Bude u nás legální pronajímat dělohu?

Vydání: 2009/37 Sebepřijetí, 10.9.2009, Autor: Jiří Prinz

Případy, kdy matka odnosí své vlastní dceři potomka, a porodí tak fakticky vlastní vnouče, budou možná v nedaleké budoucnosti legální i u nás. Třebaže v České republice ročně donosí a porodí cizí dítě okolo deseti žen, není takové počínání v našem právním řádě dosud nijak ošetřeno. Případy, kdy matka odnosí své vlastní dceři potomka, a porodí tak fakticky vlastní vnouče, budou možná v nedaleké budoucnosti legální i u nás. Třebaže v České republice ročně donosí a porodí cizí dítě okolo deseti žen, není takové počínání v našem právním řádě dosud nijak ošetřeno.

S návrhem na právní úpravu tzv. náhradního mateřství proto vystoupily minulý týden společně ministryně spravedlnosti Daniela Kovářová a ministryně zdravotnictví Dana Jurásková. Podle nich by právní vztah mezi biologickými rodiči dítěte a náhradní matkou, která ho porodí, mohla v budoucnu upravovat smlouva, jež by řešila především „vymahatelnost“ dítěte na náhradní matce. Ta se totiž po porodu většinou nechce dítěte vzdát. „V přírodě je to zkrátka tak zařízené, že porodem se mezi matkou a dítětem vytváří hluboký citový vztah, tudíž se tyto ženy nedokážou od dítěte odloučit – nikoli v ojedinělých případech, ale vždycky. Pokud se po porodu neprobudí mateřská láska, hodnotí to lékaři jako patologický stav,“ říká morální teolog Jiří Skoblík z Katolické teologické fakulty, jenž z tohoto důvodu považuje takovéto pronajímání dělohy za eticky nepřijatelné. „Církevní dokumenty, které se touto otázkou přímo zabývají, takovéto praktiky jednoznačně zamítají. Ateisty, kteří se církevními dokumenty necítí vázáni, je pak třeba upozornit na to, že tyto případy končí nechutnými scénami mezi biologickou a náhradní matkou,“ dodává Jiří Skoblík. Podle učení katolické církve je navíc náhradní mateřství neetické i z toho důvodu, že je spojeno s umělým oplodněním, a tedy s usmrcováním nadbytečných embryí. Etických otázek okolo náhradního mateřství je však mnohem více. Vědomy jsou si toho i obě ministryně, které proto chtějí před jakoukoli právní úpravu náhradního mateřství předsadit dlouhodobou diskusi. „Jednou z konfliktních otázek je například též forma odměny náhradní matce. Nechceme, aby docházelo k obchodu s dětmi, proto uvažujeme pouze o příspěvku na úhradu nákladů spojených s těhotenstvím,“ říká ministryně Kovářová.

Sdílet článek na: 

Sekce: Domácí, Zpravodajství, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 3 16. – 22. ledna 2018

Břevnov má nového opata

Dlouhých sedmdesát let dělí od sebe dvě opatské benedikce na Břevnově. Toto slavnostní požehnání a uvedení do úřadu přijal Anastáz Opasek v roce 1947, P. Prokop Siostrzonek…

celý článek


Kdo na Hrad? Zeman, nebo Drahoš?

Do druhého kola prezidentských voleb postupuje Miloš Zeman se 38,6 % a Jiří Drahoš s 26,6 % hlasů. Jaký vztah mají k církvi?

celý článek


Podrobně k počátkům Vatikánského rozhlasu

Před rokem ohlásil šéf vatikánských médií Dario Viganò reformu, která se dotkla i Vatikánského rozhlasu. Zatímco digitální kanály sloučené pod značku Vatican News…

celý článek


Mlčení kolem Laudato si’

Zanedlouho má vyjít odborně i jazykově opravené nové české vydání encykliky Laudato si’ s podtitulem O péči o společný domov, což bude příležitost se aspoň v katolickém…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay