Biskup Kapellari navštívil Prahu

Vydání: 2004/44 Soužití generací, 1.11.2004, Autor: Kateřina Beščecová

Diecézní biskup rakouské katolické církve v Graz-Seckau, Egon Kapellari, navštívil ve dnech 18. - 19. října Prahu, aby zde zahájil cyklus přednášek o historických kořenech středoevropské integrace. „Praha je pro mě nejen městem českých světců, ale také městem Jana Husa, spisovatelů Franze Kafky či Rainera Marii Rilkeho, městem Pražského jara...,“ řekl.

Jedním z cílů pražské návštěvy dr. Egona Kapellariho, který přijel na pozvání Katolické teologické fakulty UK, bylo zahájení cyklu přednášek o historických kořenech středoevropské integrace a nových proudech rakouské medievalistiky (studia středověku – pozn. red.) v rámci dějin střední Evropy. Rakouský biskup se také v kostele sv. Salvátora v pražském Anežském klášteře setkal s kardinálem Vlkem. Oba se společně pomodlili nad hrobem sv. Anežky České, aby tak symbolicky potvrdili skutečnost, že rakouská i česká katolická církev se hlásí ke společnému křesťanskému dědictví z doby spojení obou států za Přemysla Otakara II. (1252-1276). Právě společné kořeny tohoto období zkoumají odborníci Ústavu dějin křesťanského umění KTF UK ve spolupráci s Ústavem dějin umění vídeňské univerzity.

Na otázku, co pro něj konkrétně celý projekt znamená, řekl biskup Kapellari: „Katolická církev v Evropě je sítí spojených regionů. Tuto síť jsme posílili během pouti národů v Mariazell, která patří do mé diecéze. Pozvali jsme tam osm národů z Evropy, mezi nimiž byli také Češi. Nyní jsem přišel já posílit tuto síť do Česka.“

UMĚNÍ JAKO DENNÍ CHLÉB
„Umění je inspirací i provokací pro společnost. Soudobé umění je pro církev důležité, je jakýmsi seizmografem, který ukazuje, co hýbe lidmi v církvi i mimo ni, odhaluje skryté obavy a touhy lidí,“ uvedl Egon Kapellari a dodal: „Pokud nechce být církev vnímána jako stará zbožná tetička, která jen sedí v křesle, štrikuje a nevnímá, co se okolo ní děje, musí být se současným uměním konfrontována. Musí vědět, co se maluje, o čem se píše. Církev nemá být jen správcem depozitářů, ale má se rozhlížet kolem sebe,“ řekl biskup ve své přednášce s názvem „Prostředek pro život? Prostředek pro víru? – umění jako výzva pro společnost a církev“. Přirovnal také umění k potravině, k nutnému dennímu chlebu. Na otázku, zda může být umění také prostředkem k evangelizaci, odpověděl: „Ano, ale musí být svobodné. Nesmí to být donucovací nástroj, jako byl nedávno srp a kladivo. Křesťan musí znát problémy současné společnosti, musí se ukázat jako kompetentní osoba, musí znát poklady vlastní tradice a dále je rozvíjet. Umění by nemělo být ani sluhou politiky, ani sluhou náboženství. Může ale být pomocníkem, prostředníkem pro jakýkoliv ušlechtilý účel.“ Sdílet článek na: 

Sekce: Domácí, Zpravodajství, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 45 6. – 12. listopadu 2018

Sto let od konce války

11. listopadu si svět připomene konec první světové války. Česká katolická církev a církve sdružené v Ekumenické radě církví se připojují k iniciativě britské ambasády…

celý článek


Asia Bibi je nevinná

„Nemůžu tomu uvěřit! Oni mě doopravdy pustí?!“ Taková byla první reakce třiapadesátileté pákistánské křesťanky Asie Bibi, když se dozvěděla, že ji tamní nejvyšší…

celý článek


Barrandov se dočká kostela

Více než deset let nevznikl v hlavním městě nový kostel. Změnit se to má za dva roky, kdy by měl být dokončen kostel a komunitní centrum Krista Spasitele na Barrandově.…

celý článek


DARUJTE KATOLICKÝ TÝDENÍK

Už začínáte přemýšlet nad dárky pod stromeček? Tím naším můžete povznášet, inspirovat a (in)formovat po celý rok!

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay