Stavba domu jako cesta k pochopení svobody

Vydání: 2011/44 Češi a Moravané, 26.10.2011, Autor: Lukáš Jirsa

Film Dům je celovečerní prvotinou slovenské scenáristky a režisérky Zuzany Liové. Rodinné drama proti sobě staví zatvrzelého otce a jeho dospívající dceru toužící po svobodě. Jemný snímek stojí na výtečných hereckých výkonech i citlivé práci s kamerou.

Zuzana Liová za svůj scénář k filmu Dům dostala na filmovém festivalu v Cannes prestižní cenu Krisztofa Kieslowského za nejlepší středoevropský scénář již v roce 2007. Nyní vstupuje do kin i výsledek jejího letitého snažení. Miroslav Krobot se ujal role otce, jenž své rodině vládne se zádumčivou umanutostí. Není pochyb o tom, že své dvě dcery i manželku má skutečně rád. Svoji otcovskou lásku neprojevuje slovy, ale činy. Činy, které ovšem nejsou přijímány s nadšením. Otec Imrich již léta staví pro každou z dcer vlastní dům. Zatímco starší dcera se jeho plánu na společné rodinné bydlení vzepřela, vdala se a nyní se s hrdostí snaží přijímat všechny rány osudu, které schytává, studijně nadaná mladší dcera Eva má právě před maturitou a její cesta z rodinného hnízda ji právě čeká. Eviným snem je odjet do Anglie jako au-pair, i přesto však otci pomáhá s nekonečnou stavbou svého budoucího domu. Alespoň částečným únikem z nikdy nekončící dřiny jí je vztah s mladým mužem. Vztah naplněný jemností a něhou je protiváhou k tvrdosti a studenosti vztahu s otcem, jehož cesta k porozumění ženskému srdci i pochopení nutné svobody a samostatnosti svých dcer je důležitým tématem filmu.

Nadějeplný příběh

Vedle uzavřeného Miroslava Krobota dostala výrazný prostor u filmu začínající slovenská herečka Judit Bardósová. Ta svoji dospívající Evu dokázala obdařit dívčím půvabem, jemností, odhodláním i svůdným a zároveň nevinným úsměvem. Zprvu zastřená Evina křehkost dostává postupem času stále větší prostor, což je podpořeno i všímavou kamerou Jana Baseta Střítežského a Juraje Chlpíka. Jeho talent pro zachycení nálady a emocionálního rozpoložení postav vyniká především při scénách rozvíjení vztahu mezi Evou a mužem, který se z náhodného řidiče stává zdrojem podpory, ale i nutného zklamání. Intimní rodinná mozaika je doplněna postavou matky (Taťjana Medvecká), jejíž cit a porozumění pro obě zúčastněné strany je důležitým katalyzátorem na cestě k manželovu vyzrálému přijetí svobodných rozhodnutí obou svých dcer. Zuzana Liová natočila skromný film o potřebě rodinné lásky, která nesvazuje, nýbrž dává silná a bezpečná křídla do samostatného dospělého života. Snímek Dům není drsnou skicou rozpadající se rodiny (jak je známe z mnohých realistických dramat francouzské či anglické provenience), je naopak nadějeplným příběhem, který je napsán i natočen s ženskou citovostí a neskrývanou vírou v dobrou podstatu svých snad mírně zmatených hrdinů.

Sdílet článek na: 

Sekce: Zpravodajství, Kultura, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 46 13. – 19. listopadu 2018

Česká pomoc křesťanům na Blízkém východě

Zbořené kostely, vypálené domy, ale také snaha vrátit do válkou zničených míst život provázely delegaci v čele s arcibiskupem Janem Graubnerem při cestě po severním Iráku.

celý článek


Drony skenují dřevěné kostely

Kolem dřevěných kostelů v ostravsko-opavské diecézi je živo, létají tu drony a snímá je skener.

celý článek


Jak přiblížit Evropu lidem?

Do květnových voleb do Evropského parlamentu, které ovlivní další fungování Evropské unie, zbývá půl roku. Evropská strana lidová, která sdružuje převážně křesťanské…

celý článek


DARUJTE KATOLICKÝ TÝDENÍK

Už začínáte přemýšlet nad dárky pod stromeček? Tím naším můžete povznášet, inspirovat a (in)formovat po celý rok!

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay