26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Když staré věci vypadají zase jako nové

2. 9. 2008

|
Tisk
|

Vydání: 2008/36 Zamřížovaný čas - pohled na vězeňství z druhé strany, 2.9.2008, Autor: Jiří Macháně

Jednou z nejstarších a nejvzácnějších památek v interiéru královéhradecké katedrály-jubilantky je oltář s deskovým obrazem Příbuzenstvo Kristovo. Při příležitosti výročí prošel (podobně jako některé další části mobiliáře chrámu Svatého Ducha) důkladnýma rukama restaurátorů Patricie a Romana Ševčíkových.

Přestože chrám zažil řadu rekonstrukcí interiéru, vzácná gotická deska odolávala celé věky. A už to na ní bylo také poznat. Těsně před zahájením oprav prošel i vzácný obraz důkladným průzkumem. „Podívali jsme se na něj, fotografovali jej v infračerveném spektru a objevili podkresbu,“ vysvětluje restaurátor Roman Ševčík. Do té doby malbu nikdo zevrubněji nezkoumal. „To, co se ukrývá pod barvami, nás velmi překvapilo. Autor byl opravdový mistr, protože si černou barvou načrtnul rozvržení celého obrazu s obrovskou lehkostí a prakticky ho neopravoval. Nejeden dnešní zkušený kreslíř by měl problém to takhle zvládnout,“ říká restaurátor Ševčík.
Spolu s manželkou vlastně viděli podkresbu jako úplně první od doby, kdy ji sám autor překryl barvami (i ty Ševčíkovi prozkoumali a odebrali vzorky pigmentů k další analýze).

NEJEN LIDÉ CHODÍ NA RENTGEN
„V průběhu práce jsme zjistili, že obvodové rámy jsou přezlacené. Pomocí sond jsme pak nalezli to, co se ukrývalo pod druhotnou vrstvou zlata – původní gotickou úpravu rámů, kterou jsme také odkryli,“ ukazuje Roman Ševčík novou podobu obrazu, a to včetně rubových stran dvou křídel, která se při některých liturgických slavnostech dají zavřít. Právě na jejich zadní straně odhalili Ševčíkovi elegantní gotické řešení: křídla jsou kolorována červenou barvou s šablonovými vzory stříbrné lilie a zlaceného kvítku. Takže i když se oltář zavře, stále zdobí interiér chrámu.
Jak zachovalá je podkladní deska, případné přemalby, veškerá poškození a z kolika dílů je obraz sesazený – to všechno ukázalo restaurátorům rentgenové snímkování. Jak říkají – při práci na Přibuzenstvu Kristově došli k mnoha novým poznatkům týkajícím se nejen tohoto díla. „Chystám se o tom napsat odborný článek, jakmile bude trochu více času,“ slibuje Roman Ševčík.

PANNA MARIA KLADSKÁ
Barokní mariánskou sochu neznámého autora ze Slezska v těchto dnech bohužel v katedrále spatřit nelze, neboť je na výstavě. Je analogií gotického dubového slezského originálu (ale již v raně barokním duchu) a před časem prošla i ona restaurátorskou dílnou manželů Ševčíkových. „Byla celá přetřená emailem, pod kterým jsme objevili původní polychromii i zlacení,“ prozrazuje restaurátor Ševčík. V dílně také zjistili, že Ježíšek v Mariině náručí byl ořezán, protože se zřejmě přestala líbit jeho barokní boubelatost. A tak ho někdejší řezbáři „zeštíhlili“. Zatímco deskový obraz si vyžádal minimum retuší a byly z něj pouze sejmuty nánosy špíny a zaceleny defekty, socha Panny Marie potřebovala mnohem více zásahů a doplnění. V ateliéru strávila celý jeden rok. Pod emailem byla totiž přetřena ještě křídovým nátěrem, který restaurátoři sundávali pomocí skalpelu – a to rychlostí asi tří centimetrů čtverečních za den. Druhotné nátěry tak mizely ze sochy v životní velikosti celý půlrok.


Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou