Význam slov o ustanovení eucharistie zůstane!

Vydání: 2006/50 Vánoce, vánoce přicházejí, 11.12.2006

Konsekrační formule při slavení eucharistie má být u nás zanedlouho částečně pozměněna. Proč?

Slavení eucharistie je středem křesťanské liturgie, a proto je mu věnována velká pozornost od církevních autorit.
Z povahy slavení svátostí není nezbytné, aby slova užívaná při udělování svátostí byla přesně stanovena; je „pouze“ nutné, aby jednoznačně vymezovala povahu svátostného jednání, a mohla se tak spojit s úmyslem udělovatele i příjemce svátosti. Z praktických důvodů však dříve církevní autority tyto slovní formulace přesně a závazně vymezovaly.
Chápání významu jednotlivých částí eucharistické modlitby v západní tradici vedlo k podtržení významu slov o ustanovení eucharistie jako nejdůležitějších, obecně jsou proto nazývána slova proměnění neboli konsekrační slova. K celocírkevnímu nařízení jejich závazného znění pro západní obřad došlo dost pozdě: při vydání tzv. tridentského misálu r. 1570 (jejich znění však bylo ustáleno mnohem dříve, nejpozději v 11. století); současné latinské znění je určeno od prvního vydání římského misálu po II. vatikánském koncilu r. 1970. V národních jazycích nastaly rozdíly v překladu části slov nad kalichem s vínem qui pro vobis et pro multis offeretur in remissionem peccatorum (česky nyní: která se prolévá za vás a za všechny na odpuštění hříchů). Latinská slova pro multis znamenají doslova za mnohé, i když jejich ekvivalenty v aramejštině a hebrejštině i v řečtině (originálním znění Nového zákona) významově znamenají nejen za některé mnohé, ale také za velmi mnohé, celé množství, tedy v důsledku za všechny – je dogmatem, že Kristus obětoval svůj život za všechny lidi bez rozdílu. Překlad do moderních jazyků je trojí: za mnohé (např. polština, slovenština), za všechny (např. čeština, italština), za (celé) množství (např. francouzština: pour la multitude).
Nyní probíhá důkladná revize dosavadních liturgických překladů, nařízená instrukcí Kongregace pro bohoslužbu a svátosti Liturgiam authenticam r. 2001 i dekretem téže kongregace v 3. latinském vydání římského misálu datovaným v r. 2000 (misál vyšel r. 2002): závazně se požaduje větší věrnost překladu vůči latinské předloze. Proto je diskutován i překlad slov pro multis. V červenci 2005 se liturgická kongregace zeptala biskupských konferencí, jaký z těchto tří překladů vidí jako nejvhodnější a proč. Se schválením papeže Benedikta XVI. pak vydala 17. 10. 2006 rozhodnutí, že mají být při revizi dosavadních překladů misálu tato slova přeložena za mnohé (viz http://www.adoremus.org/Arinze_ProMultis.html), přitom však nezakazuje užívání dříve schválených odlišných překladů a nezpochybňuje platnost takto slavené mše svaté.
Uvádí tyto důvody: a) evangelní texty (Mt 26,28 a Mk 14,24) spolu se slovy Izaiáše (Iz 53,11–12) uvádějí slova za mnohé, dogma o určení Kristova vykupitelského díla všem lidem (viz Lk 12,41) jim však dávají širší smysl; b) v římském obřadu jsou stále užívána slova pro multis; c) eucharistické modlitby (anafory) mnoha východních obřadů obsahují výrazy odpovídající slovům za mnohé (ekumenický význam); d) je lépe doslovně přeložit latinský originál a vysvětlení nechat katechezi; e) překlad za mnohé obsahuje možnost vztažení na všechny lidi a zdůrazňuje přitom spolupráci člověka na své spáse; f) překlady liturgických textů se mají co nejvíc shodovat s latinskou předlohou. Kde se užívá překlad za všechny, mají biskupské konference do dvou let uspořádat katechezi připravující na zavedení překladu za mnohé v budoucím revidovaném překladu misálu, až bude vydán po schválení kongregací (ne hned – např. dokončení revize německého překladu je odhadováno za pět let, slovenského za sedm, českého asi za pět let).
P. Damián Němec OP,
vedoucí Katedry církevního práva CMTF UP


Sdílet článek na: 

Sekce: Odpovědny, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 28 10. – 16. července 2018

Velehradská pouť i se sv. Ludmilou

Před obrazem Panny Marie a vedle ostatků sv. Ludmily se na Velehradě 5. července slavila cyrilometodějská poutní mše, při které biskupové zasvětili zemi Mariinu Neposkvrněnému Srdci.

celý článek


Česká církev zve evropské biskupy

Na čtyřicet předsedů biskupských konferencí Evropy možná už za dva roky navštíví Prahu. Pozvánka pro ně byla jedním z bodů jednání České biskupské konference.

celý článek


Blízký východ, kořen našich duší

Papež František pozval do jihoitalského Bari, kde spočívají ostatky sv. Mikuláše, patriarchy všech církví zastoupených na Blízkém východě. Společně prosili o Boží…

celý článek


Vietnamští komunisté: Umlčte kněze

Vietnamská církev bývá nazývána „první dcerou církve“ v Asii, evangelium se tu hlásá už půl tisíciletí. Zároveň zde ale už třiačtyřicet let vládnou komunisté…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay