Papežovo létající auto míří do Česka

Vydání: 2009/31 Kaple v supermarketu?, 30.7.2009

O papamobilu se říká, že je to nejčastěji létající auto na světě. Na místo návštěvy Svatého otce je totiž většinou dopraveno spolu s papežem letecky. Ten v něm pak jezdí jen krátké trasy mezi jednotlivými místy návštěvy. Nejinak tomu bude i letos v září při návštěvě Benedikta XVI. v České republice.

Podle dostupných informací využije papež svůj papamobil minimálně při přejezdech mezi jednotlivými místy pražské návštěvy. Není vyloučeno, že s ním vůz, který je jedním ze symbolů papežského úřadu, poletí i do Brna – a Svatý otec tak z jeho kabiny bude moci zamávat i věřícím na Tuřanském letišti. Papamobil je už několik desítek let neoddělitelně spjat s osobou papeže a provází ho téměř na každé jeho zahraniční cestě. Ovšem přesnější je mluvit o papamobilu v množném čísle. Benedikt XVI. má totiž k dispozici hned několik typů těchto vozidel. Většinu z nich vyrobila firma Daimler, jež papežům dodává auta od roku 1930 pod značkou Mercedes. Papamobil věnovala současnému papeži i firma Volkswagen. Nejnovějším přírůstkem do papežovy garáže je pak Mercedez Benz, postavený na bázi modelu G 500, který je v terénní úpravě a je otevřený, bez střechy – tudíž určený především pro dobré počasí. Papež tento tradičně bílý pětilitrový osmiválec s výkonem téměř 220 kW dostal před dvěma lety. Nicméně podle dostupných informací bude papež v Česku jezdit ve volkswagenu. Ten pro něj německá automobilka vytvořila z modelu Volkswagen Touareg. Auta Svatého otce jsou pro vyšší bezpečnost opancéřována a mají obvykle dvě oddělené kabiny – jednu pro řidiče a spolujezdce, druhou, vyvýšenou, pro papeže a případný doprovod, kde může Svatý otec i stát. Dále jsou v kabině řidiče několikacentimetrová tónovaná neprůstřelná skla, jež jsou na papežské nástavbě ještě o něco silnější. U staršího tipu Mercedes Benz M 430 patří ke zvláštnímu příslušenství vozidla i výsuvné schůdky a speciální zadní plošina, po níž lze ven i dovnitř vjíždět na kolečkovém křesle. V interiéru vozu vždy dominuje bílá barva. Papežovo anatomické sedadlo je výsuvné a umožňuje mu dobrý výhled ven, okolostojícím zase dobrý pohled na něho. Mikrofon se zesilovačem a reproduktorem pak dává papeži možnost komunikovat s řidičem i se shromážděnými věřícími.

Moderní papamobily nahradily tradiční papežská nosítka Sedia gestatoria, která se používala až do poloviny dvacátého století. První papamobil, i když v té době se toto slovo ještě nepoužívalo, dostal papež v roce 1922 a byl to vůz značky Bianchi 15. Poté se rychle vystřídalo několik dalších výrobních značek – italský Fiat a Issotu Fraschini, americký Graham-Paige a luxusně vybavený Citroën C6E. V roce 1930 se stala papežovou „dvorní automobilkou“ firma Daimler a její vozy značky Mercedes, jakkoli byla ještě v té době papežovým oficiálním dopravním prostředkem zmíněná nosítka (automobily používali papežové jen příležitostně). Prvním mercedesem Svatého otce byla limuzína Nürnberg 460, která je dodnes vystavena v muzeu papežských vozů ve Vatikánu. Jan XXIII. dostal pak v roce 1960 kabriolet 300 a o pět let později dostal jeho nástupce limuzínu Mercedes – Benz. Tu pak po Pavlovi VI. zdědil i Jan Pavel II.

Papamobily proslavil Jan Pavel II.

Pojmenování papamobil se vžilo právě na začátku pontifikátu Jana Pavla II. – on byl tím papežem, který začal tyto vozy hojně využívat. Nejprve jezdil v otevřených autech, avšak po atentátu v roce 1981 musela být bezpečnost těchto vozidel zvýšena. První takovou pojízdnou neprůstřelnou pevností byl upravený Land Rover, kterým papež jezdil v roce 1982 během své návštěvy Velké Británie. Oficiálním vatikánským vozem byl v té době upravený Mercedes řady G, ale v řadě zemí, hlavně evropských, připravily místní automobilky pro papeže vlastní modely, jak uvádí německý týdeník Stern. Podle odhadů tak na světě existuje na padesát papamobilů různých značek, které zůstaly v hostitelských zemích jako památky na papežovu návštěvu. Do skleněné nástavby všech papamobilů se po atentátu na papeže museli vejít se Svatým otcem ještě dva osobní strážci. Vešlo se tam také křeslo, do něhož Jan Pavel II. s postupujícím věkem a horšícím se zdravím stále častěji usedal (předtím jezdil mezi davy věřících ve stoje). V posledních letech svého pontifikátu používal luxusní italskou limuzínu Lancia Thesis Jubileo. Vůz byl podle Sternu upraven tak, že do něj churavějícího Jana Pavla II. mohli nakládat vsedě. Při tomto manévru se polovina střechy vozu odklápěla do strany.

Sdílet článek na: 

Sekce: Domácí, Zpravodajství, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 33 14. – 20. srpna 2018

Nanebevzetí s procesím i kroji

V neděli 12. srpna prožívala řada farností a mariánských poutních míst slavnost svátku Nanebevzetí Panny Marie, který připadá na tuto středu. Jde o jedno z nejčastějších…

celý článek


„Osmašedesátý“ v Katolických novinách

Pražské jaro umožnilo církvi – byť jen nakrátko – rozvinout své aktivity. Nové možnosti se otevřely i tehdejším Katolickým novinám. Atmosféru z doby před padesáti…

celý článek


Kaplani pomáhají, dokud je potřeba

Práce vojenského kaplana neznamená jen být nablízku kamarádům na bojišti. V případě potřeby musí sloužit i jejich blízkým. Jak taková pomoc vypadá po skonu tří českých…

celý článek


Jak správně využívat Facebook?

„Čas je nejcennější dar, kterého se nám od Boha dostává, a je třeba jej umět užívat,“ uvedl na svém facebookovém účtu papež koptské pravoslavné církve Tavadros…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay