Také v létě musíme jezdit ekologicky

Vydání: 2010/29 Víra za mřížemi, 14.7.2010

Se zájmem jsem si přečetl odpověď o nezbytnosti ekologické jízdy a uvítal bych víc konkrétních rad. Na co se za volantem zaměřit v nastávajících letních měsících, abychom co nejméně škodili lidem a Boží přírodě?

Jakmile průměrná teplota vystoupí nad +7°C, je třeba auto „přezout“ ze zimních na letní pneumatiky, protože umožní cca o 0,2 l nižší spotřebu. Ať je jakékoli počasí, jeden z mála technických faktorů, jimiž můžeme na svém vozidle nižší spotřebu ovlivnit, je správné huštění pneumatik. Jejich kontrola se doporučuje alespoň jednou za měsíc, a to zastudena, před jízdou. Doporučené huštění většinou najdete na štítku víčka nádrže, kde jsou udány dvě hodnoty: při obsazení pouze řidičem a pro plně obsazené auto. Pro nízkou spotřebu se držme tlaku předepsaného pro plné zatížení. Při tomto huštění má vozidlo navíc lepší jízdní vlastnosti a pneumatiky se méně opotřebovávají. V teplejším období nemusíte mít obavy, že motor po vypnutí znovu nenaskočí. Stojíte-li tedy na křižovatce, v koloně nebo u závor, vyplatí se motor vypnout i na jedinou minutu. Motor je určen k pohonu vozidla, nikoli k obtěžování okolí plyny a hlukem. U volnoběhu je spotřeba sice jen 1-2 litry za hodinu (podle velikosti motoru), ale při tom se zároveň znehodnotí i 15–30 m3 vzduchu. Vypínání motoru přináší úspory zejména v městském provozu (i 10 procent). V současnosti přibývá vozů s automatickým systémem STOP-START, který samočinně vypíná motor vždy, když vozidlo stojí s nezařazeným rychlostním stupněm a startuje okamžitě po zmáčknutí spojky. I když takový systém ve voze nemáte, dokážete ho při delším stání stejně dobře nahradit otočením klíčku. V létě si musíme dávat pozor i na další drobnosti ovlivňující spotřebu. Jedná se především o správné větrání (vyplatí se větrat spíše střešním oknem než bočními okny a při vyšších rychlostech raději prostřednictvím elektrického ventilátoru). Omezme všechny elektrické spotřebiče (jako je vyhřívání oken, zrcátek a sedadel, které v letních měsících určitě nepotřebujeme). U klimatizace je možné spojit doporučení lékařů a snahu o nízkou spotřebu. Pokud totiž budete pouštět klimatizaci například pouze při brzdění motorem (při jízdě z kopce apod.), nespotřebujete žádné palivo, a ještě dodržíte zdravotní doporučení neochlazovat vzduch v interiéru vozu příliš oproti venkovní teplotě.

Jan Horníček, pracovník vývoje automobilů Sdílet článek na: 

Sekce: Odpovědny, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 9 25. února – 2. března 2020

Křížová cesta Josefa Toufara

Sedmdesát let od smrti komunisty umučeného kněze P. Josefa Toufara připomíná jeho památku tento týden celá řada akcí.

celý článek


Evropský turnaj ve futsalu se českým kněžím vydařil

Minulý týden Česká republika poprvé pořádala evropský šampionát kněží ve futsalu. Český tým před domácím publikem vybojoval zatím nejlepší umístění v historii.

celý článek


Co jiní potřebují, tím my mrháme

Nadchází čas přípravy na Velikonoce, kdy v sobě oživujeme střídmost a pěstujeme odříkání. Ve světě, který nás vede k tomu, abychom spotřebovávali mnohem více, než…

celý článek


Statečná Veronika, laskavý Šimon

Nevýslovné utrpení, ale také bolest, naděje a láska. Kristova křížová cesta nás bude provázet po celou postní dobu. Jak ji přiblížit dětem?

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2020

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay