z kůru zpívala literátská bratrstva, namnoze podporována ve zpěvu teplým pivem, které však mohlo jen zčásti zahnat nepříjemný ranní chlad...

Přestože žádný jiný národ nemá tak krásně rozvinutou rorátní tradici, v době pokoncilní jako by se po rorátech slehla zem. Příčinou byla nejen vláda jedné strany v naší zemi, ale také až přehnaně kritický postoj k rorátům v souvislosti s obnoveným pohledem na advent, v němž Zvěstování a příprava na „vánoční“ příchod Krista je tématem až posledního týdne doby adventní. Roráty se v druhé polovině minulého století zkrátka staly jednou z malých obětí dobře míněných koncilních reforem. Snad i proto se pohled na rorátní praxi postupně mění.

TŘI CESTY, JAK NA TO
Po zřejmě správné výtce, že rorátní mši svatou se stále stejným mariánským adventním formulářem není možné sloužit jako jedinou bohoslužbu ve všední dny celého adventu, se začala hledat řešení, jak tento liturgický poklad zachovat. Jako možná řešení se nabízejí v zásadě tři alternativy:

1. Samostatné použití jednotlivých rorátních písní při adventní mši svaté, jak to například nabízí Kancionál nebo Mešní zpěvy.
2. Vytvoření individuální rorátní pobožnosti, tedy liturgické formy, která dovoluje rorátům zachovat jejich hudebně-textovou stavbu, ale není ani mší svatou nebo bohoslužbou slova (roráty totiž byly provozovány patrně i při utrakvistické formě tzv. „suchá mše“).
3. Výjimečné sloužení raní rorátní mše, třeba s použitím vhodných textů z nového Mariánského misálu.


Třetí jmenovaná možnost rorátní praxe je již několik let provozována i na Svaté Hoře. Chrámový sbor, podporující lidový zpěv, raději oželel (nejen s ohledem na chuťové kvality) praxi podávání teplého piva během bohoslužby. Zato když hojně navštěvované svatohorské roráty skončí, sejdou se účastníci ještě na malém pororátním agapé se svařeným vínem a výtečnými preclíky svatohorské provenience. Všichni zblízka i zdáli jsou srdečně zváni: rorátní mše jsou letos o sobotách 6., 13., a 20. prosince a také na Štědrý den. Vždy v šest hodin ráno v bazilice.
PAVEL ŠMOLÍK, varhaník svatohorský


Sdílet článek na: 

Sekce: Zpravodajství, Domácí, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 38 18. – 24. září 2018

Letní rekord koledníků

Slova „Tříkrálová sbírka“ a „rekordní“ se vedle sebe ocitají ve zprávách o výsledcích koledování. Nového rekordu se ovšem koledníkům podařilo dosáhnout minulou…

celý článek


Mluví se o nich na každém rohu

Co znamená výraz „křesťanské hodnoty“? Jak se zvěst evangelia může změnit v hodnotový systém? Jak je možné, že se „křesťanské hodnoty“ stávají zásadním…

celý článek


Výchova k občanství

Demokracie nemůže bez osobní odpovědnosti občanů za věci veřejné dobře fungovat, a právě proto vyžaduje neustálou výchovu – a to nejen mládeže, ale i dospělých.

celý článek


Jak se Pobaltí chystá na příjezd papeže?

V předvečer papežovy návštěvy pobaltských zemí – Estonska, Lotyšska a Litvy – odpověděl na dotazy KT PHILIPPE JOURDAN, francouzský biskup, který od roku 2005 působí…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay