26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

První zasednutí do školních lavic

26. 8. 2008

|
Tisk
|

Vydání: 2008/35 Máme doma prvňáčka, 26.8.2008, Autor: Michaela Straková

Autorita pedagoga je pro každého prvňáčka stěžejní – co řekne paní učitelka, to platí a je „svaté“. Jaký je ale pohled z druhé strany – jak paní učitelka vidí své svěřence? Na radosti i starosti malých školáků jsme se zeptali Věrky Poláškové, učitelky prvního stupně základní školy.

Mnoho rodičů má strach, že jejich dítě nebude zvládat to, co ostatní – některé děti před nástupem do školy umí například už číst.

Je pravda, že spousta dětí dnes umí již před nástupem do první třídy třeba počítat do deseti, ale na druhou stranu si třeba nejsou schopné zavázat tkaničky či utřít nos. Rodiče se zaměřují na rozvoj inteligence jako souboru znalostí a dovedností v oblasti početních představ, rozlišování barev a tvarů (velmi „moderní“ také je, aby dítě mělo elementární znalosti cizího jazyka), avšak na sebeobslužnost a samostatnost – která je velmi důležitá – často zapomínají.

Jak dítě připravovat na vstup do školy ještě před začátkem školní docházky?
Rodiče by měli vytvořit dítěti dobré rodinné zázemí, podporovat jeho přirozený rozvoj přiměřeným množstvím zájmových aktivit. Vhodné se mi zdá rovněž začlenění do kolektivu dětí stejného věku – alespoň v posledním roce před nástupem do školy, z důvodu osvojení si základních forem sociálního chování mimo rodinu. Důležité je také předčítání, které dětem rozvíjí slovní zásobu, čtenářský zájem a schopnost soustředění. Ale především jde o čas, kdy je rodič spolu s dítětem.

Takže myslíte, že je dobré, když dítě navštěvuje školku?
Mnoho rodičů má jiný názor, ale já myslím, že to dobré je. Je třeba naučit se odloučení od rodičů, trávit čas v kolektivu, přijímat výhru i prohru – to, že je někdo v něčem lepší. Skupina je vždy nějakým způsobem dynamická. Když dítě jde k zápisu a zjistím, že nechodilo do školky, je to pro mě výzva si jej víc „proklepnout“ a často doporučím odklad s tím, že by aspoň ten rok do školky mělo chodit.

Co když se dítěti do školy nechce – třeba po pár dnech řekne, že stačí a začne školu bojkotovat?
Pokud vyloženě odmítá a ještě nezačal školní rok, zvážila bych odklad. V případě, že se tak stane po několika školních dnech, je třeba pátrat po příčině. Rodič by si měl najít čas, jít do školy s dítětem a opravdu pátrat po problému – s žáky, s učiteli. Nikdy bych dítě nenechávala doma, škola by pro něj měla být opravdová povinnost.

Může třeba „v období zvykání si“ rodič přijít do školy společně s dítětem a zúčastnit se vyučování?
Rodič má právo vždycky přijít do školy a sedět ve vyučování. Je třeba si však domluvit jasná pravidla – s dítětem nesmí komunikovat, pomáhat mu, chovat se tak, aby nevyrušovali ostatní. Ale přijít může kdykoliv.

Jak dítě motivovat, aby se do školy těšilo?
Když je dítě zralé, tak se do školy vždy těší a má chuť se učit. Pokud se mu nechce, je to většinou proto, že mu někdo něco napovídal, nějak ho školou strašil – což je samozřejmě špatně. Je třeba mluvit o škole vždy pozitivně. Také je dobře, když rodiče berou dítě na nákupy školních pomůcek – myslím těch drobnějších, jako jsou pouzdro, pastelky – aby si mohlo vybrat. Nákup sice potrvá déle, ale pro dítě je to velká zkušenost. Může to zvýšit jeho těšení se na školu, na něco nového. Navíc se při tom učí rozhodovat, což je strašně důležité – spousta dětí s tím má velké problémy. Také je známo, že dítě si více váží věcí, které si vybralo samo.

Co dělá dětem v první třídě největší problémy?
Neodstraněné vady řeči, neschopnost soustředit se na daný úkol alespoň 10 minut, nezvládnutá již zmíněná samostatnost a sebeobsluha. Děti často nemají ani osvojené základní návyky společenského chování – umět pozdravit, poprosit, poděkovat…

Co se týče logopedických vad – mají děti s řečí často problémy?
Ano, řečové vady má hodně dětí. Často je to bohužel způsobeno citovým strádáním, které je důsledkem toho, že se klade důraz na výkon. Ideální by bylo, kdyby bylo všechno v rovnováze.

Kdy by měl rodič začít tyto řečové vady řešit?
Při nástupu do školy by dítě mělo mluvit správně. Do tří let bych řečové vady neřešila, pak by se měli rodiče poradit s odborníkem.

Jak napomoci dítěti, aby se naučilo školní soustředěnosti a pozornosti? Ve školce se to po něm příliš nevyžaduje.
Mnoho dětí má se soustředěností problém. Ale učitel prostě musí počítat s tím, že jedna věc se nesmí dělat víc než deset minut a činnosti se musí střídat. Na trénování koncentrace pozornosti doma je možno s dětmi hrát Kimovy hry různými způsoby – barvy, věci, slovní fotbal.
Myslím, že největším problémem je zajistit si, že dítě opravdu slyší a vnímá, co mu říkám. Děti utíkají z reality, často jsou úplně mimo – v pozadí toho je většinou nějaký rodinný problém. S tím moc učitelé nezmůžou.

Jak by měla probíhat správná komunikace mezi rodičem a učitelem?
Rodiče se většinou předtím, než jejich dítě nastoupí do školy, zajímají o to, v jak početné třídě dítě bude, jaký cizí jazyk se tam vyučuje, kolik se střídá učitelů, co pro děti plánujeme apod. To je pro ně důležité. Pak se také ptají na kroužky, na družinku, na jídlo. Určitě by si měli projít školu a zjistit možnosti. Když mají rodiče nějaký problém, neměli by přijít jen tak, ale domluvit si s učitelem předem schůzku, aby si na ně naplánoval čas.


Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou