3. 9. 2019
|Jedinou nově otevřenou katolickou školou v ČR je letos augustiniánské gymnázium v pražské Krči. V úterý 2. září sem nastoupilo 22 nových studentů. Pozdravit je přišel i apoštolský nuncius Charles Daniel Balvo.
Vydání: 2019/36 Do školy s požehnáním, 3.9.2019, Autor: Jiří Prinz
Od stanice metra Kačerov se do nedaleké školy sv. Augustina táhnou skupinky školáků. U vchodu je vítá ředitel školy P. Juan Provecho. Instituce pojímá rovnou tři školy: mateřskou, základní a nově otevřené gymnázium. Předškoláci mají ještě den volno, ale školáci a studenti už se scházejí v jídelně. Pozdravit je přichází apoštolský nuncius Charles Daniel Balvo. Během bohoslužby se svěřuje, že i on navštěvoval katolickou školu. To bylo samozřejmě ještě v USA, odkud pochází.
„Do školy jsem chodil opravdu rád a hodně jsem se hlásil, protože jsem strašně rád četl nahlas,“ prozrazuje během homilie, kterou čte v češtině. A dodává: „Co odlišuje katolické školy od ostatních, je skutečnost, že se tu mluví o Ježíšovi. V katolické škole je každý vítán. Díky lásce, která mezi námi vládne, mohou lidé poznat, že jsme katolíci,“ říká nuncius, který na závěr homilie dokonce studentům anglicky zazpívá. Odměnou je bouřlivý potlesk.
Přivítat žáky a studenty v novém školním roce šli i čeští a moravští biskupové. Například olomoucký pomocný biskup Josef Nuzík sloužil v kroměřížském kostele sv. Mořice bohoslužbu pro studenty zdejšího gymnázia. Královéhradecký biskup Jan Vokál v katedrále Sv. Ducha požehnal dětem ze ZŠ a MŠ Jana Pavla II. Litoměřický biskup Jan Baxant navštívil varnsdorfské Biskupské gymnázium a zdejší Schrödingerův institut. Českobudějovický biskup Vlastimil Kročil se vydal zase mezi studenty místního Biskupského gymnázia J. N. Neumanna. „Objevují se před vámi nové vztahy, výzvy a možnosti. Kromě získávání nových poznatků však chceme myslet také na kultivaci vaší duše. Nebojte se tohoto nového začátku,“ vzkázal 123 nováčkům.
Novou školu otevřela 2. září i Českobratrská církev evangelická. Jde o brněnskou ZŠ Filipka v Brně, která přijímá i žáky s handicapem či slabším sociálním zázemím.