Svoboda evangelia, nebo otroctví magie?

Vydání: 2013/18 Bude číhošťský mučedník blahoslaven?, 1.5.2013, Autor: Aleš Opatrný

Téma: Víra a pověra

Náboženství židovského národa se čím dál jasněji vymezovalo proti všemu, co zavánělo magií a kouzelnictvím.

 

V rovině hry a nadsázky filipojakubské radovánky neublíží. Hodná Malá čarodějnice by ale v reálném světě přísně vzato vůči nauce církve neobstála. Repro KT

Bylo to chápáno jako něco, co odvádí od víry v Hospodina nebo co ji nahrazuje. A Nový zákon ještě jasněji zdůraznil s ničím nesrovnatelnou moc vykoupení, jež je schopna překonat všechnu hříšnost člověka.

Je ovšem pozoruhodné, že kouzelnictví, magie, čarování – ať už předstírané nebo skutečné – se v lidské pospolitosti udržovalo, a to i tam, kde se zdálo zcela převládnout křesťanství. Horoskopy, hádání z karet, odpovědi jasnovidců, zdánlivě duchovní úkony všeho druhu jsou dodnes populární a rozšířené prakticky v celé křesťanské Evropě, nevyjímaje naši zemi, tolik hrdou na svou vědu a vědecké poznatky. Tak jako v minulých staletích jsou zde i dnes křesťané, kteří zaťukají na dřevo, „aby se to nepokazilo“, navštíví kartářku a zařídí se podle ní, dávají bezmeznou důvěru „léčitelům“, kteří potom čím dál víc ovládají jejich životy. Někdy jde o prostou lidskou hloupost, která důvěřivce připravuje o peníze, jindy o věci duchovně skutečně závažné a nebezpečné. A k dovršení všeho známe křesťany, kteří se tomu všemu jen smějí a považují všechno čarování za neškodnou hloupost – a na druhé straně jiné, kteří vidí ďábla za každým rohem a kdekoho jím straší. A nejvíc bude těch, kteří o ničem nepřemýšlejí a začátkem května účast v májových průvodech nahradili dováděním o filipojakubské noci nebo něčím podobným.

Mnoho lidí i dnes zná aspoň jakž takž Desatero. O čarování tam však nic neslyší. Desatero je zkrácený biblický text, a kdo nezná historii Izraele a nenajde si plné znění Desatera v Bibli, těžko pochopí smysl některých přikázání, zejména toho prvního. V Druhé knize Mojžíšově čteme celý text začátku Desatera: „Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. Nebudeš mít jiné bohy mimo mne“ (Ex 20,2–3). Ne tedy pouhé: „V jednoho Boha věřit budeš.“ Bůh byl a je ten, kdo vyvedl svůj národ do svobody. Tomuto Bohu mají zůstat věrní, jinak opět padnou do nějakého otroctví.

V Novém zákoně příchod Božího království v Ježíši Kristu i jeho vykoupení ukazují na ještě větší osvobození člověka a ještě větší jedinečnost Boží. A všechno čarování, amulety, předvídání budoucnosti, využívání zaručeně mimořádných schopností toho či onoho člověka je pro toho, kdo uvěřil v Hospodina Starého zákona a vtěleného Syna Božího Ježíše, v podstatě proviněním proti onomu prvnímu přikázání. Následkem je cesta do otroctví – ne vždy hned do otroctví ďáblova (ač to mnohdy také), ale do otroctví závislosti na nějakém člověku, předmětu nebo vlastních představách.

Proto je neuvěřitelně hloupé, dá-li křesťan více důvěry někomu, něčemu jinému než Bohu, jenž ho ve křtu přijal za vlastního. Nebo když dá přednost „zboží“, jež se nabízí na ezoterických a pověrečných tržištích tohoto světa, před prostředky spásy, jež jsou přítomny a nabízejí se mu v církvi.

Jedním z největších nebezpečí pro člověka je strach. Strach z budoucnosti, kterou si chce nějakými divnými prostředky pojistit, strach z toho, že nezvládne přítomnost, a proto si „vypomůže“ oporou, jež není od Boha, ač se tak třeba i tváří. Ale konečně i strach, že jsme na každém kroku ohrožováni zlem, až se křesťan nakonec věnuje boji se zlem a ochraně proti němu více než živému Bohu samotnému.

Sdílet článek na: 

Sekce: Téma, Články

Diskuse

Dotaz humila 3.5.2013 22:09
Manipulace s instinkty, podvědomím, nevědomím Michal 1.5.2013 19:07

Zobrazit vše Zobrazit vybrané

Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 3 15. – 21. ledna 2019

Panamské Jezulátko přivítalo Čechy

Panama přivítá na Světovém dni mládeže 22.–27. ledna více než 200 tisíc mladých lidí ze 155 zemí světa. Na místě jsou už čeští poutníci se dvěma biskupy.

celý článek


Tři králové v bance i v Senátu

Do Tříkrálové sbírky se stále častěji zapojují i firmy. Většina z nich zve koledníky, které vyšle Charita. V České spořitelně uspořádali sbírku sami zaměstnanci.…

celý článek


Jan Palach: Jak reagovala církev?

Palachův čin otřásl celou tehdejší společností. Reagovali na něj i představitelé církve – a to jak domácí, tak i světové.

celý článek


Karmelitky si staví klášter

Sestra karmelitka se zednickým kladívkem, kolečkem či za volantem traktoru. Takové obrázky lze spatřit v Drastech, osadě nedaleko Prahy. V prostorách bývalého statku tu roste…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay