Jak krizi proměnit v šanci

Vydání: 2017/18 Papež míru navštívil Egypt, 2.5.2017, Autor: Jan Paulas

Prožíváte ve své víře zrovna období otupělosti a místo velikonoční radosti se cítíte naopak unavení, omrzelí, nespokojení a prázdní?


Když nebudeme svou víru dostatečně chránit, bude její plamen v nebezpečí. Snímek Irena Grimová / Člověk a víra

Nemusí to být hned výsledek špatně prožité postní doby jako přípravy na Velikonoce. Možná se to táhne už delší čas, ale letos o Velikonocích to nějak jasně vyplulo na povrch. Všichni kolem prožívali radost ze Vzkříšení, ale vám do radosti moc nebylo. Cítíte se, jako by někdo přes vaši víru hodil hodně tlustou deku. Jako by na ni sedla jarní únava…

Ale copak může být víra unavená? Únava přece patří do oblasti duševní a fyzické. Jenže známý psychiatr a řeckokatolický kněz Max Kašparů nás vyvede z omylu. Ostatně únava se nevyhýbá ani oblasti čistě materiální „Pokud položíme železnou traverzu mezi dva nosníky, aniž by byla zatížena, časem se sama od sebe prohne z důvodu tzv. únavy materiálu,“ připomíná. A zde je něco křehčího než traverza – hliněná nádoba, v níž neseme svou víru. Navíc, jak ve svém textu ukazuje, duchovní a duševní věci spolu někdy úzce souvisejí. A vyprahlost či ztráta duchovního plamene může mít podobné příčiny jako duševní únava či vyhoření.

S karmelitánským misionářem P. Vojtěchem Kohutem se pak hlouběji zamyslíme nad tím, co nám únava ve víře vlastně sděluje, jak tuto krizi proměnit v šanci a že se tento duchovní problém nevyhýbal ani světcům. Ba co víc! Jak píše rakouský kardinál Schönborn ve své knížce Milovat církev: „Jsme zděšeni, když čteme, jak staří, zkušení mniši popisují pokušení omrzelosti ve víře.“ Nazývali ho acedií nebo také „poledním démonem“, protože přepadal mnicha za poledne, tj. v době, kdy už pominula první chuť k práci. Přeneseně to platí i o „poledni života“. A jak kardinál dodává, tato únava se může projevovat v našich životech třeba jako „úzkost ze samoty, strach před sebou samými, před tichem. Užvaněnost a zvědavost jsou pak ‚dcerami‘ této neřesti; vnitřní neklid a ustavičná honba za něčím novým jsou náhražkou za radost z Boha a jeho lásky.“

Ale nemusíme si hned myslet, že na nás sednul „polední démon“, krize duchovního života se podle P. Kohuta mohou objevit i jindy a z nejrůznějších důvodů. Stejně tak neexistuje jeden recept, jak nad nimi zvítězit. Ale doufáme, že v dnešním tématu nabídneme aspoň malé inspirace, jak jim čelit, nebo dokonce jak jim předcházet.

Jan Paulas
 

Sdílet článek na: 

Sekce: Články, Téma



Aktuální číslo 8 19. – 25. února 2019

Oslavy věrozvěstů napříč Evropou

Mezinárodní sympozium v Čenstochové zahájilo jubilejní rok s připomínkou 1 150 let od smrti sv. Cyrila.

celý článek


Teologické fakulty lákají ke studiu

Začátek roku je pro maturující studenty také časem výběru vysoké školy. O jejich zájem s ostatními obory soupeří i teologické fakulty.

celý článek


Jako když přeskočí jiskra

„Křesťané neznající humor žijí daleko od hory blahoslavenství,“ napsal kdysi morální teolog Bernhard Häring a rozhodně to nemyslel jako bonmot. Zkrátka humor ke zdravé…

celý článek


Manželství a spory: ruku v ruce

Prakticky všichni, kdo žijí blízký a intenzivní vztah v manželství, jistě potvrdí, že k němu konflikty patří.

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay