Cvičné maturity vyvolaly pořádný rozruch

Vydání: 2010/46 Lev N. Tolstoj, 10.11.2010, Autor: Tomáš Kutil

Poplašná zpráva, že cvičnou maturitu neudělala více než třetina studentů, doslova prolétla českými médii. Trochu méně pozornosti bylo věnováno informaci, že podle údajů společnosti Cermat, která má státní maturity na starosti, dopadly církevní školy v průměru hůře než státní, ale lépe než soukromé. Přesto se nad tím mnozí pozastavili. Co tyto výsledky ve skutečnosti znamenají?

Ve velké části církevních škol vyvolala cvičná státní maturita značné rozčarování. Ne však proto, že by tyto školy nějak dramaticky neuspěly. Naopak, mnohé z nich dopadly velmi dobře. Školám se ale nelíbí způsob, jakým jsou teď výsledky prezentovány. „Nám i studentům bylo řečeno, že při cvičné maturitě půjde jen o testování technického fungování a že výsledky nejsou vůbec důležité. Takže prý nevadí, když studenti odevzdají prázdný papír. A teď se podle těch výsledků školy porovnávají,“ neskrývá své rozladění ředitel Arcibiskupského gymnázia v Praze Richard Mašek. „Ágéčko“ navíc svým studentům striktně určilo těžší formu maturity, tu lehčí si budou moci studenti vybrat případně až naostro. Výsledky však byly zveřejněny souhrnně a nebylo v nich zohledněno, kterou formu maturity si většina studentů zvolila. Takže školy, jejichž žáci si zvolili převážně lehčí variantu, dopadly ve srovnání pochopitelně mnohem lépe. Velmi podobně se na cvičnou státní maturitu dívá ředitelka Křesťanského gymnázia v Praze Božena Böhmová, která navíc upozorňuje na další úskalí zveřejnění výsledků cvičných maturit. „To, že se objevila informace, že církevní školy dopadly hůře, může těmto školám uškodit při přijímání a výběru nových žáků,“ vysvětluje. Dále jí vadí, že školy nedostaly souhrnné výsledky. Údaje o úspěšnosti svých žáků tak musejí pracně zjišťovat z jednotlivých vysvědčení. „A opravdu nevím, jak pan ministr spočítal, že jsme dopadli hůře než státní školy,“ dodává ředitelka Křesťanského gymnázia s tím, že když už se výsledky zveřejnily, mělo to být ve formě přehledové tabulky všech škol, aby bylo vidět, jak si které vedly. „Takhle to vypadá, že všechny církevní školy dopadly hůře než státní, a to není pravda,“ shodují se ředitelé obou pražských církevních gymnázií.

Vyčerpaní studenti

Přípravu na cvičnou maturitu pojali studenti různě – někteří se pečlivě připravovali, jiní to brali jenom jako trénink. Většina z nich se ale shoduje, že průběh maturity byl celkem náročný. „Třeba u vyšší úrovně maturity z anglického jazyka jsme v didaktickém testu museli přečíst spousty všemožných textů a dál s nimi pracovat dle zadání, což bylo v daném časovém limitu dosti náročné, neboť každý text po nás vyžadoval něco jiného a řešil jinou problematiku. Bezprostředně po odevzdání testů jsem tak cítila pouze únavu a naprosté vyčerpání,“ prozradila své dojmy Jana Štolfová z Arcibiskupského gymnázia v Kroměříži. Podle její spolužačky Veroniky Bergerové byly zase například otázky z češtiny výrazně jiné než to, co se během studia učili ve škole.„Čtyři roky jsme se soustředili na literaturu, ale v testu šlo především o nalezení gramatických a stylistických chyb. Nicméně v této nové formě maturity vidím snahu vyměnit klasické „biflování se“ témat zpaměti za lepší porozumění a proniknutí do daného učiva. Doufám, že další ročníky studentů budou na tuto formu připraveni lépe než my a že nová státní maturita napomůže ke zvýšení úrovně českých škol,“ dodala Veronika Bergerová.

ZBYTEČNÝ STRES?

Kritické hlasy znějí rovněž z církevní školy v Třebíči, kde sice byli s úspěšností svých studentů poměrně spokojeni, ale nelíbila se jim pečlivost organizátorů. „Jsme zklamáni přístupem provádějících firem a chaotickou organizací průběhu zkoušky. U nás například nepřišly podklady pro jednu řádně přihlášenou studentku,“ říká ředitel tamního Katolického gymnázia Pavel Krška. „Také mě mrzí, že jsme nedostali oficiální informace o výsledcích jiných škol, abychom mohli kompetentně srovnávat. A za naprosto pochybnou považuji možnost dvou úrovní maturity. Tento způsob zatím neovlivní přijetí na vysoké školy, tudíž vede jen ke komplikacím a zbytečnému snížení úrovně zkoušek,“ dodává Pavel Krška. Ne všechny církevní školy se cvičné maturity zúčastnily. „Rozhodli jsme se, že se jí nezúčastníme, ale naši pedagogové mají testy k dispozici a se studenty si je vyzkouší v hodinách jednotlivých předmětů,“ vysvětluje Lenka Jedličková, zástupkyně ředitele Církevního gymnázia Německého řádu Olomouc. Své studenty tak prý chtěli ušetřit především zbytečného kolektivního stresu.

Sdílet článek na: 

Sekce: Zpravodajství, Domácí, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 46 14. – 20. listopadu 2017

Daň z náhrad znovu ve hře

Církevní restituce. Až do minulého týdne uzavřené téma se znovu stává součástí politického boje při povolebním vyjednávání o nové vládě.

celý článek


Češi pro Haiti: od adopcí k dílnám

Déle než měsíc strávila Klára Löffelmannová z Arcidiecézní charity Olomouc (ACHO) na Haiti. Po návratu se podělila o své zkušenosti.

celý článek


Potřebovali bychom také sochu Odpovědnosti

Před několika desítkami let mluvil rakouský lékař a zakladatel logoterapie Viktor Frankl o tom, že je sice hezké, že na východním pobřeží Spojených států příchozí…

celý článek


DARUJTE KATOLICKÝ TÝDENÍK

Už začínáte přemýšlet nad dárky pod stromeček? Tím naším můžete povznášet, inspirovat a (in)formovat po celý rok!

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay