Žiješ, protože tě rodiče chtěli

Vydání: 2006/20 Bereme modlitbu vážně?, 15.5.2006, Autor: Jiří Macháně

Ručička deset týdnů starého dítěte po interrupci se stala ikonou třítýdenní informační kampaně, kterou zahájilo na celém území Česka Hnutí pro život (HPŽ). Zaměřuje se na prevenci umělých potratů u dospívající mládeže a její hlavní slogan zní „Žiješ, protože tě rodiče chtěli“. Podle organizátorů otevírá toto téma jazykem a způsobem, který je mladým lidem blízký. Veřejnost po celé republice má už v těchto dnech příležitost seznámit se s kampaní na padesáti billboardech, v časopisech (je mezi nimi např. i Bravo nebo Týden), v rádiích a na internetové stránce http://svobodavolby.cz.

„Potrat je zde prezentován drastickým způsobem a na tom pozornost bezpochyby ulpí. Málokdy má kampaň v Česku tak silný morální apel, ačkoliv k vidění už byly i akce proti kouření nebo hazardování na silnících,“ upozorňuje sociolog Jan Spousta. Už pár dní po spuštění webu zaznamenalo HPŽ reakce mladých lidí mezi třináctím a devatenáctým rokem. „Jsou to odpovědi zralých lidí, kteří dospívají do fáze života, kdy se musí začít rozhodovat, a berou to velmi vážně. Reakce v širším publiku jsou rozpačité, ale nekonfliktní, zatím si nás nevšiml ani bulvár. Kampaň, která volá mladé k zodpovědnosti a vzkazuje jim, aby byli vděční rodičům, se totiž kritikům špatně uchopuje,“ říká viceprezidentka HPŽ Zdeňka Rybová. Sociolog Jan Spousta „si dokáže představit prudké polemiky v tisku“, které však budou podle jeho slov přínosem pro jinak zanedbávanou veřejnou debatu na toto téma. Předseda ČBK a olomoucký arcibiskup Jan Graubner k této kampani říká, že drastické věci se mu nelíbí a nevyhledává je. „Dnešní sdělovací prostředky jsou ale denně plné krutosti, takže bohužel i upozornění na zločin, který mnozí považují za samozřejmost, vyžaduje obdobnou razanci. Hřích nezmizí, když se jen skryje či přejmenuje. Mladé generaci není možné upírat právo poznání mravní kvality lidského jednání. V tomto smyslu považuji tuto kampaň za potřebnou,“ říká moravský metropolita.
Psychologové však upozorňují na možný negativní dopad na děti a ženy, které jsou vnitřně zraněné předchozí interrupcí. „Pro úplně malé děti je ten obrázek nezřetelný a nejsou schopné ho rozlišit. Těm starším to musí dopovědět rodiče,“ vysvětluje Zdeňka Rybová. Pokud někomu kampaň způsobí výčitky, je podle arcibiskupa Graubnera „třeba těmto lidem také nabízet cestu k uzdravení staré rány skrze pokání a odpuštění“. Na tyto situace je HPŽ podle Rybové připravené. „Na billboardu je uvedena bezplatná poradenská telefonní linka, kde můžeme pomoci,“ upřesňuje. Podle jejího mínění je třeba celou kampaň nahlížet také z pohledu sedmdesáti mrtvých dětí, které za jediný den přijdou v Česku o život rukou lékaře.
Celá akce stojí podle údajů organizátorů několik milionů korun, které věnoval jediný sponzor - rodina z Čech, která si přeje zůstat v anonymitě.


Sdílet článek na: 

Sekce: Zpravodajství, Domácí, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 49 5. – 11. prosince 2017

Papež jako vyslanec míru a pokoje

„Vaše Svatosti, přinášíte nám sílu a naději ve svém pochopení pro naše potřeby, naše touhy po míru, národním smíření a sociálním souladu,“ řekla nositelka…

celý článek


Diváci ČT nahlédnou do hospice

„Tak jako řeka Jordán byla posledním úsekem cesty, který zbýval Izraelcům po útěku z egyptského otroctví, tak i hospic Jordán chce doprovázet lidi na posledním úseku…

celý článek


V kolotoči úvěrů, úroků a splátek

Půjčí rychle a za pár minut. A ještě nám prý vrátí. Všudypřítomná reklama k tomu navíc přidává, že náš život bez toho či onoho výrobku není úplný nebo šťastný...

celý článek


DARUJTE KATOLICKÝ TÝDENÍK

Už začínáte přemýšlet nad dárky pod stromeček? Tím naším můžete povznášet, inspirovat a (in)formovat po celý rok!

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay