Z jednoho obrazu dvě umělecká díla

Vydání: 2019/19 Svatý otec v zemi růží, 7.5.2019, Autor: Jana Praisová

Příloha: Perspektivy 19

Vzácný gotický deskový obraz Madony z Těrlicka se po několika staletích, kdy byl skrytý pod mladšími přemalbami a ozdobami, opět představí světu v rámci Otevřených chrámů 2019 ostravsko-opavské diecéze.


Ozdoby a přemalby na obraze Panny Marie ustavičné pomoci (vlevo) zakrývaly zapomenutý poklad – jedinečnou pozdně gotickou deskovou malbu Madony (vpravo). Snímky archiv NPÚ a ČTK

Že vůbec existuje, objevila restaurátorka Romana Balcarová při opravě obrazu Panny Marie ustavičné pomoci z kostela sv. Vavřince v Těrlicku-Kostelci. Pustila se do obnovy tohoto barokního obrazu, avšak pod textiliemi a papírovými a kovovými ozdobami objevila s pomocí rentgenového snímání a dalšími provedenými průzkumy souvislou vrstvu vysoce kvalitní, pozdně gotické deskové malby Korunování Panny Marie. Kromě textilních doplňků byla původní gotická malba překryta vrstvou zlacení a dvěma vrstvami maleb tváří Matky a Dítěte. Jedna byla datována do období baroka a druhá pocházela z 19. století.

Díky objevu středověké malby bylo nutné kompletně změnit přístup k restaurování díla. „Po odstrojení obrazu jsme museli přepracovat koncepci restaurování a způsob jeho prezentace,“ vysvětluje Andrea Stanieková z Národního památkového ústavu a pokračuje: „Stav částí dřevěných desek, na nichž je obraz namalován, byl velmi špatný. Díky způsobu uchycení doplňků z kovu, textilu a papíru pomocí hustě zabitých drobných hřebíčků přímo do dřevěných desek se rozhodlo, že restaurátoři nejprve vytvoří přesnou kopii současné podoby obrazu s použitím originálních ozdob a ve druhé fázi zrestaurují pozdně gotickou deskovou malbu.“

Z jednoho obrazu tak vznikla dvě umělecká díla – gotická Madona a obraz Panny Marie podle malby z 19. století. Po čtyřleté restaurátorské práci se jejich cesty rozdělily. Obraz Panny Marie se vrátil na své místo do Těrlicka, gotická Madona našla po dobu trvání projektu Otevřené chrámy místo v kostele sv. Václava v Ostravě. Vzácná památka je vystavena za zvýšených bezpečnostních opatření. Obraz bude po celou dobu střežen zabezpečovacím systémem ve spolupráci s Městskou policií.

Jana Praisová



 

Sdílet článek na: 

Sekce: Zpravodajství, Kultura, Články



Aktuální číslo 46 12. – 18. listopadu 2019

Pouť završí setkání s papežem

Na pouť do Říma se o uplynulém víkendu vypravilo více než dva tisíce poutníků z České republiky. Ve Věčném městě děkují za třicet let svobody a připomínají si…

celý článek


Co přinesl 17. listopad církvi?

Před třiceti lety, v listopadu 1989, se v Československu zhroutil komunistický režim. Po čtyřiceti letech nesvobody se s pádem rudé totality otevřely nové možnosti i věřícím v Boha.

celý článek


Když se řekne 17. listopad

Sametová revoluce se v novodobých českých dějinách pokládá za důležitý milník. Někdo oslavuje nástup svobody – včetně svobody vyznání, jiný možnost podnikání,…

celý článek


Potřebujeme silné příběhy

Dobrým občanem se člověk rodí, nebo stává? Ptáme se P. JOSEFA PROKEŠE, který vyučoval náboženství a religionistiku na českobudějovickém Biskupském gymnáziu po sedm let.

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay