Jaké jsou ženy - matky v Bibli?

Vydání: 2009/19 Žena jako matka, 6.5.2009, Autor: Mireia Ryšková

Biblické texty bývají velmi často kritizovány jako patriarchální, ženu podceňující, jako texty „vítězů“ apod. Ovšem při jejich čtení narazí vnímavý čtenář na pozoruhodné příběhy nebo zmínky o ženách, které hrály rozhodující roli v dějinách spásy.

Tyto židovské i raně křesťanské ženy byly, jak to odpovídalo dobovému kontextu, především manželky a matky. „Johanek z Arku“ tam sice mnoho nenajdeme, zato rozhodných a akceschopných matek ne zcela málo. Začíná to tentokráte ne Adamem (i když také), ale Evou, která je matkou všech živých, jak je její jméno v biblickém textu vykládáno. Předávání života ve fyzickém i duchovním smyslu slova je úkol, který je svěřen ženě i muži, jak vyplývá už ze zprávy o stvoření muže a ženy v prvním biblickém textu a jak na to upozorňuje přikázání ctít otce a matku – nicméně ženě při tom připadá specifická úloha. Jaké tato úloha může mít podoby, ukazuje příběh Sáry, Abrahámovy ženy, která hájí práva Božího vyvoleného, syna zaslíbení Izáka. Rebeka, Izákova žena, je další z velkých mateřských biblických postav. Ani ona nelenila, aby vzala aktivně osud Jákobův, a tím i Božího zaslíbení, do svých rukou. Může nám to připadat zvláštní, ale přesto se právě Rebeka stává aktivní Boží spolupracovnicí na prosazení Božího plánu, když Izák už není schopen vidět věci tak, jak mají být, a řídí se „jen“ zvykovým právem. A do třetice jsou zde obě ženy Jákobovy – Lea a Ráchel (a jejich služky), matky zakladatelů vyvoleného lidu Božího. I jejich soupeření o syny, o místo na slunci, má v sobě cosi strhujícího. Být matkou je vyznamená- ní. Sára, Rebeka i Ráchel jsou zároveň ženami, které nesou svou primární nemožností mít dítě – tedy naplnit onen základní úkol a důstojnost ženy – také důležité poselství: dítě, tedy v biblickém kontextu především syn, je darem Božím, není „něčím“, nač má žena (resp. rodiče) automaticky právo. Ani přirozené věci, jako je schopnost mít dítě, nejsou nárokovatelné, jsou v posledku Božím darem. Právě na těchto velkých matkách – a můžeme k nim připočíst i Alžbětu, matku Jana Křtitele –, se ukazuje, že Boží plány překračují horizont lidského plánování, lidských představ a odkazují na skutečnost, že dárcem a zdrojem života je v první řadě Bůh sám. A právě Bůh si může pro realizaci svého plánu volit ženy, které se k tomu zdají zcela nevhodné.

NA KONCI ŘADY STOJÍ MARIA

 Ve výčtu důležitých matek bychom mohli pokračovat zmínkou o Támar, snaše Jákobova syna Judy, která opět musela použít lsti, aby se naplnil Boží plán a stala se matkou těch, přes něž pokračoval rodokmen Božích vyvolených až k Ježíšovi. Rút, původem Moábka, se díky odvaze opustit své zajištění, své tradice a bohy, díky lásce ke své tchyni a věrnosti Hospodinu stává dokonce pramatkou krále Davida, a tím opět stojí v přímé linii Božího vyvolení jako jeho zprostředkovatelka. V tomto výčtu bychom neměli zapomenout ani na Batšebu, matku Šalamounovu. I ona sehrála důležitou roli v Božích plánech, byť zpočátku možná nedobrovolně v situaci Davidova provinění. Jedině Bůh může lidskou vinu proměnit v požehnání. Také bezejmenná matka sedmi synů z Druhé knihy Makabejské, která dokázala podpořit své syny ve věrnosti Hospodinu až k mučednictví, si zaslouží obdivnou zmínku, neboť odmítla pro sebe i své syny falešné jistoty a nesla své těžké břímě bolesti s nadějí v Hospodina. Její příběh je ukázkou toho, co znamená síla mateřství, jež je zakotveno v Hospodinu. Na konci této řady stojí Maria, matka Božího Syna, skrze niž Boží vyvolení dosáhlo svého vrcholu. Jí je však třeba věnovat zvláštní pozornost. Biblické ženy-matky jsou pevnou součástí Božího plánu vyvolení a spásy a této své role se také aktivně chápou. I to snad patří k biblickému poselství pro nás.

Sdílet článek na: 

Sekce: Téma, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 42 16. – 22. října 2018

Sedm nových přímluvců v nebi

Svatý otec v neděli kanonizoval sedm světců v čele s papežem Pavlem VI. Na Svatopetrském náměstí se shromáždilo 70 tisíc lidí.

celý článek


Stovky lidí podpořily čínské křesťany žádající o azyl

Pět set lidí demonstrovalo v neděli 14. října v centru Prahy na podporu čínských křesťanů, kteří v ČR žádají o azyl.

celý článek


Deformují pohled na svět

Slovo „sekty“ se z veřejného prostoru v posledních letech téměř vytratilo a zdá se, že ty, které by byly pro člověka nebezpečné, jsou méně aktivní. Ostražitost…

celý článek


Farníci vybrali na kapli v Kongu

V minulých dnech se z misijní cesty do Konga vrátil farář v Přibyslavicích na Třebíčsku P. Jacek Kruczek, který před dvanácti lety přišel z Polska posílit moravskou…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay