V supermarketu už mají Vánoce

Vydání: 2013/38 V supermarketu už mají Vánoce, 17.9.2013, Autor: Tomáš Kutil

Že vánoční sortiment zaplavuje obchody pravidelně ještě před adventem, už skoro nikoho nepřekvapuje. Letos ovšem bylo možné koupit Santa Clause již se školními potřebami.

Sotva skončila letní vedra, začíná plnit obchody vánoční zboží. Snímek Aleš Masner

Podle některých klimatologů mizí klasická struktura čtyř ročních období a jaro s podzimem se stále rozostřují a zkracují. Delší léto se tak někdy velmi rychle překlopí do začátku zimy. Jeden z velkých obchodních řetězců u nás se tento trend rozhodl vzít velmi vážně a dovést ho k dokonalosti. Už na přelomu srpna a září proto zařadil mezi svůj sortiment plné regály čokoládových vánočních figurek.

Že by tím porušoval nějaký přirozený běh roku, si řetězec vůbec nepřipouští. „Tímto nabízíme zákazníkům více času na nákup mikulášských a vánočních cukrovinek. Mají tak možnost předejít vánočnímu stresu, což lidé vítají, a již nyní hojně nakupují. Řídíme se heslem: První chutná nejlépe!“ reagoval na dotaz KT mluvčí řetězce Michael Šperl.

Tento přístup příliš nepřekvapuje ani psychiatra a teologa Maxe Kašparů. „Tahle země přestala respektovat tradice, a to zdaleka ne pouze ve slavení svátků. Vánoce ztratily význam i duchovní rozměr a staly se především záležitostí byznysu. Pak je vlastně úplně jedno, kdy se slaví,“ říká Max Kašparů. Trh je u nás podle něj bez přívlastků – odtržen od hodnot, tradice či etiky, a obchodníkům jde tak pouze o zisk a na nic dalšího se nehodlají ohlížet. „U obchodníků je to pochopitelné, ale je smutné, že to berou jako normu i zákazníci,“ dodává Kašparů.

Co však dělat, když mi rytmus nejen liturgického roku není lhostejný a chci prožívat svátky a roční období tehdy, kdy je jejich pravý čas? Ducha doby podle Maxe Kašparů jednotlivec ani větší skupina lidí nezmění, je ale možné se proti mnoha excesům účinně chránit. A nabízí dešťovou paralelu: „Když venku lije, také se nesnažím déšť zastavit, ale vezmu si deštník.“ Stejně tak je možné ignorovat výrobky, které se k dané chvíli nehodí, a především vše trpělivě vysvětlovat dětem, aby se zorientovaly v tom, co je v pořádku a co naopak nevhodné. „Reklama totiž často téměř ďábelsky útočí právě na ty nejmenší, kteří pak nabízené věci vyžadují po svých rodičích,“ uzavírá Kašparů.

Sdílet článek na: 

Sekce: Články, Domácí, Zpravodajství

Diskuse

To je vtip marketingu Michal 18.9.2013 01:22

Zobrazit vše Zobrazit vybrané

Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 3 16. – 22. ledna 2018

Břevnov má nového opata

Dlouhých sedmdesát let dělí od sebe dvě opatské benedikce na Břevnově. Toto slavnostní požehnání a uvedení do úřadu přijal Anastáz Opasek v roce 1947, P. Prokop Siostrzonek…

celý článek


Kdo na Hrad? Zeman, nebo Drahoš?

Do druhého kola prezidentských voleb postupuje Miloš Zeman se 38,6 % a Jiří Drahoš s 26,6 % hlasů. Jaký vztah mají k církvi?

celý článek


Podrobně k počátkům Vatikánského rozhlasu

Před rokem ohlásil šéf vatikánských médií Dario Viganò reformu, která se dotkla i Vatikánského rozhlasu. Zatímco digitální kanály sloučené pod značku Vatican News…

celý článek


Mlčení kolem Laudato si’

Zanedlouho má vyjít odborně i jazykově opravené nové české vydání encykliky Laudato si’ s podtitulem O péči o společný domov, což bude příležitost se aspoň v katolickém…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay