Téma vzbuzující emoce

Vydání: 2016/6 Papež je nejoblíbenější osobností, 2.2.2016, Autor: Martin T. Zikmund

Postavení žen v islámské pospolitosti je jedním z hlavních důvodů, proč mají Evropané k islámu nedůvěru. Co ale opravdu víme o roli ženy v islámském světě?


Dnes osmnáctiletá muslimka Malalaj Júsufzaiová je nejmladší nositelkou Nobelovy ceny míru (2014). Vyrůstala v Pákistánu na území, které ovládal Tálibán. Od svých 11 let psala populární blog o podmínkách tamních žen a bojovala za jejich právo na vzdělání. Pak na ni islamisté spáchali atentát, který přežila. Nyní žije ve Velké Británii. Snímek Shuttestock/JStone

Podle průzkumu veřejného mínění v Německu, který již dříve provedl institut v Allensbachu, 98 % Němců spojuje islám s násilím a terorem, 96 % se zaostalostí a 94 % s utlačováním žen. Protože vztah muslimských mužů k ženám znovu ožil s incidentem v Kolíně nad Rýnem a jiných městech, chceme se tomuto tématu věnovat šířeji. V Německu samotném se přitom muslimský přístup k ženám netýká jen muslimek, neboť v současnosti je už řada německých žen provdána za Turky.

Vypovídá o tom i tragický příběh Němky Katji Schneidtové, který popsala v knížce, jež se stala v její zemi bestsellerem. Svatba s Turkem pro ni měla společenské následky: její muž jí po svatbě začal omezovat kontakty s její rodinou i přáteli, až je zcela zakázal. Později ji přiměl, aby se vzdala svého oblíbeného zaměstnání a zůstala v domácnosti. Aby nebyla sama, uvedl ji manžel do tureckého „paralelního světa“, který se řídí svými zákony a zvyklostmi. Tak Schneidtová například popsala svatbu dvanáctileté dívky s padesátiletým mužem, která se odehrála v jejich tureckém příbuzenstvu. Zatímco se nevěsta celou dobu třásla, všichni se oddávali svatebnímu veselí. A to vše se událo v Německu na prahu 21. století bez vědomí místních úřadů.

Ježíš, Mohamed a ženy

Na naší dvoustranně přiblížíme i některé další osudy a díla, které se vztahu islám a ženy dotýkají. A protože žijeme v tradici utvářené křesťanstvím, jeden z příspěvků se týká srovnání Ježíše a Mohameda ve vztahu k ženám. Vyplyne z něho, jak klíčovou roli sehrály ženy v příběhu obou těchto zakladatelů nových náboženství, přestože u každého jinak.

Že realita islámského světa může být pestrá a nebylo by pravdivé ulpět na předsudcích, o tom svědčí sonda do egyptské společnosti, jak ji pro nás napsal český katolický teolog a někdejší student arabistiky v Káhiře. Shrnující vyvážený pohled na problematiku muslimských žen přináší rozhovor s naším patrně největším znalcem islámu, který nejen vysvětluje některé aspekty islámského zákonodárství, ale vyjadřuje se i k horkým aktualitám dneška.
 

Sdílet článek na: 

Sekce: Články, Téma



Aktuální číslo 25 20. – 26. června 2017

Chléb života, jenž uzdravuje paměť

„Ať nás tento ‚Chléb jednoty‘ uzdraví z ambice ovládat druhé, z chtivosti hrabat pro sebe, z rozněcování nesouhlasu a ze šíření kritik; ať v nás vzbudí radost...,“…

celý článek


Lidová zbožnost do muzea nepatří

O tradičních podobách zbožnosti ve světě zvýšené mobility, prudce se rozvíjejících informačních technologií a všudypřítomné masové kultury hovoříme s pastorálním…

celý článek


Čínský kardinál proti kompromisům

Kardinál Joseph Zen Ze-kiun SDB, emeritní hongkongský biskup (85), navštívil v uplynulých dnech Prahu. Někdejší člen papežské komise pro otázky čínské církve je na…

celý článek


Milujeme, protože jsme milováni

Slavnost Nejsvětějšího Srdce Ježíšova ustanovil v roce 1856 papež Pius IX. na pátek po druhé neděli po Seslání Ducha Svatého. Úctu k božskému Srdci Páně šířila…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay