Vymalované Boží hřivny

Vydání: 2018/20 Rekordní Katolické dny i s Čechy, 15.5.2018, Autor: Karolína Peroutková

Příloha: Doma

Přejete si mít doma dítě, které by dohlédlo dál než k nejbližší zatáčce? A nebálo se k ní vydat i přes mnohá stoupání, výmoly a překážky? Směřujte ho k umění. Pokud jej podpoříte, k cíli dojde. Navíc s úsměvem a písní na rtech.


Namaluj cokoli, co je na nebi. Ilustrační snímek archiv ZUŠ Open.


Kdekdo si vzpomene na tu vůni z dětství: voněl tak kov prvních fotoaparátů, zavála při otevření pouzdra dědečkovy trubky, možná ji někdo našel v krabici prošlých olejových barev. Anebo to byla chvíle vytržení při výjimečném koncertu, divadelním představení či před krásným obrazem. Jiného zase okouzlil osvícený pedagog a nejčastěji zde vypomohla „liduška“, dnešní „zuška“ neboli základní umělecká škola. Taková poodhrnutí opony, kdy je možné zahlédnout plody krásného umění a odhalit Boží hřivny, leckoho ovlivní na celý život.

Při prvních vystoupeních malých hudebníků můžeme snadno vycítit jejich úsilí korunované radostí z výsledku. Blíží se celorepubliková akce ZUŠ Open (24. 5.), která veřejnosti představí mnoho dětských vystoupení – a můžeme jen hádat, nakolik se zde úsilí prolíná s talentem. Ten je vrozený, což obecně uznávají dětští psychologové, ale jako rodiče a učitelé můžeme celou řadu dovedností svých potomků ovlivnit a podpořit. „Na nás dospělých záleží, jakým způsobem děti motivujeme, aby vnímaly hudbu, výtvarné umění nebo tanec. Můžeme s nimi zpívat, hrát si, ukazovat na krásné věci kolem. Spousta dovedností se dá vychovat,“ říká sopranistka a hudební manažerka Irena Houkalová.

Vnímat krásu života

A jaké plody dětem přinese taková naše snaha? „Uměním obohacené děti mají tvůrčí přístup k životu, dokážou své myšlení obohatit o nápady plné fantazie. Nebojí se také představit své nápady druhým,“ podotýká ředitel pražské Základní umělecké školy Jana Hanuše Miloslav Tengler. K tomu jim právě na „zušce“ napomáhá příprava ke zvládání pracovních úkolů, práce na detailu, snaha vyniknout, upozornit na své dovednosti a spolupráce s vrstevníky. „Naučíme-li děti interpretovat umění, naučíme je i přijímat život v celé jeho kráse,“ dodává ředitel.

Nečekaným přínosem je radost, kterou často prožívají ti, kteří se touto prací živí. Ponoření se do tvorby a hledání nových cest k sebevyjádření bývá často vstupenkou do jiného světa.

KAROLÍNA PEROUTKOVÁ
 

 

Sdílet článek na: 

Sekce: Přílohy, Doma, Články



Aktuální číslo 3 14. – 20. ledna 2020

Bible v centru pozornosti po celý rok

Neděli Božího slova, kterou vyhlásil papež František, letos 26. ledna slavíme poprvé. Zároveň vstupujeme do Roku Bible.

celý článek


Nepromarněme čas, zní modlitbami za jednotu

V sobotu 18. ledna začíná Týden modliteb za jednotu křesťanů. Texty pro společné bohoslužby se letos inspirovaly ztroskotáním sv. Pavla a mottem je verš: „Zachovali se…

celý článek


Fokoláre slaví výročí zakladatelky

Když se před třiceti lety ujímali naši první porevoluční biskupové svého úřadu, vešla poprvé do širšího povědomí existence Hnutí fokoláre. Mnozí z nich totiž…

celý článek


Život „za dráty“, umírání na nich

1 415 kilometrů, 1 260 vycvičených psů, 49 tisíc zadržených i takřka 500 obětí: to jsou některá z čísel charakterizujících železnou oponu – bariéru, která v letech…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2020

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay