16.–22. dubna 2024
Aktuální
vydání
16
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Umí křesťané přijmout homosexuály?

5. 9. 2004

|
Tisk
|

Vydání: 2004/14 Žena v církvi, 5.9.2004, Autor: Aleš Opatrný

ZÁKONEM SE LIDÉ TAKTU, SLUŠNOSTI A CHÁPAVOSTI NENAUČÍ
V Katechismu katolické církve jsem se dočetla, že se k lidem s homosexuální orientací máme chovat s úctou a jemnocitem. Co si pod tím mám představit? Myslíte si, že tito bratři a sestry mají v našich farnostech šanci 'být přijati'?

Často je nutné vysvětlit stanovisko církve v otázkách, kdy se liší od mínění převažujícího na veřejnosti. Jistě mezi ně patří i postoj k uzákonění partnerství osob stejného pohlaví. Neméně důležitý je také postoj křesťana k lidem, kterých se tento problém týká.
Není zde míněna homosexuální aktivita jako osobně zvolená varianta k heterosexuálnímu soužití (čili k soužití muže a ženy), ale případy, kdy člověk u sebe homosexuální orientaci zjistí jako něco, co si nevybral, co zde je a co nemůže svou vůlí změnit. Takovéto zjištění představuje velkou osobní zátěž a řada osob, které musí žít s tímto problémem, si právem stěžuje, že byli druhými křesťany přijati bez lásky, porozumění a pomoci ve chvíli, kdy to potřebovali.
Lidé, kteří nemají dost znalostí a dost citlivosti, si totiž často nedovedou poradit s něčím, co se liší od jejich životní zkušenosti a co sami ve svém životě mít nechtějí. Jednou z takových věcí může být právě homosexuální orientace. Ten, kdo o věci nic neví, považuje tuto orientaci (nemluvíme teď o homosexuální praxi) mnohdy za vinu, za kterou nese dotyčný člověk odpovědnost a které by se měl zbavit. Nebo naopak - začne tvrdit, že homosexualita je věc normální, a dokonce ji prohlásí za vůli Boží. Ani jedním, ani druhým postojem však bližnímu nepomůže.
Základem vší lidské pomoci je co nejlepší pochopení situace, ve které se náš bližní nalézá. V tomto případě je tedy potřeba pochopit údiv nebo úlek nad tím, když někdo zjistí, že je skutečně jiný než ostatní, že nebude vytvářet mužsko-ženské partnerství, že se bude muset se svým stavem, který nevede k mužsko-ženskému doplňování v manželství a k rodičovství, nějak vyrovnat. Že to bude muset říci svým nejbližším a možná i dalším lidem a přitom neví, jak se zachovají. A že bude také terčem obhroublých a ponižujících vtipů. Lze pochopit, že řada lidí s homosexuální orientací doufá, že by jim přijetí zákonné normy, uzákoňující stejnopohlavní partnerství, pomohlo v získání lepší společenské pozice. Jenže žádným zákonem nenaučíme lidi taktu, slušnosti a chápavosti. A tak se spíš dá říci, že výchova, a ne přijetí zákona, může pomoci k tomu, abychom své bližní nezraňovali.
Vztah k lidem, kteří jsou nějakým znatelným způsobem jiní, je vždy testem lidské i křesťanské zralosti. Nesouhlasit se špatnou životní praxí a přitom upřímně milovat bližního, který ji provádí, je jakousi vysokou školou lásky. Lidé však mají často v oblibě zjednodušená a nenáročná, tedy černobílá řešení. Týká se to i křesťanů. Pro takové je těžké spojit odsouzení chyby a lásku k chybujícímu. Vytvářejí tak na první pohled statečná, ve skutečností však zraňující, a proto málo křesťanská stanoviska, která veřejnost odsuzuje. Odsouzení ovšem mnohdy sklidí církev jako celek.
ThDr. ALEŠ OPATRNÝ
ředitel pražského Pastoračního střediska sv. Vojtěcha
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou