Varhanní maraton rozezněl šest nástrojů

Vydání: 2016/17 Papež se vydal uprchlíkům naproti, 19.4.2016, Autor: Lukáš Peška

Příloha: Diecézní zpravodajství - Královehradecká diecéze

V Chrasti u Chrudimi se uskutečnil Varhanní maraton. Několik desítek zájemců si při něm vyposlechlo hru na šest historických nástrojů.


Varhaník Michal Hanuš nechal rozehrál šestero varhan na Chrastecku. Snímek archiv pořadatele

Královský nástroj a jeho impozantní zvuk stále láká posluchače. Dokázal to i letošní Varhanní maraton, který patří mezi stálice na kulturním nebi Chrasti. „V průběhu jednoho odpoledne chceme zájemcům představit několik nástrojů. Každé varhany mají svůj příběh, k němuž patří okolnosti vzniku, dílo varhanáře – stavitele či varhaníci, kteří nástroj opatrovali a hráli na něj. K životu varhan bohužel patří často i zapomenutí a nezájem. Protože však varhany doprovázely životy generací lidí od křtu po smuteční obřady a mnoho z nich naslouchalo jejich zvuku, zasluhují velkou úctu,“ popisuje putování za uměním jeho organizátor Miroslav Pošvář.

Chrastecký Varhanní maraton odstartovala návštěva kaple v tamním zámku. Varhany jsou tu ze šesti navštívených nástrojů nejstarší – pocházejí z počátku 18. století, i když píšťaly podstoupily pozdější výměnu. Z kaple se „varhanní poutníci“ odebrali do nedalekého kostela. Následně se každý po své ose dopravil do kostelů v Rosicích, Řestokách a Chrašicích. Pomyslnou cílovou pásku účastníci protnuli v kostele sv. Markéty v Podlažicích. „Zde jsme zapojili i mého syna Vojtěcha pro ukázku tzv. praxe alternatin, tedy střídání gregoriánského chorálu s varhanní hrou, která přináší zajímavý zvukový kontrast mezi měkkým, tvárným lidským hlasem a pevným, stálým zvukem varhan,“ říká Miroslav Pošvář a pokračuje: „Úžasný nástroj je v Rosicích, dřív býval v Chrasti. Je v horším stavu, ale umělecky je ze všech varhan nejhodnotnější.“

Miroslav Pošvář před každým vystoupením místní nástroj posluchačům také vždy představil. Následně varhaník Michal Hanuš nástroj předvedl v půlhodinovém vystoupení a hudební repertoár měnil podle konkrétních varhan. V rosickém kostele sv. Václava dokonce zazněla ukázka varhanní improvizace do zvuku velkého zvonu.

„Moc pěkný, výrazný zvuk mají varhany v Řestokách a chrašické varhany jsou zajímavé zase svojí konstrukcí a jejich zvuk podporuje výborná akustika kostela,“ hodnotí nástroje varhaník Michal Hanuš. Varhanní maraton zakončili účastníci zpěvem svatováclavského chorálu.
 

Sdílet článek na: 

Sekce: Diecéze, Články



Aktuální číslo 38 19. – 25. září 2017

Fatimské poselství putuje Českem

Na tři týdny se k nám po padesáti letech vrací socha Panny Marie Fatimské, kterou biskupové dovezli z národní pouti do Fatimy. Poutě do Portugalska se na sté výročí zjevení…

celý článek


Na fatimské světlo nezapomenete

Do Českomoravské Fatimy v Koclířově zamíří na počátku října i hosté z Portugalska. „Fatima je jen zdůraznění některých stránek evangelia,“ říká v rozhovoru…

celý článek


Tajemství Nejsvětějšího Salvátora

Na konci roku 1989 jsem po jedenácti letech kněžského působení „v ilegalitě“ navrhl kardinálu Tomáškovi, že obnovím pastoraci vysokoškoláků v pražském kostele Nejsvětějšího…

celý článek


Zahajujeme předvolební seriál

Přestože mu ještě není padesát, je nejzkušenějším českým poslancem. V Parlamentu zasedá s krátkou přestávkou od roku 1990 – nejprve za Křesťansko-demokratickou stranu,…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay