Čachtická paní - příliš drahá podívaná

Vydání: 2008/31 Olympiáda: nejen sport, i politika, 28.7.2008, Autor: Jaroslav Šebek

Hrůzyplná legenda oživlá na plátně, známý režisér, masivní reklamní kampaň a dosud nejdražší film, který byl u nás natočen.

To vše jsou taháky, které mají přilákat diváky na filmový příběh Juraje Jakubiska Bathory věnovaný pověstmi opředené „čachtické paní“ Alžběty Báthoryové. Ta pocházela z jednoho z nejmocnějších šlechtických rodů v Uhrách, v patnácti se provdala za aristokrata Ference Nádasdyho, velitele uherských vojsk v bojích s Turky. Do historie však vstoupila jako jedna z největších vražedkyň všech dob, když byla obviněna ze smrti mnoha desítek mladých děvčat (přesné počty se nikdy nezjistily) a odsouzena k doživotnímu vězení na svém sídle. Lidová fantazie postupem doby vytvořila pověst o hraběnčiných krvavých rituálech, kterými měla dosáhnout krásy a mládí. Juraj Jakubisko příliš nezastíral, že mu v jeho díle šlo především o rehabilitování její pověsti. Na pozadí základních historických reálií tak rozehrává především svou verzi tehdejších událostí, kde je Alžběta představena jako oběť nefér politických her, které ji měly připravit o moc, majetek a rodinné štěstí. Filmové zpracování ji v podstatě prezentuje v kladném světle – jako sebevědomou, emancipovanou ženu, která dokáže být oddanou ženou, milující matkou, schopnou léčitelkou, která ale umí i energicky vládnout poddaným a nebojácně se postavit protivníkům. Vrchním zloduchem, s nímž se utkává, je Juraj Thurzo. Tento šlechtic byl uherský palatin a podle scénáře se ji snaží zničit poté, co ho odmítla. Jeho intrikování stojí ve filmu v pozadí hraběnčina obvinění z vraždění dívek. Thurzo přitom využívá nevědomosti vesničanů i náboženského fanatismu místního protestantského kněze. Nechybí tu bohužel ani klasická klišé, prezentující církev jako tmářskou instituci, bránící pokroku a podvazující lidský rozum. Herecké výkony obou hlavních aktérů – britské herečky Anny Frielové a Karla Rodena – jsou však jedním z vrcholných zážitků.
Celému dílu ovšem chybí jednotící žánrová linie. Pohybuje se tak chvíli v rovině středověké detektivky, milostné romance, historického velkofilmu s množstvím bitevních scén, aby se zase dostal až do polohy hororu a politického dramatu. Vše je zde navíc podřízeno režisérovu úsilí pokud možno racionálně vysvětlit údajné nepravdy kolem čachtické „kauzy“, což samozřejmě dramatickému spádu děje moc neprospívá a příběh se tříští do mnoha dílčích epizod. Navíc divák nachází jen málo stop po Jakubiskově hravé fantazii, tak typické pro jeho předchozí snímky (nejvíce se uplatnil jeho styl v pasážích, v nichž se sbližovala hraběnka s italským malířem anebo když mniši – vyslaní do Čachtic na zvědy – předváděli své svérázné vynálezy). Rozpačitý a místy až nudný dojem ze sledování filmu tak nezachrání výpravné kostýmy, velkolepé exteriéry ani poetická kamera F. A. Brabce.

Sdílet článek na: 

Sekce: Kultura, Zpravodajství, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 8 20. – 26. února 2018

Zesnul Jaroslav Med

Na Popeleční středu zemřel ve věku 85 let literární historik a dlouholetý předseda redakční rady Perspektiv KT Jaroslav Med.

celý článek


Mladí lidé chudobu dědí

Chudoba se u nás dědí, zjistila Charita ČR. Při výzkumu se soustředila na mladé lidi, jichž je takto ohroženo zhruba tři sta tisíc. Charita proto navrhuje šest opatření,…

celý článek


Pouť ke hrobu svatého Cyrila

Mší svatou, jejímž hlavním celebrantem byl arcibiskup Jan Graubner, oslavili věřící v Římě svátek jednoho ze slovanských apoštolů.

celý článek


Na hranicích jsem se modlil

Jeho osudy inspirovaly spisovatele, filmové tvůrce i socialistickou propagandu. JOSEF HASIL po únoru 1948 převáděl ohrožené lidi přes hranice. „Nikdy jsem nešel přes hranice,…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay