Varhanní maraton rozezněl šest nástrojů

Vydání: 2016/17 Papež se vydal uprchlíkům naproti, 19.4.2016, Autor: Lukáš Peška

Příloha: Diecézní zpravodajství - Královehradecká diecéze

V Chrasti u Chrudimi se uskutečnil Varhanní maraton. Několik desítek zájemců si při něm vyposlechlo hru na šest historických nástrojů.


Varhaník Michal Hanuš nechal rozehrál šestero varhan na Chrastecku. Snímek archiv pořadatele

Královský nástroj a jeho impozantní zvuk stále láká posluchače. Dokázal to i letošní Varhanní maraton, který patří mezi stálice na kulturním nebi Chrasti. „V průběhu jednoho odpoledne chceme zájemcům představit několik nástrojů. Každé varhany mají svůj příběh, k němuž patří okolnosti vzniku, dílo varhanáře – stavitele či varhaníci, kteří nástroj opatrovali a hráli na něj. K životu varhan bohužel patří často i zapomenutí a nezájem. Protože však varhany doprovázely životy generací lidí od křtu po smuteční obřady a mnoho z nich naslouchalo jejich zvuku, zasluhují velkou úctu,“ popisuje putování za uměním jeho organizátor Miroslav Pošvář.

Chrastecký Varhanní maraton odstartovala návštěva kaple v tamním zámku. Varhany jsou tu ze šesti navštívených nástrojů nejstarší – pocházejí z počátku 18. století, i když píšťaly podstoupily pozdější výměnu. Z kaple se „varhanní poutníci“ odebrali do nedalekého kostela. Následně se každý po své ose dopravil do kostelů v Rosicích, Řestokách a Chrašicích. Pomyslnou cílovou pásku účastníci protnuli v kostele sv. Markéty v Podlažicích. „Zde jsme zapojili i mého syna Vojtěcha pro ukázku tzv. praxe alternatin, tedy střídání gregoriánského chorálu s varhanní hrou, která přináší zajímavý zvukový kontrast mezi měkkým, tvárným lidským hlasem a pevným, stálým zvukem varhan,“ říká Miroslav Pošvář a pokračuje: „Úžasný nástroj je v Rosicích, dřív býval v Chrasti. Je v horším stavu, ale umělecky je ze všech varhan nejhodnotnější.“

Miroslav Pošvář před každým vystoupením místní nástroj posluchačům také vždy představil. Následně varhaník Michal Hanuš nástroj předvedl v půlhodinovém vystoupení a hudební repertoár měnil podle konkrétních varhan. V rosickém kostele sv. Václava dokonce zazněla ukázka varhanní improvizace do zvuku velkého zvonu.

„Moc pěkný, výrazný zvuk mají varhany v Řestokách a chrašické varhany jsou zajímavé zase svojí konstrukcí a jejich zvuk podporuje výborná akustika kostela,“ hodnotí nástroje varhaník Michal Hanuš. Varhanní maraton zakončili účastníci zpěvem svatováclavského chorálu.
 

Sdílet článek na: 

Sekce: Diecéze, Články



Aktuální číslo 8 18. – 24. února 2020

Pro církev s amazonskou tváří

Papež František zveřejnil apoštolskou exhortaci „Milovaná Amazonie“.

celý článek


Sestupme z hlavy do srdce

Slýcháváme řadu dobrých rad, jak předcházet infarktu a dalším srdečním onemocněním úpravou jídelníčku či sportem, ale jak často bereme ohled na svá srdce ve významu…

celý článek


Velkolepé dědictví Tovaryšstva

Z historického pohledu problematický seriál o životě Marie Terezie nabídl obraz jezuitů, který odpovídá tradiční propagandistické karikatuře. Po tolika studiích o historii…

celý článek


Prožít půst napříč generacemi

Je tu postní doba. Jako každý rok, a přitom vždy jiná. Jak ji strávit v rodině, napříč generacemi, když se děti, dospělí a staří lidé postí úplně jinak? Je možné…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2020

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay