Naší značkou má být důvěra

Vydání: 2019/22 Páteční večer patřil Noci kostelů, 28.5.2019, Autor: Jiří Macháně

Křesťanská média významně přispívají k pluralitě a pestrosti na mediálním trhu. Nejsou hráčem bezvýznamným nebo malým: například náklad listu, který právě držíte v ruce, je srovnatelný se světskými týdeníky, jako je Respekt.


Finiš uzávěrky. Ke grafikovi Ondřeji Vodičkovi povolává šéfredaktorka Kateřina Koubová užší tým, který připravuje noviny k odbavení do tisku. Dokončují se drobnosti, kontrolují titulky, úvody článků a popisky. Všichni mají oči na stopkách, protože je to poslední možnost, jak zahlédnout nedostatky či doladit titulky. Snímky Martina Houdek


Noviny vznikají při poradě. Nejsou dílem nahodilým, nediktují je jen události. Obsah neformují jednotlivci, ale tým různorodých osobností. Nadčasová témata plánujeme týdny dopředu. Aktuality začínáme připravovat v úterý, tedy následující den po uzávěrce, kdy přes noc vytištěné noviny už míří ke čtenářům. Nekončící koloběh začíná u promítacího plátna s týdenním rozpisem.


Po poradě je zapotřebí kontaktovat komentátory a spolupracovníky v regionech. Ačkoliv vyrážíme do terénu – na rozhovor či reportáž –, důležitá je koordinace a psaní či redigování textů. Na snímku je Tomáš Kutil (vlevo), jenž má na starosti domácí a diecézní zpravodajství, a Jiří Prinz (vpravo), který mu se zpravodajstvím vypomáhá a zároveň pečuje o názorovou stranu.

Křesťanská média tvoří rozsáhlé a barvité spektrum. Od těch vlastněných církevním subjektem, což je třeba Katolický týdeník v majetku ČBK, až po média vytvářená křesťany (Radio Proglas, TV Noe a řada tiskovin). „Jejich společnou charakteristikou by mělo být, že rozumí problematice křesťanství a chtějí ho zprostředkovávat pravdivým způsobem nejen církvi, ale i společnosti,“ říká mediální analytik Jiří Zajíc.

Na rozdíl od světských médií dostala ta křesťanská do vínku poněkud více úkolů – zejména přímo v učení církve, tedy v jejích dokumentech. „Mají stále vše stavět do souvislosti se slovy Ježíše Krista, pokládají jiné akcenty a jiné otázky,“ říká ředitel Radia Proglas Mons. Martin Holík. Podle něj však není jejich úkolem hrát si na poručníky nebo mentorovat. „Mají být zajímavá, ale nikoliv bulvární, neusilují zaujmout za každou cenu, ale zároveň nenudí ani neplují po povrchu. Jejich tvůrci musí být stejně profesionální jako jejich kolegové z médií světských – a v etice práce přijímat, respektovat a ještě jít dál za obecně platné standardy,“ doplňuje ředitel Proglasu.

V době post-faktické, v níž se ocitáme, přestávají být fakta brána publikem vážně. „Přestává fungovat dosud respektovaný rozdíl mezi vzdělaným novinářem s rozhledem a chlápkem mentorujícím u piva nebo na Facebooku. Křesťanská média proto mají úkol budovat značku důvěry: psali to v Katolickém týdeníku, slyšeli jsme to v Proglasu atd. Důvěra bude do budoucna na prvním místě, protože jsme obklopeni tolika šiřiteli nesmyslů,“ zdůrazňuje Mons. Holík.

Křesťané a církev jsou však samotným Kristem povoláni zejména hlásat evangelium, tedy radostnou zvěst. Jedním z prostředků, jak ji vnášet do světa, jak „solit a kvasit“, je právě existence křesťanských médií. „Mají křesťanství ukázat tak, aby si ho mohla společnost nejen všimnout, dokonce se jím nadchnout, ale také poskytovat zpětnou vazbu křesťanské komunitě, jak navenek působí, případně s ní polemizovat,“ domnívá se Jiří Zajíc, který se také dále v rozhovoru křesťanským médiím „podívá na zoubek“.

Přiblížíme rovněž, jaký by měl být křesťanský novinář a odkud čerpá „pravidla“. Na roli křesťanských médií v péči o rozlišení pravdy od lži upozorňuje zase uznávaná odbornice na falešné zprávy a novodobé podoby informační války Alexandra Alvarová.

A tak přijměte pozvání. Rádi vás také necháme trošku nahlédnout „pod pokličku“ redakční kuchyně a ukážeme, jak noviny vznikají.

JIŘÍ MACHÁNĚ
 

 

Sdílet článek na: 

Sekce: Články, Téma



Aktuální číslo 50 10. – 16. prosince 2019

Adventní trh, místo setkání

Adventní období je nejen ve větších městech spojeno s adventními či vánočními trhy. Nejsou zdaleka jen místem nákupu dárků, ale nabízejí prostor k setkání s lidmi…

celý článek


Církev investuje i opravuje

Majetek, který církev získala v restitucích a nevyužije ho, už takřka celý prodala. Většinu z toho, co nyní vlastní, chce využít ke své činnosti – ať už přímo…

celý článek


DARUJTE Katolický týdeník

Už začínáte přemýšlet nad dárky pod stromeček? Tím naším můžete povznášet, inspirovat a (in)formovat po celý rok! Líbí se vám Katolický týdeník a chcete, aby…

celý článek


Po stopách P. Josefa Toufara

O třetí adventní neděli uběhne 70 let od tzv. číhošťského zázraku, který se udál 11. prosince 1949 a je neodmyslitelně spojen s osudem P. Josefa Toufara. Při této příležitosti…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay