Vymalované Boží hřivny

Vydání: 2018/20 Rekordní Katolické dny i s Čechy, 15.5.2018, Autor: Karolína Peroutková

Příloha: Doma

Přejete si mít doma dítě, které by dohlédlo dál než k nejbližší zatáčce? A nebálo se k ní vydat i přes mnohá stoupání, výmoly a překážky? Směřujte ho k umění. Pokud jej podpoříte, k cíli dojde. Navíc s úsměvem a písní na rtech.


Namaluj cokoli, co je na nebi. Ilustrační snímek archiv ZUŠ Open.


Kdekdo si vzpomene na tu vůni z dětství: voněl tak kov prvních fotoaparátů, zavála při otevření pouzdra dědečkovy trubky, možná ji někdo našel v krabici prošlých olejových barev. Anebo to byla chvíle vytržení při výjimečném koncertu, divadelním představení či před krásným obrazem. Jiného zase okouzlil osvícený pedagog a nejčastěji zde vypomohla „liduška“, dnešní „zuška“ neboli základní umělecká škola. Taková poodhrnutí opony, kdy je možné zahlédnout plody krásného umění a odhalit Boží hřivny, leckoho ovlivní na celý život.

Při prvních vystoupeních malých hudebníků můžeme snadno vycítit jejich úsilí korunované radostí z výsledku. Blíží se celorepubliková akce ZUŠ Open (24. 5.), která veřejnosti představí mnoho dětských vystoupení – a můžeme jen hádat, nakolik se zde úsilí prolíná s talentem. Ten je vrozený, což obecně uznávají dětští psychologové, ale jako rodiče a učitelé můžeme celou řadu dovedností svých potomků ovlivnit a podpořit. „Na nás dospělých záleží, jakým způsobem děti motivujeme, aby vnímaly hudbu, výtvarné umění nebo tanec. Můžeme s nimi zpívat, hrát si, ukazovat na krásné věci kolem. Spousta dovedností se dá vychovat,“ říká sopranistka a hudební manažerka Irena Houkalová.

Vnímat krásu života

A jaké plody dětem přinese taková naše snaha? „Uměním obohacené děti mají tvůrčí přístup k životu, dokážou své myšlení obohatit o nápady plné fantazie. Nebojí se také představit své nápady druhým,“ podotýká ředitel pražské Základní umělecké školy Jana Hanuše Miloslav Tengler. K tomu jim právě na „zušce“ napomáhá příprava ke zvládání pracovních úkolů, práce na detailu, snaha vyniknout, upozornit na své dovednosti a spolupráce s vrstevníky. „Naučíme-li děti interpretovat umění, naučíme je i přijímat život v celé jeho kráse,“ dodává ředitel.

Nečekaným přínosem je radost, kterou často prožívají ti, kteří se touto prací živí. Ponoření se do tvorby a hledání nových cest k sebevyjádření bývá často vstupenkou do jiného světa.

KAROLÍNA PEROUTKOVÁ
 

 

Sdílet článek na: 

Sekce: Přílohy, Doma, Články



Aktuální číslo 46 12. – 18. listopadu 2019

Pouť završí setkání s papežem

Na pouť do Říma se o uplynulém víkendu vypravilo více než dva tisíce poutníků z České republiky. Ve Věčném městě děkují za třicet let svobody a připomínají si…

celý článek


Co přinesl 17. listopad církvi?

Před třiceti lety, v listopadu 1989, se v Československu zhroutil komunistický režim. Po čtyřiceti letech nesvobody se s pádem rudé totality otevřely nové možnosti i věřícím v Boha.

celý článek


Když se řekne 17. listopad

Sametová revoluce se v novodobých českých dějinách pokládá za důležitý milník. Někdo oslavuje nástup svobody – včetně svobody vyznání, jiný možnost podnikání,…

celý článek


Potřebujeme silné příběhy

Dobrým občanem se člověk rodí, nebo stává? Ptáme se P. JOSEFA PROKEŠE, který vyučoval náboženství a religionistiku na českobudějovickém Biskupském gymnáziu po sedm let.

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay