Společné čtení Písma - mezináboženský dialog zdola

Vydání: 2012/25 Exkluzivně z afghánského bojiště, 23.6.2012

Praxe známá jako „společné uvažování nad Písmem“ (Scriptural Reasoning, SUP) se objevila před dvěma desetiletími v prostředí amerických univerzit. Židé, křesťané a muslimové se neformálně setkávají, aby společně četli ze svých svatých spisů – Tanachu, Nového zákona a Koránu – a uvažovali o nich.

Texty jsou vždy předem pečlivě vybrané, aby se dotýkaly tématu zvoleného pro dané setkání: od stvoření přes úlohu proroků či spravedlnost až k představě krásy nebo otázce ochrany přírody. Z každé ze tří „abrahamovských“ náboženských tradic se zvolí jeden úryvek, většinou několik souvislých veršů. Zástupce daného vyznání jej pak na úvod stručně představí, ovšem tak, aby nevnucoval „jediný správný“ výklad. Pokud se setkání daří, následuje obvykle to, o co vlastně jde – zkoumavé otázky, návrhy, tvořivé rozvažování, ale i vyjadřování protichůdných názorů, vyzdvižení nenápadných detailů, pohled lidí „zvenčí“, kteří se s úryvkem možná setkávají poprvé. Jeden ze zakladatelů SUP David Ford, profesor teologie na univerzitě v Cambridgi, shrnuje: „Tato praxe účastníkům umožňuje prohlubovat jejich víru a zároveň hlouběji a důkladněji poznávat víru jiných – a to vše kvůli Bohu a jeho dobrým záměrům.“

Od účastníků se žádá, aby se soustředili na samotné texty – teologie či doktríny jednotlivých tradic se případně uplatní jen jako kulturněhistorický rámec. S textem je dovoleno experimentovat, klást mu „nepřístojné“ otázky, vyslovovat domněnky či pochybnosti. A pointou setkání nemusí, či dokonce nemá být všestranná shoda: než plytký, povrchní souhlas je cennější polemika, rozdíly nemají být smazány, jiné má zůstat jiným. Lidé tak sice často odcházejí s hlavou plnou protichůdných myšlenek, což může být pro západního člověka navyklého hledat vždy jednoznačný smysl, těžko stravitelné. Právě proto je ale SUP obrovskou výzvou i přínosem.

Z NOVÉHO ÚHLU

David Ford vnímá význam SUP jednoznačně: „Nevím o ničem jiném, co by stejně silně probouzelo opravdovost a nasazení ve víře,“ tvrdí. Zaprvé totiž účastníci zakoušejí, že za svatými spisy jiných tradic stojí skuteční, živí lidé, kteří se ke svým textům hlásí a snaží se podle nich žít. Zadruhé se nikdo nemusí přetvařovat a ze slušnosti přikyvovat na vše, co říkají ostatní. Setkání končívá i nesouhlasnými stanovisky, účastníci jsou však vedeni, aby je vyjádřili s respektem a snahou porozumět.

A konečně lidé nezřídka zjistí, že se dozvěděli cosi nového nejen o druhých, ale především o sobě samých. „Jejich“ texty se jim najednou pod vlivem otázek těch druhých otevírají v jiném, novém světle. Přesvědčují se tak, že člověk vskutku potřebuje druhého, aby zjistil, kým sám je. Nevzdávají se své identity, nacházejí však její nový rozměr, zbavený předsudků a nejednou i falešného vědomí vlastní dostatečnosti.

Sdílet článek na: 

Sekce: Téma, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 7 13. – 19. února 2018

Půst je cesta k sobě, Bohu i druhým

Čas odříkání a újmy je pouze jednou z podob čtyřicetidenního období, do něhož vstupujeme touto Popeleční středou. Půst však klade na křesťany mnohem větší nároky.…

celý článek


Putuji směrem k Domovu, píše Benedikt XVI.

O víkendu uplynulo pět let od rezignace papeže Benedikta XVI. Stalo se to poprvé po 600 letech. Nyní oznámil, že už je „na pouti k Domovu“.

celý článek


Uznán 70. zázrak z Lurd

Biskup Jacques Benoit-Gonnin ze severofrancouzské diecéze Beauvais vyhlásil, že církev uznává uzdravení řeholní sestry Bernadette Moriauové (79) za lurdský zázrak. Je v…

celý článek


Jak může vypadat dobrý půst?

Někteří lidé se nad otázkou v titulku příliš nezamýšlejí. Občas si něco odepřou, nejedí maso a jsou uchlácholeni zkušeností, že stejně tak, jako půst přišel, tak zase odejde…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay