26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Žiješ, protože tě rodiče chtěli

15. 5. 2006

|
Tisk
|

Vydání: 2006/20 Bereme modlitbu vážně?, 15.5.2006, Autor: Jiří Macháně

Ručička deset týdnů starého dítěte po interrupci se stala ikonou třítýdenní informační kampaně, kterou zahájilo na celém území Česka Hnutí pro život (HPŽ). Zaměřuje se na prevenci umělých potratů u dospívající mládeže a její hlavní slogan zní „Žiješ, protože tě rodiče chtěli“. Podle organizátorů otevírá toto téma jazykem a způsobem, který je mladým lidem blízký. Veřejnost po celé republice má už v těchto dnech příležitost seznámit se s kampaní na padesáti billboardech, v časopisech (je mezi nimi např. i Bravo nebo Týden), v rádiích a na internetové stránce http://svobodavolby.cz.

„Potrat je zde prezentován drastickým způsobem a na tom pozornost bezpochyby ulpí. Málokdy má kampaň v Česku tak silný morální apel, ačkoliv k vidění už byly i akce proti kouření nebo hazardování na silnících,“ upozorňuje sociolog Jan Spousta. Už pár dní po spuštění webu zaznamenalo HPŽ reakce mladých lidí mezi třináctím a devatenáctým rokem. „Jsou to odpovědi zralých lidí, kteří dospívají do fáze života, kdy se musí začít rozhodovat, a berou to velmi vážně. Reakce v širším publiku jsou rozpačité, ale nekonfliktní, zatím si nás nevšiml ani bulvár. Kampaň, která volá mladé k zodpovědnosti a vzkazuje jim, aby byli vděční rodičům, se totiž kritikům špatně uchopuje,“ říká viceprezidentka HPŽ Zdeňka Rybová. Sociolog Jan Spousta „si dokáže představit prudké polemiky v tisku“, které však budou podle jeho slov přínosem pro jinak zanedbávanou veřejnou debatu na toto téma. Předseda ČBK a olomoucký arcibiskup Jan Graubner k této kampani říká, že drastické věci se mu nelíbí a nevyhledává je. „Dnešní sdělovací prostředky jsou ale denně plné krutosti, takže bohužel i upozornění na zločin, který mnozí považují za samozřejmost, vyžaduje obdobnou razanci. Hřích nezmizí, když se jen skryje či přejmenuje. Mladé generaci není možné upírat právo poznání mravní kvality lidského jednání. V tomto smyslu považuji tuto kampaň za potřebnou,“ říká moravský metropolita.
Psychologové však upozorňují na možný negativní dopad na děti a ženy, které jsou vnitřně zraněné předchozí interrupcí. „Pro úplně malé děti je ten obrázek nezřetelný a nejsou schopné ho rozlišit. Těm starším to musí dopovědět rodiče,“ vysvětluje Zdeňka Rybová. Pokud někomu kampaň způsobí výčitky, je podle arcibiskupa Graubnera „třeba těmto lidem také nabízet cestu k uzdravení staré rány skrze pokání a odpuštění“. Na tyto situace je HPŽ podle Rybové připravené. „Na billboardu je uvedena bezplatná poradenská telefonní linka, kde můžeme pomoci,“ upřesňuje. Podle jejího mínění je třeba celou kampaň nahlížet také z pohledu sedmdesáti mrtvých dětí, které za jediný den přijdou v Česku o život rukou lékaře.
Celá akce stojí podle údajů organizátorů několik milionů korun, které věnoval jediný sponzor - rodina z Čech, která si přeje zůstat v anonymitě.


Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou